Amma och ge ersättning samtidigt
Än är det inte dax för oss att få träffa tvillingarna i magen, men funderingar kring det mesta har jag redan ändå så nu får ni gärna fundera med mig.
Jag funderar just nu lite kring amning och ersättning ur flaska för två små bebisar.
Räcker mjölken rent näringsmässigt till två barn? (iochförsig har jag hört att ju mer man ammar ju mer mjölk tillverkas det)
Hinner man amma två barn tillräckligt så att de får i sig allt de behöver näringsmässigt?
Om man vill ge ersättning ur flaska vissa mål, är det stor risk att de hellre vill ha flaska än bröstet sen då?
Kan det vara bra isåfall att amma helt först några veckor för att sedan introducera flaska? Hur länge isåfall?
Funderingar och tankar kring detta vore intressant! Både från blivande tvillingföräldrar hur ni tänker, men också från er som redan har tvillingar så får vi höra hur ni löste mat-situationer.
Jag personligen vill gärna amma och hoppas att det fungerar för huvuddelen av målen. Men samtidigt känner jag att det skulle kännas skönt att kunna ge ersättning ur flaska vissa mål. Dels kan sambon bli mer engagerad och jag kanske kan få möjlighet att vila något "mat-pass" så han kan ta det helt själv. Vissa mål kanske ena bebisen kan amma och sambon kan samtidigt mata den andra med flaska för att sedan byta bebis nästa mål. Om det fungerar så vore det också skönt för min egen del att kunna vara "ledig" över ett mål för att kanske kunna åka hemifrån helt själv några timmar, då tänker jag inte på allra första tiden men lite längre fram.
Observera att jag inte är ute efter någon diskussion huruvida amning eller ersättning är bäst, utan om och hur det kan fungera att dessa två kompletterar varandra. Tips, tankar och idéer kring hur man kan lösa matsituationer med två små hungriga bebisar helt enkelt