• bem84

Amma och ge ersättning samtidigt

Än är det inte dax för oss att få träffa tvillingarna i magen, men funderingar kring det mesta har jag redan ändå så nu får ni gärna fundera med mig.

Jag funderar just nu lite kring amning och ersättning ur flaska för två små bebisar.

Räcker mjölken rent näringsmässigt till två barn? (iochförsig har jag hört att ju mer man ammar ju mer mjölk tillverkas det)
    Hinner man amma två barn tillräckligt så att de får i sig allt de behöver näringsmässigt?
    Om man vill ge ersättning ur flaska vissa mål, är det stor risk att de hellre vill ha flaska än bröstet sen då?
    Kan det vara bra isåfall att amma helt först några veckor för att sedan introducera flaska? Hur länge isåfall?

Funderingar och tankar kring detta vore intressant! Både från blivande tvillingföräldrar hur ni tänker, men också från er som redan har tvillingar så får vi höra hur ni löste mat-situationer.

Jag personligen vill gärna amma och hoppas att det fungerar för huvuddelen av målen. Men samtidigt känner jag att det skulle kännas skönt att kunna ge ersättning ur flaska vissa mål. Dels kan sambon bli mer engagerad och jag kanske kan få möjlighet att vila något "mat-pass" så han kan ta det helt själv. Vissa mål kanske ena bebisen kan amma och sambon kan samtidigt mata den andra med flaska för att sedan byta bebis nästa mål. Om det fungerar så vore det också skönt för min egen del att kunna vara "ledig" över ett mål för att kanske kunna åka hemifrån helt själv några timmar, då tänker jag inte på allra första tiden men lite längre fram.

Observera att jag inte är ute efter någon diskussion huruvida amning eller ersättning är bäst, utan om och hur det kan fungera att dessa två kompletterar varandra. Tips, tankar och idéer kring hur man kan lösa matsituationer med två små hungriga bebisar helt enkelt Glad

• Svar på tråden Amma och ge ersättning samtidigt
  • KlasStures mamma

Jag har ingen personlig erfarenhet. Men i min flräldra grupp så fanns det tvillingar. Hon ammade och gav ersättning. Har för mig att hon ammade fullt i början för att vara säker på att det kom igång ordentligt.

Mitt bästa tips är att prova er fram och var öppna för hur era barn vill ha det!

Näringsmässigt är det inga problem =)

• GullpuckotMe

Hejsan! kan ju berätta lite om hur vi löste det med amning osv med våra små :) dom är nu 1 år.

Första månaden helammade jag dom. både dubbelammade och en och en ibland. men helst tog jag dom en o en efter varandra, blir lite med "mys" då :) mjölken räckte för dom båda, dom åt var 3e timme dygnet runt i början.
     sedan fick jag tyvärr mjölkstockning o fick jättehög feber, gick inte att pumpa ut alls nästan, blev jättesjuk. så vi fick börja ge flaska med ersättning som dom tog direkt med glädje!

efter det så märkte jag  mer o mer att dom inte blev nöjda med bröstet, fick nästan alltid ge extra ersättning efteråt, när dom var 3 månader vile dom inte ha från mig alls längre. till slut hade jag ingen mjölk kvar op dom fick bara ersättning, vad lätt allt blev då. dom blev mycket nöjdare. ingen jäkt o stress längre.

hade dock önskat att jag fick amma längre men, dom vart nöjda iaf. vi märkte att dom vande sig o föredrog flaskan väldigt snabbt efter vi börjat med det.

du får gärna fråga ngt om du undrar något

Lycka till med bebisarna!!

• bem84

Tack båda två för svar!

Det är nog alldeles säkert så att man får prova sig fram till det som känns bäst, det beror ju också på hur bebisarna är som individer. Äter de ganska regelbundet och inte superofta så orkar man nog hellre amma helt, men vill de ha mat nu och då så kan det ju vara extra smidigt med ersättning också.

Tar gärna emot fler tankar och förslag Glad

• Trillingar på gång

Jag vet inte heller riktigt hur det kommer att bli, men har tänkt att jag ska försöka amma dem en och en precis i början för att få hinna mysa med dem en och en och sen gå över till dubbelamning. Om inte mjölken räcker till i början så tänkte jag komplettera med ersättning och ge med spruta, så behöver det inte påverka sugtekniken. Sen får man väl se hur det går...

• Julia1234

Jag hade som mål att helamma i två veckor, löste inte ens det Delammade i tre månader innan jag gav upp. Mjölken räckte inte för att hålla båda mätta.

Jag tyckte att det funkade hyfsat att amma så länge pappan var hemma, när han började jobba hade jag svårt att få till det. Att dubbelamma kändes bara krångligt och ammade jag en började alltid den andra att skrika... Eller så behövde treårngen gå på toa eller nåt annat Jag fick ingen lugn och ro i amningen helt enkelt.

Jag tror att det är bra att försöka ta det lite som det kommer, att inte ha krav eller förväntningar på hur det ska vara. Det blir som det blir ändå.

Några tycker att det funkar bra att helamma, andra väljer att flaskmata ända ifrån början. Själv tycker jag att kombinationen var bra. Flaska är suveränt då man verkligen vet att de får i sig tillräckligt + att det går snabbt och är  vansinnigt smidigt. Att amma är mysigt, att få närheten är ju guld värt!

Sen var det ju kanon att pappan kunde ta en tvilling  nattetid. Vi har haft ansvar för var sin ända ifrån början och har det fortfarande (de är snart tio månader) Skriker "hans" tvilling på natten går han upp, är det "min" går jag upp. Här är vi jämställda

Lycka till med dina kommande små mirakel! Gör det som känns bäst när ni väl är där.

• mandelblomma

jag bestämde mig redan från början att amma och flaska så att pappan och jag kunde dela matningen. Den ena fick bröstet och den andra flaskan och så turades de om...och i bland då vi delade på dygnen ett bra tag i början så fick båda flaskan av pappa eller så ammade jag ettan och flaskade den andra i knät.
    Hade inga ambitioner på att amma om det krånglade det minsta.,..utan hade inställningen, klarar vi ett dygn är det bra, en vecka ännu bättre, ett par veckor toppen osv.
    Så därför  var jag aldrig rädd att störa amningen med flaskan och höll på att bli galen på en barnmorska på BB som tjatade om att de nog vore bra om vi inte gav dem flaska för att bla bla bla...:/
    Men summa sumarum så ammade jag så i nästan fyra månader och det var jag mycket nöjd med :)

• bem84

Vad skönt att höra att det verkar fungera fastän ni gör på flera olika sätt!
    Det verkar som sagt smidigt att kunna variera lite.

• Helena D

Jag har kört på amnings-/ersättningskombon med mina tvillingtjejer som nu är 15 månader. De föddes i v 35 och var lite tillväxthämmade, så de fick ersättning på neonatalen på en gång. Jag var dock där och ammade så ofta det bara gick, och när vi kom hem löste vi det så att jag dubbelammade inför varje måltid och sedan flaskmatade min man och jag varsin tvilling. Dubbelamningen funkade super (med hjälp av amningskudde) tills min man började jobba. Sen blev det knivigt att lägga till båda själv, plus att de började bli stora och rörliga, så då ammade jag en i taget, ca 20 min, innan de fick Babysemp på flaska. Rätt snart visade det sig att min ena tjej, Elsa, var mer intresserad av flaskan än bröstet medan Agnes helst ville amma så sen blev det så att jag i princip helammade Agnes medan Elsa fick snutta lite (mer och mer oengagerat från hennes sida, hon verkade tycka det var jobbigt att behöva suga hårdare än på flaskan) innan hon fick sin ersättning. När de fyllt 6 månader och börjat med välling och smakportioner hade Elsa (tyvärr, för jag hade gärna fortsatt) helt tappat intresset för tutten, så hon fick Babysemp 2 + smakportioner och välling och gröt. Agnes fick smakisar, välling och gröt + bröstmjölk. Jag fortsatte att amma henne till hon var 10 mån. Har aldrig haft problem med såriga bröstvårtor eller mjölkstockning.

All MVC- och förlossningspersonal var otroligt peppande när det gällde amningen - utan att vara sådär amningspsykotiska som man hört att de kan vara. Min erfarenhet är att man som tvillingmamma ses som JÄÄÄÄTTEDUKTIG bara man försöker lite med amningen; om det inte funkar är det ingen som har åsikter om flaskmatning. Skönt! Själv fick jag kämpa lite för att få igång mjölkproduktionen, och jag hade nog aldrig tillräckligt mycket för att kunna helamma två, så att amma och flaskmata samtidigt kändes som en bra lösning. Alla ska göra just det som känns rätt för DIG. Grattis till tvillingarna i magen och lycka till!

• Bambusa

syrran min har tvillingar, hon dubbelammade i början så båda skulle få in tekniken,sen fick en urpumpad bröstmjölk i flaska medans den andra ammades, å tvärtom nästa gång då..  hon hade mjölk åt dom båda tills dom var 6månader iaf, sen börjas de ju med smakisar osv.. 

men mkt beror nog på vad man har för flaska med.. tommee tippee har en bra som vi hade till dottern nån gång ibland med urpumpad mjölk.. men just wideneck flaskor är bättre då de liknar bröstet mer, och just tommee tippee är den mest naturtrogna ja sett..

• susannehallqvist

Mina är tio veckor nu.Jag var övertygad om att jag skulle helamma bägge två, men det fick jag snart ge upp. Fick börja ge tillägg på BB pga lågt blodsocker tills mjölken kom igång. Bägge tog bröstet men efter några dagar totalvägrade den ena bröstet, så vi löste det att pojken fick flaska och flickan ammades. Men jag vet inte om jag tycker detta upplägg är så smidigt, tycker att det är svårt att amma och ge den andra flaskan samtidigt om jag är ensam hemma, det blir superstressigt. Amningen tar ju dessutom mycket längre tid än flaskmatning, plus att de  ofta blir osynkade då flickan ofta vill äta varannan timme. Så det blir nog flaskmatning för bägge snart så inte hela dagarna består av matning.

Det bästa är väl att prova sig fram, tror att resultatet beror på hur mycket mjölk man har och hur barnen äter och hur ofta. Lycka till med barnen!

• Lycklig Tvillingmamma

Jag helammade mina killar tills de var 6 månader då det var dags att börja med smakportioner av mat.
    Mjölken har mestadels räckt till, men mellan 6-12 veckor fick jag komplettera med ersättning efter två av eftermiddags och kvällsmålen för de växte så mycket då så min kropp hann inte ri´ktigt med men det rättade till sig själv sedan.
    Killarna är nu 9 1/2 månad och jag ammar tre gånger om dagen ungefär.

Lycka till!

• Esmiso

har inga tvillingar, men väl 2 barn Med den yngste gav jag tillägg inför natten eftersom han inte blev mätt annars. Tyckte det fungerade bra. Om man är orolig för att mjölken då tar slut kan man ju pumpa ut mjölk.

• gedansk

jag ger både ersättning och ammar och det funkar bra. Lilltjejen kom inte igång med amningen den första månaden så jag pumpande av gav och fylde ut med ersättning. De är nu tre månader och det är full fart.

• gedansk

ps om du ger flaska är ett tips att pallra upp med filt eller små handukar och att de ligger ner och äter. jag tyckte att det åg helt galet ut men det funkar bra och jag frågade på bb amningscentrum om de kunnde aspirera ner i lungorna och det var ingen fara. Att sitta och hålla båda flaskorna samtidigt i början gav mig kramp i armarna. Det jag också skulle säga att ha inte för stora krav på dig själv och hitta en lösning som funkar sen kan man altid ha som mål att helamma.
    Lycka till mvh jeanette

Svar på tråden Amma och ge ersättning samtidigt