Inlägg från: Anonym (dinglare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (dinglare)

Romer = Zigenare.... skulle inte tro det

Anonym (Resande) skrev 2010-07-13 19:33:24 följande:

Jag börjar som Rom bli less att hela tiden bli kallad för zigenare, jag är inte zigenare och alla romer är inte zigenare. I sverige har man slagit ihop zigenare och resandefolket till ett folkslag rom, men egentligen är vi inte ett och samma. Ihopslagningen var nödvändig för att gruppen skulle bli tillräckligt stor för att bli accepterad som en minoritetsgrupp.

Jag är av Resandefolket, och gillar inte alls att de slagit ihop oss alla, jag vill vara den jag är och inte slås ihop med andra. Tyvärr är det många zigenare som missköter sig och jag vill inte beblanda mig med dem!

Latjo Dives!

Det är skillnader mellan Resande och Zigenare men vi har ändå en del gemensamt och speciellt hur vi blivit behandlade genom åren så mig gör det inget. Jag tycker tvärtom att det är bra om fler blir medvetna att vi finns och att vi idag lever i stort sett som övriga "bönder"
  • Anonym (dinglare)

Lattjo dives betyder god dag för de som inte vet.

• Anonym (dinglare)
    Anonym (Resande) skrev 2010-07-17 18:55:17 följande:
    Det e just det som är problemet att ingen vet att vi finns!! sen att vi blivit illa behandlade håller jag också med om, men som det är nu känns det bara som att det är zigenarna det är "synd" om... (eftersom vi inte verkar existera)
    Nej det är ett problem i sig att så få svenskar vet om att Resandefolket existerar och att vi finns mitt ibland dem utan att de ens kan se skillnad mellan dem och oss.
    Ett annat problem är att vi själva många av oss inte alla sakta lämnar kulturen och våra seder bakom oss.
    Det känner jag som en stor sorg.
  • Anonym (dinglare)

Till alla som är intresserade av att vet mer om vår kultur rekommenderar jag er att läsa boken Resandefolket av Bo Hazell. Det är det mest rättvisande skilldringen av oss och vår kultur. Den tar i och för sig upp olika grupper och även zigenare.
    I övrigt så finns det inte så mycket korrekt skrivet utan det mesta är nedvärderande och handlar om "tattare"..

• Anonym (dinglare)
    Anonym skrev 2010-07-18 10:22:51 följande:
    En  korkad fråga från en som har blandad ihop det mesta om vår släkts ursprung.

Mina Farfar sa alltid att vi INTE vara Tattare utan Tatarer. Vad är skildnaden?

Han utryckte Tatarer med en enorm stolhet. Och Tattare med förakt. Varför kan det vart så tror ni?
    Farfar är död så jag kan tyvär inte fråga honom. Vi har tyvärr inga gamlingar kvar i släkten.
    Många Resande härstammar från Tatarer men Tatarer är även en egen folkgrupp som har sitt ursprung i Ryssland. De är muslimer och var duktigt hästfolk.
  • Anonym (dinglare)
    Anonym skrev 2010-07-18 12:14:02 följande:
    Hmmmm Intressant.

Hästfolk.. Det stämmer nog för "stamfadern" var "livägd" och skötte hästar till Tsaren.
    Sedan rymde han till sverige... och gifte in sig i valonsläkten från beligien (smedfolk) som i sin tur blandade in sig i Samesläkten.

Snacka om salig blandning.
     Men det är nog det som gör att vi har svårt att skilja från vilken som kommer från vad osv.

Tack för informationen.. Mycket intressant.
    Det du beskriver är en rätt typisk bakgrund för en Resande. Många av oss har rötterna bl.a. i Vallonsläkter eller det sägs att vi har det men om man kontrollerar via släktforskning så kan det visa sig att de som påstod sig vara Valloner inte var det utan Resande. Anledningen till ett sådant påstående var att övrigt folk såg ner på "tattare" och det ansågs "finare" att vara Vallon.
  • Anonym (dinglare)
    Fuskmamma skrev 2010-07-24 15:26:52 följande:
    Vet precis hur du känner, Som resande  blir jag frågad OFTA.
    : Är du zigenare?

Vet man inget utan bara gissar kan man vara tyst. Ovetenskap !
    Vi är ju också rätt dåliga på att marknadsföra oss så det är inte konstigt att folk inte vet något om vår kultur och vilka vi är. Okunskap leder till konstiga frågor.
  • Anonym (dinglare)
    Fuskmamma skrev 2010-07-24 15:39:02 följande:
    Alla skriver som "anonyma", Lite skamligt ! Jag skäms inte.
    Det gör inte jag heller men jag började som anonym och fortsätter så.
  • Anonym (dinglare)
    Marzenie o dziecko skrev 2010-07-24 16:12:49 följande:
    Tack så mycket för att du/ni har delat med er. Det var mycket intressant läsning. Särskillt om Finland då min mormor har berättat för mig om att längre bak i tiden så var våra släktingar ( tattare som hon kallade dom) hon har berättat att de inte hade nått fast hem utan att de reste och bodde i tält och vagnar.
    Kan detta stämma ?
    Det kan absolut stämma för det var ett vanligt sätt att ta sig fram förr. Vi gick mellan byarna och erbjöd våra tjänster och det var nog ingen "bonde" som var intresserad av att låta oss stanna permanent i byn.
    De gånger någon av oss köpte eller hyrde en stuga så brukade det bli ett jäkla liv på folk på orten och de försökte få bort oss.
  • Anonym (dinglare)
    Shorona skrev 2010-07-25 10:38:42 följande:
    Jag fick höra för många år sen att vi kommer från Holland. Många bud blir det!
    Holland, Belgien och Tyskland är länder som många har rötter i.
  • Anonym (dinglare)
    Anonym (vad är vad?) skrev 2010-07-25 17:15:22 följande:
    Bara läst trådstarten! Intressant ämne

Kan någon kunnig klara upp definitionerna?

Vad är/var:

-Zigenare?
    -Romer?
    -Resande?
    -Tattare?
    Vi räknas alla som romer och det hör ihop med språket eller det att vi talar ett likartat språk.
    Zigenare kan komma från många olika länder och är egentligen inte synonymt med Resande/"tattare" även om vi har många likheter språkligt och kulturellt.
    Zigenare eller Romer tros tillhöra indiska stammar som blev förvisade eller utvandrade från Indien för flera tusen år sedan. De mest kända i Sverige är väl de finska zigenarna som utmärker sig bl.a. genom hur kvinnorna klär sig och de pratar mesta dels inte romani (chib) utan finska.

Resandefolket är vad "bönder" tidigare föraktfullt kallade tattare. Vi har bott i Sverige i ungefär 500 hundra år och idag är vi en normal del av den svenska befolkningen. Vi utmärker oss inte speciellt och de flesta svenskar känner nog någon som är av Resandefolket utan att de har en aning om det. Trots det så har vi seder och bruk som skiljer sig en del från övriga svenskar och vi har även till stor del en stark sammanhållning mellan släkten/släkter och ett eget språk som tyvärr håller på att försvinna.
  • Anonym (dinglare)
    Pengen skrev 2010-07-26 14:08:21 följande:
    Jag anser att de svenskar som missköter sig skämmer ut sig själva. Skillnaden mellan svenskar och "romer" (jag ber om ursäkt om det är fel ord, lite knepigt det här :)) är däremot rätt enorm. Säger jag att jag är svensk så antar inte hela världen att jag är en lögnaktig tjuv, vilket verkar vara den gängse uppfattningen om romer. Därför undrar jag hur de skötsamma romerna ser på saken. Tycker man att det är helt okej eftersom att de bara skämmer ut sig själva, eller känner man en ilska mot dem som "bevisar" att folks fördomar stämmer eftersom att det påverkar även de skötsamma på ett fruktansvärt negativt sätt?
    Fördomar är alltid otäcka var de än dyker upp och tyvärr så har folk en del fördomar mot just romer trots att den stora massan sköter sig ypperligt.
Svar på tråden Romer = Zigenare.... skulle inte tro det