• LoppanL

Flythjälpmedel - simväst/swimpy float/swim fin - några erfarenheter?

Undrar om det är någon som har erfarenheter av antingen simväst (tex www.simbutiken.se/se/art/supersoft-vest-bla.php), swimpy float (www.hikmet.se/Product.aspx&History=1610|1764) eller swim fin (www.getnordic.com/brands/swimfin_sv/) och har lust att dela med sig av plus och minus med dessa?!

Är ute efter nåt smidigt men fungerande flythjälpmedel för en treåring när hon övar sig att simma.

• Svar på tråden Flythjälpmedel - simväst/swimpy float/swim fin - några erfarenheter?
  • LoppanL

Syftet är inte att hon ska kunna vara själv i vattnet på något vis, där är vi stenhårda med att bara vara i vattnet när vi vuxna är med. Dottern tycker dock att det är kul att simma ut med oss på lite djupare vatten och öva på att simma. Av de sakerna vi prövat är simringen bäst, men jag tycker den hindrar armrörelserna för mkt så hon bara simmar med benen. Av den anledningen känns fenan bäst, men jag undrar om den funkar så bra som dom gör gällande.

• Eivla

Swimpy (den med både magdel och armdelar i frigolit) är bäst. Flera utvecklingssteg, får alltid bäst i test, varenda sommar. Helt suverän. Sonen är 3 och har haft den sedan 1½. Systerdottern är 6 och övar på att simma med den.

• ChinChin

Simbaddräkt från Team Sportia är bäst. Det är en baddräkt med inbyggda frigolitskivor bak och fram.Inte tjockt, ingenting som hindrar rörelserna, och barnet ligger perfekt i vattnet. Den går inte heller att tappa  eller krångla av sig, allt är ju inuti baddräkten. Superbra.

• Emmli 84
    LoppanL skrev 2010-07-17 20:58:09 följande:
    Syftet är inte att hon ska kunna vara själv i vattnet på något vis, där är vi stenhårda med att bara vara i vattnet när vi vuxna är med. Dottern tycker dock att det är kul att simma ut med oss på lite djupare vatten och öva på att simma. Av de sakerna vi prövat är simringen bäst, men jag tycker den hindrar armrörelserna för mkt så hon bara simmar med benen. Av den anledningen känns fenan bäst, men jag undrar om den funkar så bra som dom gör gällande.
    Det är helt riktigt en stor skillnad i att ha ett flythjälpmedel för att kunna plaska runt "själv" i vattnet och något helt anant att ha ett flythjälpmedel som underlättar simträning. Precis som någon poängterade köper många sin första simring (dvs en uppblåsbar ring runt barnets midja, ev med grenkors till de allra minsta) redan under babysimsperioden och den fungerar utmärkt när de ska sitta i vattnet och inte riskera att doppa huvudet men med en sådan kan man inte lära sig simma.

Vad man ska söka efter är ett flythjälpmedel där flythjälpen sitter antingen på ryggen ELLER på magen beroende på om det är rygg- eller mag/bröstsim man ska öva. Det finns ingen som helst fördel med att ha flythjälp runt hela midjan om man ska ligga i vattnet och simma.

Jag är som sagt mycket skeptisk till armpuffar av olika slag men de kan ev fungera som komplement till simdyna om barnet är mycket litet. En simdyna är en sådan här:

195.43.255.214/malmsten2008/main/default.asp&id=9&viewprod=880&sok=1&menu=1

Den kostar ca 60-70 kr på leksaksaffären eller stor matbutik typ Ica Maxi. Sådana används vid de allra flesta simskolor runt om i landet och jag rekommenderar de starkt.
  • LoppanL

Emmli: tack! Det är dom jag kallar äggula.. Vi har en sån, men den har en tendens att hamna uppe typ i armhålorna, vet inte om det handlar om att det är en dålig storlek. Sån hade man ju själv när man lärde sig simma och det gick ju uppenbarligen bra. Vad tror du om såna bälten som 3busfrön tipsar om, de borde fylla samma funktion eller?

3busfrön: tycker ni de har funkat bra, bältena?

• 2små2stora
    LoppanL skrev 2010-07-18 22:00:10 följande:
    Emmli: tack! Det är dom jag kallar äggula.. Vi har en sån, men den har en tendens att hamna uppe typ i armhålorna, vet inte om det handlar om att det är en dålig storlek. Sån hade man ju själv när man lärde sig simma och det gick ju uppenbarligen bra. Vad tror du om såna bälten som 3busfrön tipsar om, de borde fylla samma funktion eller?

De fungerade jättebra, satt bra på plats och flyttade sig inte som de i hårdplast kan göra. De finns i 3 storlekar.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Emmli 84
    LoppanL skrev 2010-07-18 22:00:10 följande:

Ja, de där simbältena som 3busfrön tipsdade om fyller helt klart samma funktion. Kanske också lättare att hålla på plats kring en liten midja och bekvämare för barnet. Inte jättedyra heller (vilket simbälten brukar vara i förhållande till simdyna).

Det går förstås att lära sig simma även om man använder armpuffar, simring eller vad det nu kan vara, det blir bara lite mer komplcerat och "bökigt". Jag lärde mig själv att simma som 4 åring med flytväst (hur detta gick till är fortfarande en gåta för mig!). Men om man vill underlätta och har ett barn som uppenbart är intresserad av att simma så rekommenderar jag som sagt simdyna/simbälte.

Berätta gärna vad du köpte sen och hur det fungerade på dottern!
  • Ceja

Jag håller med Emelie84, det är skillnad på att plaska och lära sig simma. 
    Samma sak med armpuffar, de är ett bra komplement när barnen är mycket små och inte kan än.

Problemet med västar och kläder med inbyggda dynor är att de faktiskt luras lite, de lyfter från flera håll och det är svårt för nybörjare att hitta kroppen egna balans och flytpunkt.  
    Det blir en helt annan känsla när de ska av och de blir tyngre i vattnet.

De där hårda tuberna minns väl alla? Skaver och glider runt eller sitter för hårt.

Nej, det som är mest naturligt är ryggdyna och med elastiska remmar som inte gör ont och går att justera
    men jag skulle fundera en gång extra innan jag sätter på en horisontalt placerat block runt midjan. 
    Där gör den ju ingen nytta (det är ju lungan som ska ha stöd för att de ska lära sig hur man gör redan från början).
    Dessutom stoppar den ju upp framfarten i vattnet, och gör en ju bara extra trött. 

• 2små2stora
    Ceja skrev 2010-07-19 11:03:45 följande:
    Jag håller med Emelie84, det är skillnad på att plaska och lära sig simma. 
    Samma sak med armpuffar, de är ett bra komplement när barnen är mycket små och inte kan än.

Problemet med västar och kläder med inbyggda dynor är att de faktiskt luras lite, de lyfter från flera håll och det är svårt för nybörjare att hitta kroppen egna balans och flytpunkt.  
    Det blir en helt annan känsla när de ska av och de blir tyngre i vattnet.

De där hårda tuberna minns väl alla? Skaver och glider runt eller sitter för hårt.

Nej, det som är mest naturligt är ryggdyna och med elastiska remmar som inte gör ont och går att justera
    men jag skulle fundera en gång extra innan jag sätter på en horisontalt placerat block runt midjan. 
    Där gör den ju ingen nytta (det är ju lungan som ska ha stöd för att de ska lära sig hur man gör redan från början).
    Dessutom stoppar den ju upp framfarten i vattnet, och gör en ju bara extra trött. 
    De simbälten som vi använde ska placeras runt bröstkorgen 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
Svar på tråden Flythjälpmedel - simväst/swimpy float/swim fin - några erfarenheter?