• KRSn

Kan jag ha känt barnet i vecka 12??

I natt när jag skulle sova gick det verkligen inte. Jag låg och vände och vred på mig.
    Det var varmt och äckligt. Tillslut låg jag stilla på mage i ca 5 minuter och kände
    då nåt jag aldrig känt innan..

Ca 10 cm nedanför naveln, på höger sida kändes det som sprattel. Det var INTE magen
    som kurrade. Som sagt har jag aldrig känt detta innan, men känslan går nog att jämföras
    med att det kunde vart en liten mask innanför skinnet på mig som slingrade sig iväg
    mot mitten av magen. Det gick snabbt och var över på ett par sekunder.
    Kan det ha varit barnet? =)

Eller är det PÅ TOK för tidigt att känna?

• Svar på tråden Kan jag ha känt barnet i vecka 12??
  • Barbabok

Det är för tidigt, dessutom har inte livmodern kommit ovanför blygdbenet ännu, men kanten börjar kika upp redan v13.

• akiire
    KRSn skrev 2010-07-13 20:01:47 följande:

I natt när jag skulle sova gick det verkligen inte. Jag låg och vände och vred på mig.
    Det var varmt och äckligt. Tillslut låg jag stilla på mage i ca 5 minuter och kände
    då nåt jag aldrig känt innan..

Ca 10 cm nedanför naveln, på höger sida kändes det som sprattel. Det var INTE magen
    som kurrade. Som sagt har jag aldrig känt detta innan, men känslan går nog att jämföras
    med att det kunde vart en liten mask innanför skinnet på mig som slingrade sig iväg
    mot mitten av magen. Det gick snabbt och var över på ett par sekunder.
    Kan det ha varit barnet? =)

Eller är det PÅ TOK för tidigt att känna?

Hej! Hittade detta på http://www.niomanader.se/content.asp?ID=44

"De första fosterrörelserna brukar man känna runt halva graviditeten, runt vecka 18-22, om man är förstföderska och något tidigare om man är omföderska. En del kvinnor kan känna fosterrörelser redan i vecka 13-14 medan andra inte känner av dem förrän i vecka 26. Det är mycket individuellt och inget är rätt eller fel. Dessutom så inverkar barnets placering inne i magen, samt moderkakans placering, på när man känner av fosterrörelserna första gången."

• 3pågar

Tror absolut att det är för tidigt att känna redan i denna vecka

• pigglet

Jag har känt dem redan i vecka 12, men det var 4:e graviditeten och lite speciella omständigheter då alla signaler från livmodern var jättestarka.
    Bm på inskrivningen verkade då inte alls tycka att det var en omöjlighet.

• Ninniisen

Jag kände andra barnet i vecka 12 och tredje (BF om 5,5 vecka) redan i vecka 11. Jag funderade mycket på om det verkligen var det jag kände men det är något man känner igen så väl när man varit med om det tidigare och det fortsatte och blev mer och mer så visst kan man känna liten så pass tidigt, hur vanligt det är vet jag dock inte! 

° ★ Izabelle 071004 ° ★ Felicia 090704 ° ★ Grynet 100823 ° ★
  • Mizty

Jag kände första barnet i v.15 & andra i v.12 Min kompis kände för en vecka sedan, jag var då i v.14 Jag har nog en riktig liten karetekid i magen denna gången, känner ordentliga kickar...
    Det är ovanligt men absolut inte ömöjligt!! underbar känsla

(¯`°?.¸ ♥ Phenom 060101 & BF 110107 ♥ ¸.?°´¯)
  • snugglebunny

Jag väntar andra barnet och kände av det från vecka 12. BM sa att det nog var för tidigt, men hon lyssnade efter hjärtljuden (V 12) och precis där de hördes var där jag kände rörelser. Så jag är säker på att det var det jag kände. Det är nog vanligare att man känner tidigt andra gången eftersom man vet hur det ska kännas. Men jag tycker det låter som fosterrörelser du kände.

• lillaskorpan

jag kände också i vecka 12.  Häftigt!!!

• Lallan

Tredje graviditeten kände jag i v 12 (11+?). Att rörelserna försvann var första tecknet sedan på att allt inte stod rätt till längre.

Fjärde graviditeten tror jag att jag kände i v 13.

• lemony

samma här vecka 12.

helt övertygad...

• MCL

Jag är också i vecka 12 och inbillar mig att jag känner barnet. Det är tvåan här med.

• Sandrie

Hej, jag väntar mitt 4.e barn och jag kände små små diffusa rörelser i vecka 12.

Kan säga att jag aldrig känt så vid tidigare graviditeter men en stund i stillhet, fokus och att man tidigare varit
    gravid så kan man faktiskt känna så pass tidigt.

Men för mig var det enstaka ggr från vecka 12 och framåt. Efter vecka 20 börjar det bli mer rejäla rörelser, och nu i v 34 studsar magen...  

• Hannathu

jag har nervryckningar sen jag blev gravid i mage, armar, ben och alla andra delar av kroppen som känns precis som fostret gjorde i början (kände från v 18 och då trodde jag inte på det pga nervryckningarna)

Så är det en decimeter nedanför naveln så låter det som det är alldeles för högt upp för att vara fostret redan i vecka 12

Svar på tråden Kan jag ha känt barnet i vecka 12??