Varning för Citodon!!!
Fick en underbar liten son för några veckor sedan. Under förlossningen fick jag Citodon, och eftersom jag hade djävulska problem med rygg och foglossningar fick jag även Citodon under de tre dagar vi var kvar på sjukhuset. Under sjukhusvistelsen var pojken inte särskilt intresserad av att ta bröstet och när han väl gjorde det somnade han nästan på en gång.
När vi åkte hem undrade jag över vilka värktabletter jag kunde ta mot ryggen och fick då ett recept på Citodon - 2 tabletter 4 ggr dagligen (fick bara enstaka på sjukhuset). Vi kom hem och jag började ta tabletterna enligt ordination. Det gick en dag och helt plötsligt var vår son omöjlig att väcka, helt slapp i hela kroppen, skrek inte vid blöjbyte (vilket han alltid gjort tidigare) och sedan fick han svårt att andas. Det slutade med att vi uppsökte barnakuten där läkaren konstaterade att sonen var drogpåverkad av det Citodon jag tagit - det går över i bröstmjölken.
Alla barn blir tydligen inte påverkade, och själva drogpåverkan i sig är oftast inte farlig för barnet, men den skräckupplevelse det innebar att se sitt barnvara helt borta utan att veta varför önskar jag ingen! Sen känner jag personligen att jag inte vill att mitt barn ska bli drogpåverkat, även om det inte skulle vara farligt. Jag slutade omedelbart med Citodon och har istället fått Dexofen. Sonen ammar nu utan problem och är väldigt pigg och vaken.
Summa summarum: om ni äter Citodon och ammar - var uppmärksamma på hur ert barn reagerar!
Och självgoda kommentarer om att jag borde ha fattat eller att det står på bipacksedeln undanber jag mig - om en läkare på förlossningen skriver ut medicin tycker jag faktiskt att man ska kunna lita på att de har koll på om det går över i bröstmjölken och att de i såna fall varnar för detta!