• Anonym (sängkläder)

Jag undrar om säng och barnvagnskläder för de nyfödda

Hejsan!
    Jag undrar vad som är rekomenderat att ha för de allra minsta`vid sovdags. Snart kommer vårt första barn och vi har köpt täcke och kudde, från IKEA, men dessa rekomenderas inte att använda innan 12 månader.
    Vi har även en sovpåse för 0-16 mån.
    Jag tänker på vad som är rekomenderat att hon ska ha, att sova i med tanke på olika risker?

Ingen kudde, sovpåse och ett lätt barnlakan om hon blir svalare?

Till de första månaderna hade vi tänkt samsova med henne, och ha henne i ett babynest, med ett litet lakan över.
    Det finns så mycket direktiv hit och dit, att det bara blivit förvirrat nu tycker jag.
    Vad säger du, vad ska vi tänka på?
    TACK för ditt svar!

• Svar på tråden Jag undrar om säng och barnvagnskläder för de nyfödda
  • madeleinewickman

Jag skulle vilja tillägga en fråga i denna tråd:
    Hur viktigt är det med åkpåse på sommaren?
    Vissa säger att det räcker med någon slags filt eller dylikt pga värmen.

Tacksam för svar!

• Barnklädesexperten

Hej!

Babynest med ett lakan alternativt en trikåfilt låter lagom tycker jag till att börja med.
    Viktigast är att ni känner på er baby om hon känns kall/varm i början tills ni hittar rätt.Det finns olika rekommendationer beroende på vilken rumstemperatur man har i sovrummet.
    Och när man pratar med återförsäljare av babytäcken pratar de ofta om tog-värden som har med tjockleken på täcket el sovpåsen.

Tex: 24 grader- Bara lakan el sovpåse/täcke  med 0,5 tog.
    21 grader -Lakan och en filt,eller sovpåse/täcke med 1 tog
    18 grader-Lakan plus två tunna filtar eller sovpåse/täcke på 2,5 tog

Om du fortfarande känner dig osäker kan du alltid höra med din BVC och jag tycker även att det är BVC som ska uttala sig om du ska ha kudde el ej.

Till fråga nr 2: Jag tycker att filtar i bomullstrikå är perfekt att ha i vagnen.Och tycker inte att det behövs åkpåsar på sommaren.Gärna två så du kan variera beroende på hur varmt/kallt det är ute.

Lycka till mvh Therese

Svar på tråden Jag undrar om säng och barnvagnskläder för de nyfödda