• fipa2

rattfylleri: ska rattfyllerister straffas lika illa, vare sig de krockat eller ej?

exempel:

på motorvägarna får man dagligen fast flera människor för rattfylleri. på ett ställe vid vägen står polisen och ser på hur hastigt man kör. de ser en man komma körande i sin bil och det märks tydligt att han inte är helt nykter, bilen kör inte helt normalt, så man kör efter honom och får honom att stanna. han har 1,2 promille alkohol i blodet.

3 kilometer fram på samma väg sker samtidigt en olycka. en rattfyllerist har kört rakt in i en personbil och fått den att köra av vägen så hela familjen inne i bilen dog. rattfylle föraren i andra bilen klarar sig chockad men fysiskt oskadd. när polisen når fram till honom har han 1,2 promille alkohol i blodet.

såå vad tycker ni? skall båda förarna straffas lika hårt? för mig är det ett självklart JA. det var bara slumpen som avgjorde att den ena föraren hann bli fast av polisen innan en olycka hann ske, och att den andre föraren körde ihjäl en hel familj. ingen tvekan om saken, deras brott var precis lika allvarligt i mina ögon.

men vad tycker ni? jag debatterade om detta med min far, och blev förbannad på honom när han vägrade tycka som jag, han tyckte att den som körde ihjäl familjen ska straffas hårdare än den som råkade bli fast i razzian...

• Svar på tråden rattfylleri: ska rattfyllerister straffas lika illa, vare sig de krockat eller ej?
  • Lehen

Jag håller nog med dig fipa den andre hade bara tur som inte hann skada någon....

Men enligt lagen så lär väl han slippa lindrigare undan....Rattonykterhet & vårdslöshet
    i trafik....Medans den andre får väl oxå vållande till annans död så han får nog ett
    strängare straff vare sig vi tycker det är Ok eller inte....

• Leeloo

Jag tycker att den som inte körde ihjäl någon ska a samma straff som den som orsakade olyckan, inte tvärtom. Alltså det borde vara samma straff på att "bara" köra rattfull som att faktiskt ha orsakat en olycka som rattfull. Inga messtraff när det gäller rattonykterhet. Det borde räknas som uppsåt bara att sätta sig i bilen med alkohol i kroppen.

• fipa2

nej precis! brottet begår man i samma stund man sätter sig framför ratten när man är onykter, vad som sen sker efter det har bara med slumpen att göra.

• Qetesh

NEJ!

Precis som att "han" som skjuter mot en grupp människor inte ska straffas lika hårt som om han dödar någon i gruppen.

• fipa2

men quetesh kan du motivera varför du tycker så?

• Qetesh

fipa:

Det är skillnad på brott och brott och vi kan inte börja dra saker över samma kam.
    Man kan köra full, man kan köra fullare, man kan köra på någon, man kan köra ihjäl någon- alla är olika saker!

• fipa2

i exemplet har båda förarna lika stor alkoholhalt i blodet.. men åandrasidan, ENLIGT MIG alltså, så spelar det ingen roll, för det är samma brott oavsett!

• Danbala

Fast... Å andra sidan så döms inte mordförsök lika hårt som mord heller väl? Där har ju den som t.ex. skjuter på någon men missar ändå gått in för att ha ihjäl den, vilket trots allt inte är rattfylleristens mål...

Jag vet inte, jag tycker samtidigt att det blir lite corny om det är t.ex. som på flera ställen i världen att man inte kan åka dit för rattfylla förrän en olycka händer. Lite som att låta någon springa omkring på stan viftandes med ett laddat vapen... Det är definitivt inte en enkel fråga, tycker jag.

• Qetesh

Ja men i så fall ska ju ALLA rattfyllerister (oavsett promillehalt, dödsfall eller skador) få maxstraff, dvs SEX år.

• peppigapia

absolut självklart...o hårt ska dom straffas oxå!!

Svar på tråden rattfylleri: ska rattfyllerister straffas lika illa, vare sig de krockat eller ej?