LoppanL skrev 2010-07-17 20:58:09 följande:
Syftet är inte att hon ska kunna vara själv i vattnet på något vis, där är vi stenhårda med att bara vara i vattnet när vi vuxna är med. Dottern tycker dock att det är kul att simma ut med oss på lite djupare vatten och öva på att simma. Av de sakerna vi prövat är simringen bäst, men jag tycker den hindrar armrörelserna för mkt så hon bara simmar med benen. Av den anledningen känns fenan bäst, men jag undrar om den funkar så bra som dom gör gällande.
Det är helt riktigt en stor skillnad i att ha ett flythjälpmedel för att kunna plaska runt "själv" i vattnet och något helt anant att ha ett flythjälpmedel som underlättar simträning. Precis som någon poängterade köper många sin första simring (dvs en uppblåsbar ring runt barnets midja, ev med grenkors till de allra minsta) redan under babysimsperioden och den fungerar utmärkt när de ska
sitta i vattnet och inte riskera att doppa huvudet men med en sådan kan man inte lära sig simma.
Vad man ska söka efter är ett flythjälpmedel där flythjälpen sitter antingen på ryggen ELLER på magen beroende på om det är rygg- eller mag/bröstsim man ska öva. Det finns ingen som helst fördel med att ha flythjälp runt hela midjan om man ska ligga i vattnet och simma.
Jag är som sagt mycket skeptisk till armpuffar av olika slag men de kan ev fungera som
komplement till simdyna om barnet är mycket litet. En simdyna är en sådan här:
195.43.255.214/malmsten2008/main/default.asp&id=9&viewprod=880&sok=1&menu=1
Den kostar ca 60-70 kr på leksaksaffären eller stor matbutik typ Ica Maxi. Sådana används vid de allra flesta simskolor runt om i landet och jag rekommenderar de starkt.