• LoppanL

Flythjälpmedel - simväst/swimpy float/swim fin - några erfarenheter?

Undrar om det är någon som har erfarenheter av antingen simväst (tex www.simbutiken.se/se/art/supersoft-vest-bla.php), swimpy float (www.hikmet.se/Product.aspx&History=1610|1764) eller swim fin (www.getnordic.com/brands/swimfin_sv/) och har lust att dela med sig av plus och minus med dessa?!

Är ute efter nåt smidigt men fungerande flythjälpmedel för en treåring när hon övar sig att simma.

• Svar på tråden Flythjälpmedel - simväst/swimpy float/swim fin - några erfarenheter?
  • GulTussilago

Vi hade en annan variant, swimcoach, tyckte att den funkade bra men var lite bökig att ta på.
    Sonen (2år) har provat den men han har nog för korta ben (och väger kanske för lite?) så han slår nästan runt. Men dottern simmade fint med den när hon var 2,5 år och äldre
    (det finns olika storlekar)

• LoppanL

Tack för tipset! Vore ju skönt att ha nåt som är enkelt att ta på, samtidigt som en sån där sitter ju på, då behöver man inte oroa sig för att den ska trilla av eller nåt..

• kutiom

Vi har Swimpy Float-varianten här hemma men dottern har aldrig gillat att använda den i vattnet så den ligger nu här och samlar damm. Vad hon däremot tycker bra om är ett par vanliga uppblåsbara armpuffar, med dom känner hon sig säker och paddlar runt fint.

• Spexig
    Smilla75 skrev 2010-07-15 15:32:24 följande:
    Cheerekringar är bäst!
    Är det såna man kan dela på? Som barnet först har tre och sen två och sen en kring armana i takt med att h*n lär sig simma själv?

Och som barnet dessutom själv kan bestämma om h*n vill simma bröst- eller ryggsim genom hur de lutar underkroppen?

De har såna på babysimmet, och de är så suveräna! Har bara inte lyckats luska ut var man köper dem, vet du?
  • Emmli 84

Jag är simlärare och vill starkt avråda från armpuffar (inte för att du länkade till det men säger det ändå!). Det ger barnet helt fel läge i vattnet och det är skitsvårt att lära sig simma när huvudet är upp och fötterna ner. (Men visst är det en trygghet för barn och föräldrar för att undvika ofrivilliga dopp med huvudet).

Vad jag vill rekommendera är en helt vanlig simdyna. Ja, den kan falla av. Den är absolut inget man lämnar barnet i utan tillsyn men det ska man inte göra med något flythjälpmedel. Jag har klickat igenom länkarna du visade och är det något av dessa du ska köpa så är det absolut SwinFin. Då får barnet rätt vattenläge och kan öva på att flyta, göra bentag/armtag eller plaska runt om man vill det.

• LoppanL

Tack för era tips. Vi har armpuffar men tycker inte de funkar så bra, utan vi vill ha något mer runt midjan, just för att, som Emmli är inne på, att få en bra simställning.  Har provat en "äggula" men den satt inget bra.

Emmli: vad menar du med simdyna? Googlade för att få en idé, men då får man upp allt från sim"brädor" till äggulor.

• Anne69

Vi har prövat några av dessa men de är helt värdelösa om du frågar mig...... Bäst hittills har varit att lära barnet att respektera vattnet och dess faror o få det att förstå att det inte kan simma. Samtidigt är det viktigt att låta barnen tycka det är roligt med vatten och att plaska och leka. Min favorit är en hederlig simring. Vet inte vad simläraren säger om det men med våra barn har det varit kalas! Redan på babysimmet köpte vi den första simringen som verkligen höll babyn uppe. Därefter har vi haft helt vanliga simringar och våra barn - 2 år och 4 år - går nu knappt i vattnet utan sina simringar. De har dem också i poolen och älskar dem. De kan hoppa o plaska och som förälder behöver känner man att de har lite flythjälp. Självklart kan man inte lämna dem. Våra barn vet att de inte får gå ut ensamma på bryggan eller bada själva men de gillar alltjämt att bada. Hur det kommer att bli när de väl ska lära sig simma återstår att se.

Svar på tråden Flythjälpmedel - simväst/swimpy float/swim fin - några erfarenheter?