Jag har också brottats med samma grej! Hur mycket stimulans och kontakt behöver ett litet barn och vad tycker dom är roligt?
Eller "ett barn", mitt barn är väl vad jag funderat över =) Klart barn har grundläggande behov gemensamt men dom är ju extremt olika också redan från början, gällande temperament och så.
(Jag är föräldraledig med min dotter på 3 månader och har inte så mycket annat som kräver min uppmärksamhet, inga tidigare barn och jag tar inte hushållsarbetet bara för att jag är hemma).
Min dotter kan sitta själv i babysittern när jag t ex lagar mat men blir mycket gladare om jag pratar med henne så jag har svårt att låta henne sitta ostimulerad länge, då kommer stygn av dåligt samvete - fastän jag vet att hon får tillräcklig stimulans (det ska väl till ganska grav negligering för att dom ska ta skada, men jag vill ju gärna att hon ska ha roligt).
När hon var 0-2 mån ville hon nästan aldrig sitta själv långa stunder, ibland kunde jag knappt borsta tänderna utan att henne i famnen. Sover gör hon bara i korta stunder på dagen, så hon har hängt på mig, i famnen, sjal eller sele eller legat nära, nära. Och eftersom inget lika viktigt har konkurrerat om min tid har hon kunnat få det. Första tiden var mycket bara att vara nära för oss.
Jag brukar också sedan hon föddes sjunga, massera magen, göra töntiga ljud och prata prata prata. Sen tycker jag babyvård som klippa naglar och bada kan ta ganska mycket tid ibland. Eller jag låter det ta tid, eftersom jag kan och vill.
Dom senaste veckorna, sen hon började närma sig 3 mån, har hon gillat suga på en snuttefilt, ligga och titta på mobiler, börjat älska!!! ett babygym i plast. Hon ligger på en filt längre tider än hon velat tidigare och snurrar och har sig, rör sig väldigt mycket och pratar med och smackar på leksaker. Väldigt stor skillnad mot tidigare! Hon blir också jätteglad om hon får sitta med vid middagen, då tar hon över konversationen helt med sina babbel-ljud, om hon uppmuntras.
Hon uppskattar också att få gå runt och titta på saker (i sele eller famnen). Tidigare har hon mest verkat stressad och ledsen av en massa intryck men nu är hon jättenyfiken och vänder sig hela tiden bort från mig och ut mot omvärlden, tills hon vill sova.
Men hennes behov ändras hela tiden, det kan vara bra att träffa andra som är vana med barn som kan inspirera till vad man ska göra, tycker jag. Jag hade t ex inte tänkt tanken att hon ville ha en leksak, trodde hon var för liten, tills hon lånade en och då plockade jag fram allt vi fått och lånat eftersom hon visade sig vara superintresserad.