Inlägg från: Fuskmamma |Visa alla inlägg
  • Fuskmamma

Romer = Zigenare.... skulle inte tro det

Vet precis hur du känner, Som resande  blir jag frågad OFTA.
    : Är du zigenare?

Vet man inget utan bara gissar kan man vara tyst. Ovetenskap !

• Fuskmamma

Alla skriver som "anonyma", Lite skamligt ! Jag skäms inte.

• Fuskmamma
    Anonym skrev 2010-07-24 22:12:38 följande:
    Varför är det skamligt?    Vad har du med dom rätta identiteterna att göra?  

Ibland kan det vara skönt att bara få prata utan att visa sitt nick.      Visserligen är även nicknamet anonymt.

Men jag antar att du aldrig använder  denna rättighet som FL ger oss och är annonym i trådar utan alltid visar ditt namn och vem du är. 
    Jag använder alltid mitt nick, Jag står för vad jag tycker serru. Vill man tycka något utan att sedan stå för det kan man vara tyst.
  • Fuskmamma
    Pengen skrev 2010-07-25 17:16:27 följande:
    Vad tycker ni skötsamma romer om de romer som missköter sig? Jag förstår att det måste vara jobbigt, men rykten om "zigenarbeteende" stämmer ju förvånansvärt ofta verkar det som. T ex läste jag för ett tag sedan att 100 % av arresterade ficktjuvar i Londons tunnelbana är östeuropeiska zigenare, och kommer någon som ser ut som "en typisk zigenare" (ni förstår nog hur jag menar) fram och ska ha en cigarett så är nyckelordet "vill ha", inte "ber om".

När jag var yngre var jag lite av en idealist och hade många åsikter om folk som talade illa om zigenare, att det säkert bara handlar om en minoritet precis som med kriminella invandrare och så vidare. Men faktum är att jag inte har träffat en enda zigenare, vad jag vet alltså, som behandlat mig med en gnutta respekt. Det är aggressivitet och hot som varit kommunikationssättet, trots att jag är världens lugnaste människa och aldrig stör någon.

Efter att jag såg dokumentären Gipsy child thieves (BBC), som jag tror gick på SVT under namnet Barnen som Europa glömde eller någonting liknande, så blev jag chockad. Oavsett om de har vinklat den på det grövsta möjliga sätt så är det fortfarande chockerande att de överhuvudtaget kunde hitta den information de visar upp.

Så tyvärr har jag fått en viss avvaktande inställning till romer. Jag försöker att inte vara fördomsfull, men det är svårt när man inte kan säga att man träffat en enda trevlig rom. Uppenbarligen är det flera här i tråden, så vad tycker ni? Är jag paranoid, har jag haft otur, eller har ni förståelse för det jag skriver? 
    Vad tycker ni Svenskar om svenskar som missköter sig? Vi tycker nog detsamma om romer :P ;)
  • Fuskmamma
    Pengen skrev 2010-07-26 14:08:21 följande:
    Jag anser att de svenskar som missköter sig skämmer ut sig själva. Skillnaden mellan svenskar och "romer" (jag ber om ursäkt om det är fel ord, lite knepigt det här :)) är däremot rätt enorm. Säger jag att jag är svensk så antar inte hela världen att jag är en lögnaktig tjuv, vilket verkar vara den gängse uppfattningen om romer. Därför undrar jag hur de skötsamma romerna ser på saken. Tycker man att det är helt okej eftersom att de bara skämmer ut sig själva, eller känner man en ilska mot dem som "bevisar" att folks fördomar stämmer eftersom att det påverkar även de skötsamma på ett fruktansvärt negativt sätt?
    Förstår hur du tänker, Jag brukar aldrig presentera mig som resande utan nekar bara inte till det om det kommer på tal. Jag har fått både negativa blickar och många roliga frågor om språket osv :)
Svar på tråden Romer = Zigenare.... skulle inte tro det