Inlägg från: fipa2 |Visa alla inlägg
  • fipa2

rattfylleri: ska rattfyllerister straffas lika illa, vare sig de krockat eller ej?

exempel:

på motorvägarna får man dagligen fast flera människor för rattfylleri. på ett ställe vid vägen står polisen och ser på hur hastigt man kör. de ser en man komma körande i sin bil och det märks tydligt att han inte är helt nykter, bilen kör inte helt normalt, så man kör efter honom och får honom att stanna. han har 1,2 promille alkohol i blodet.

3 kilometer fram på samma väg sker samtidigt en olycka. en rattfyllerist har kört rakt in i en personbil och fått den att köra av vägen så hela familjen inne i bilen dog. rattfylle föraren i andra bilen klarar sig chockad men fysiskt oskadd. när polisen når fram till honom har han 1,2 promille alkohol i blodet.

såå vad tycker ni? skall båda förarna straffas lika hårt? för mig är det ett självklart JA. det var bara slumpen som avgjorde att den ena föraren hann bli fast av polisen innan en olycka hann ske, och att den andre föraren körde ihjäl en hel familj. ingen tvekan om saken, deras brott var precis lika allvarligt i mina ögon.

men vad tycker ni? jag debatterade om detta med min far, och blev förbannad på honom när han vägrade tycka som jag, han tyckte att den som körde ihjäl familjen ska straffas hårdare än den som råkade bli fast i razzian...

• Svar på tråden rattfylleri: ska rattfyllerister straffas lika illa, vare sig de krockat eller ej?
  • fipa2

nej precis! brottet begår man i samma stund man sätter sig framför ratten när man är onykter, vad som sen sker efter det har bara med slumpen att göra.

• fipa2

men quetesh kan du motivera varför du tycker så?

• fipa2

i exemplet har båda förarna lika stor alkoholhalt i blodet.. men åandrasidan, ENLIGT MIG alltså, så spelar det ingen roll, för det är samma brott oavsett!

• fipa2

nåja det hur ju inte hit men jag kan säga att jag själv tycker att man ska straffas precis lika hårt för mord- och våldtäktsförsök som för fullbordat mord och våldtäkt.

• fipa2

ja, jag tycker att man ska vara konsekvent i bedämningen. rattfylleri r alltid fel, och det finns en orsak till att det finns en maxgräns på hur mycket alkohol man får ha i blodet.

och är det bara tre kvarter, ja då kan man lika bra gå själv, eller hur?

ja jag tycker att man ska få max straffet, sen min åsikt om vad max straffet borde bvara, är en helt annan grej... men jag kan säga så mycket att jag tycker straffen är helt för lindriga i sverige och finland.

• fipa2

grejen är den att man faktiskt gör ett medvetet val när man sätter sig i bilen trots att man är onykter. och erkänn att du skulle tänka dig för innan du satte dig i bilen i onyktert tillstånd omn du VET att du får sitta inne i 6 år om du blir fast. det är ju inte värt risken, och då är det ju bara bra om man väljer att gå/ta taxi istället för att ta boilen.

trots att man själv "vet" att man kan hantera bilen lika bra..

• fipa2

äppelpaj, jag förstår hur du menar och det kunde ju funka! men jag tycker att det är fel att man ska komma undan med bara böter och evcentuellt tillfälligt indraget körkort bara för att man haft turen att inte krocka..

Svar på tråden rattfylleri: ska rattfyllerister straffas lika illa, vare sig de krockat eller ej?