• Trollmamma10

Varning för Citodon!!!

Fick en underbar liten son för några veckor sedan. Under förlossningen fick jag Citodon, och eftersom jag hade djävulska problem med rygg och foglossningar fick jag även Citodon under de tre dagar vi var kvar på sjukhuset. Under sjukhusvistelsen var pojken inte särskilt intresserad av att ta bröstet och när han väl gjorde det somnade han nästan på en gång.

När vi åkte hem undrade jag över vilka värktabletter jag kunde ta mot ryggen och fick då ett recept på Citodon - 2 tabletter 4 ggr dagligen (fick bara enstaka på sjukhuset). Vi kom hem och jag började ta tabletterna enligt ordination. Det gick en dag och helt plötsligt var vår son omöjlig att väcka, helt slapp i hela kroppen, skrek inte vid blöjbyte (vilket han alltid gjort tidigare) och sedan fick han svårt att andas. Det slutade med att vi uppsökte barnakuten där läkaren konstaterade att sonen var drogpåverkad av det Citodon jag tagit - det går över i bröstmjölken.

Alla barn blir tydligen inte påverkade, och själva drogpåverkan i sig är oftast inte farlig för barnet, men den skräckupplevelse det innebar att se sitt barnvara helt borta utan att veta varför önskar jag ingen! Sen känner jag personligen att jag inte vill att mitt barn ska bli drogpåverkat, även om det inte skulle vara farligt. Jag slutade omedelbart med Citodon och har istället fått Dexofen. Sonen ammar nu utan problem och är väldigt pigg och vaken.

Summa summarum: om ni äter Citodon och ammar - var uppmärksamma på hur ert barn reagerar!

Och självgoda kommentarer om att jag borde ha fattat eller att det står på bipacksedeln undanber jag mig - om en läkare på förlossningen skriver ut medicin tycker jag faktiskt att man ska kunna lita på att de har koll på om det går över i bröstmjölken och att de i såna fall varnar för detta!

• Svar på tråden Varning för Citodon!!!
  • Gummsan

Vilken jäkla skitläkare du fick som gjorde så! Usch vad hemskt det måste vart för er. 
    Jag fick citodon under graviditeten men direkt efter bytte dom till Diklofenak tror jag det var.
    Alla läkare borde veta detta särskilld de som jobbar på gyn/bb/forlossningen m.m. 

• M2003

Tråkigt för er, men Dexofen är verkligen inget att rekommendera det är absolut livsfarligt tillsammans med till och med små mängder alkohol! Till och med lär två personer ha dött efter intag av en lättöl och Dexofen. Det är ett jävla rävgift!
    Citodon är Paracetamol och Kodein. Kodein blir morfin i kroppen. Är man känslig för morfin (det är olika för olika personer) så kan man bli ganska påverkad av citodon.

• M1FFY

Läkaren borde ha upplyst dig om att hålla koll på barnets allmäntillstånd! Det var ett barn som blev så pass påverkad av mammans intag av citodon/panocod att det avled. Jobbar själv på apotek och vi fick information om detta för inte så jättelänge sen och numera står det i FASS. Men det är inte patientens ansvar att ta reda på sånt utan förskrivarens (och vi farmacevter har också ett ansvar att upplysa om detta, om vi vet att kunden ammar såklart)!

• Fru O Mamma Kokkonen
    M2003 skrev 2010-07-13 22:32:13 följande:
    Tråkigt för er, men Dexofen är verkligen inget att rekommendera det är absolut livsfarligt tillsammans med till och med små mängder alkohol! Till och med lär två personer ha dött efter intag av en lättöl och Dexofen. Det är ett jävla rävgift!
    Citodon är Paracetamol och Kodein. Kodein blir morfin i kroppen. Är man känslig för morfin (det är olika för olika personer) så kan man bli ganska påverkad av citodon.
    Ja men man ska väl ALDRIG dricka alkohol o kombo med mediciner.. så jag tkr man verkligen kan rekommendera Dexofen.. Är man så dum som tagit medicin med alkohol så är man!!!
  • M2003
    Nuttans Mamma skrev 2010-07-13 22:47:37 följande:
    Ja men man ska väl ALDRIG dricka alkohol o kombo med mediciner.. så jag tkr man verkligen kan rekommendera Dexofen.. Är man så dum som tagit medicin med alkohol så är man!!!
    Jo, men det är tre dagar före och tre dagar efter intag av alkohol som det är extremt olämpligt att inta någon form av etanolinnehållande livsmedel/dryck.
    Det säger något om hur farligt läkemedlet är! Det är ett lömskt preparat men som funkar något bättre om man är gravid än Citodon. Rent farmaceftiskt är det ett rävgift!
  • eviz08

Jag fick också citodon efter förlossningen, men med orden att jag skulle äta de så lite som möjligt men utan att ha för ont, men med ett nedtrappningsschema. Och sen sa de att det kan gå över i bröstmjölken och att man skulle vara lite vaksam.
    Dåligt att du inte blev upplyst om det här, riktigt dåligt, förstår att det måste varit otroligt skrämande!

• Fru O Mamma Kokkonen
    M2003 skrev 2010-07-13 23:17:01 följande:
    Jo, men det är tre dagar före och tre dagar efter intag av alkohol som det är extremt olämpligt att inta någon form av etanolinnehållande livsmedel/dryck.
    Det säger något om hur farligt läkemedlet är! Det är ett lömskt preparat men som funkar något bättre om man är gravid än Citodon. Rent farmaceftiskt är det ett rävgift!
    Givetvis.. men det står ju på bipackssedeln eller hur? Så läser man det där och följer så är det ju ingen fara.. Jag tkr det funkar superbra.. och är mkt nöjd!! Det är tur det finns mediciner man kan ta när man är gravid.. så rävgift kan jag inte påstå!
  • With a devilish smile

Jag fick citadon efter förlossnigen denna gången mot eftervärkarna, de sa inget om att lillen kunde bli påverkad eller att jag skulle ta så få som möjligt utan dom serverade dom med 6 timmar emellan. 
    Med första barnet fick jag något annat mot eftervärkarna så jag blev lite fundersam över att jag fick citadon denna gången.

Fick citadon utskrivet när jag var gravid för att lindra min foglossning & då sa läkaren att det kunde påverka barnet om man åt det mycket & att man skulle upplysa dom på förlossningen just för barnet kunde vara slött när de föddes. 

Hemskt att man får tabletter som kan påverka barnet på det viset, måste varit en riktigt hemskt upplevelse för er !

Ängla 081028 & Lillebror BF 100704 <3 onttonen.blogg.se
  • Lindreas
    M2003 skrev 2010-07-13 23:17:01 följande:
    Dexofen är lömskt, jag håller med dig!
  • Dr Mupp
    M2003 skrev 2010-07-13 23:47:44 följande:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article295059.ab

Tragiskt och naivt att tro att Dexofen är en ofarlig tablett. Dexofen är också en opioid, liksom Kodein.
    trevigt, dessa fungerar ungefär lika bra som sockerpiller på mig. Åt fulldos under graviditeten.
  • M2003
    Nuttans Mamma skrev 2010-07-14 00:19:00 följande:
    Men har inte påstått den är ofarlig.. kan du inte läsa eller?
    Jo, det kan jag annars hade jag väl inte varit inne här!
  • Fru O Mamma Kokkonen

Äter man dem rätt så är det ingen fara.. inte för mig iaf... Jag får 100 - pack utskrivet och får strikt bara hämta en i månaden och dem tar jag med paraflex som jag får lika mkt utav.. Såg att Paraflex också fanns med där på länken.. Jag har ALDRIG haft några problem.. Men så förbukar jag "bara" alkohol 0-2/år mkt pga pillrena.. Just för att det inte är värd smärtan jag har att vara så länge utan medicinerna...

• NSternhag

Jag fick ta citodon 3 dagar innan min dotter föddes pga att jag hade så j*vla ont och inte kunde sova. Då fick jag citodon för att min livmoder skulle slappna av. Det var det värsta jag tagit i hela mitt liv. Min sambo fick ingen kontakt med mig och jag började hallucinera. Ganska obehagligt.

• alex10

Fick också citodon utskrivet efter förlossning, pga kejsarsnitt, ingen som berättade för mig att det kunde vara farligt för barnet, usch vad arg jag blir...

Svar på tråden Varning för Citodon!!!