• Spring Time

Se hit alla som varit till Tunisien! Speciellt om ni bodde i Sousse och ännu bättre om ni bodde på Hotell Salem!

Hej!

Om ungefär tre veckor ska jag och min Sambo till Tunisien i två veckor tillsammans med några släktingar. vi har haft turen att bli bjudna dit av mina morföräldrar för att fira att min morfar fyller 60 år.

Vi som åker är jag och min sambo på 21 och 22år, min morbror och hans tjejkompis på 29 och 24år, min lillebror på 14år och min mamma, mormor och morfar.

Det jag främst av allt skulle vilja veta är om det finns någon här som har varit till Tunisien i Sousse och bott på hotell Salem där vi ska bo eller om ni har bott på systerhotellet Royal Salem? eftersom man får nyttja båda hotellen. Om det är någon som har bott där skulle jag jätte gärna vilja veta hur det var? Hotellen? Polområdena? Hur var stranden? Allt ni vet, vill jag veta!;)

Jag vill även veta om det finns några fina stränder i närheten som är värda att besöka. Jag skulle jätte gärna vilja bada på en riktig "paradis strand" om ni förstår vad jag menar? Turkost vatten och vit sandstrand m.m. men det kanske det är på hotellets strand?;) Hur är det i Sousse? Är det någon speciell sevärdhet eller plats som man bör besöka? Någon restaurang som ni kan rekommendera? och finns det några utflykter som man inte får missa när man är i Tunisien?

Så se hit alla som varit i Tunisien och berätta om era upplevelser där ifrån för att jag är jätte nyfiken!;D

MVH Mikaela

• Svar på tråden Se hit alla som varit till Tunisien! Speciellt om ni bodde i Sousse och ännu bättre om ni bodde på Hotell Salem!
  • LadPrao

Har varit i Sousse.

Ett riktigt turistträsk. Kör mycket utflykter på egen hand: Tunis-> Kartago, en ökentur, El Jem etc var vårt sätt att överleva. Stranden hann vi inte riktigt med så det kan jag inte uttala mig om.

Tunis är en underbar stad med europeisk puls och mycket uteserveringar mm.

/mvh

• BELLAm2

Jag var inte i Sousse men kan ändå tipsa om att medinorna-marknaderan är HELT hysteriska. Har du frågat om priset har du startat en förhandling och det kan bli riktigt obehaglig stämning om du försöker "dra dig ur".
    För övrigt är det hett som s'''n och det är inte alls dumt att köpa en sån heltäckande bomullsklänning som de säljer överallt.

• skorpionen80

Jag bodde på Salem Beach för 3 år sen. Personalen var helt OK, trevliga och så. Vårt hotell var också bra, men Salem luktade lite unket när man gick igenom det. Royal Salem såg riktigt lyxigt ut utifrån, var nog aldrig inne i det.

Vattnet var rätt grumligt, man såg inte en meter framför sig, men helt underbart varmt!! Skulle inte förvåna mig om det var närmare 30 grader (åkte i augusti). Man kan gå rätt långt på stranden, med efter ett tag så är det ett annat hottell som äger stranden så där tar det stopp. Men det är fin sand och härlig att promenera i! Men att ligga där var en pina då jag var där. Man var tvungen att låtsas sova för det springer försäljare där hela tiden och ska pracka på en saker. Likaså när man tar sig ut från hotellets grindar, försäljare och taxichaffisar hoppar på en direkt.

Jag var i djurparken, det var rätt kul! Jag blev lite överraskad av att djuren verkade ha det så bra, inte direkt det man förväntar sig när man ser resten av Tunisien. Och så åkte vi till Port El Kantaoui några kvällar, riktigt mysigt!

Ett tips - håll koll på pengarna, och på växeln du får tillbaka! Tunisierna gör allt för att lura dig på lite pengar. Och ska du köpa något på medinan, kolla vad det kostar på fast-pris-affärer först. Lite under de priserna kan man gå.

• Elli47

Vi bodde på Royal Salem för två år sen och det var bra hotell, stort rum hade vi! Det fanns massor av pooler på området, på vårt hotell fanns bl a en inomhuspool. Stranden var nog ganska fin men eftersom det var ganska kallt när vi var där (maj) så badade vi inte. Istället for vi på utflykter och besökte bl a södra delarna och Kartago, toppen!

• Snelson

Jag kom hem från Sousse i måndags och vi bodde på Salem! :) Personalen på hotellet var väldigt trevliga, servitörerna på resturangen var väldigt serviceinriktade (så var det var man än skulle äta i stan). Maten var ok, sambon tyckte det var lite lika skolmat men han är lite mer kinkig än jag med sånt... Stranden vid hotellet var fin, de hade byggt upp med två eller tre "stenrösen" så att stranden och vattet där skulle skyddas. Det var rätt långrunt och klart vatten. Beachvolleyboll på dagarna som hotellet fixade. Det var ett antal personer anställda som skulle se till att man alltid hade nåt att göra vid poolen, vattenpolo, aquagym, arabiska lektioner, fotboll mm. Vi badade i poolen vid Royal Salem någon gång och den var väl ok, större än Salem´s men inte lika djup så bra om man har småbarn med sig...

Vi besökte medinan, (precis som alla andra turister gör) den gamla staden och numer en basar. Där kunde man inte gå långt innan alla ville att man skulle handla i just deras butik till special prices! Vi stannade inte där länge men är man bra på att pruta kan man nog göra några kap. Se till så att taxametern är på i taxin för annars kan man bli lurad, men det kostar inte mycket att åka till centrum, runt 7D.
    I allmänhet var det väldigt billigt, middag för två på en bra restaurang kunde gå på ca 45 D - under 250spänn! Vi reste med apollo och de hade en utflykt där man kunde åka ner till södra delen för jeepsafari i öknen och resa på kameler m.m. Hoppas du fick lite tips, har säkert glömt det viktigaste ;) Ha en skön resa!

• Helena77

Då passar jag på att fråga hur ni gjorde med pengarna för det  går inte att växla in till tunisiska valörer här i Sverige va!?

Vi åker till Sungarden aziza residence i Hammamet 4 augusti.

• Snelson
    Helena77 skrev 2010-07-15 23:59:06 följande:
    Då passar jag på att fråga hur ni gjorde med pengarna för det  går inte att växla in till tunisiska valörer här i Sverige va!?

Vi åker till Sungarden aziza residence i Hammamet 4 augusti.
    Nej det går inte växla här i Sverige, vi växlade på hotellet när vi kom fram. Man kan även växla på flygplatsen... Tänk på att spara växlingskvittot för det behöver man om man har pengar kvar att växla tillbaka när man åker hem igen. Man får dock växla tillbaka högst 100 D / person så tänk på att inte växla in hur mycket pengar som helst när ni kommer dit.
  • Elli47

Det går även bra att plocka ut pengar i automat... fast sist vi var så hade vi kontanter som vi växlade i receptionen. Tunisien är väldigt billigt!

• enny signatur

Vi var i Sousse för 2 år sedan, vad kan man säga.... Jag tyckte det var väldigt trevligt där, även om jag hade problem med väldigt intresserade män när jag var ute själv. Gällande det så skulle jag nog mest säga att vara vänlig men väldigt bestämd för att bli av med dem, men jag upplevde det som rätt jobbigt då för att jag verkligen inte var beredd å det (hade varit i Hammamet året innan och la inte märke till samma fenomen, men jag gick ju aldrig själv då...).

Vi tog tåget till sfax en dag och det var underbart. Dels besökte vi  amfibiteatern där bland resten av turisterna, kul att se dock. Sedan gick vi omkring i Sfax och tittade runt, där det knappt var några turister. Det var kul att se det mer inhemska, deras bokaffärer, hur människor var där osv.

I Sousse åt vi på olika ställen, men det finns två jag minns rätt bra (plus en väldigt trevlig pizzeria som jag inte minns namnet på). Den ena ligger mitt emot entren till medinan (lite till höger om man kommer ut från medinan). De hade den underbaraste pastan med tomatsås jag någonsin ätit. Det låter kanske inte så fancy men det var extremt gott (fanns ju annat att välja på med, men jag är vegetarian så...). 
    Det andra var ett ställe som ligger ganska nära medinan med om jag minns rätt men på gågatan. Ett stort ställe där både turister och inhemska åt. Såg väldigt modernt ut eller hur man säger. Maten var inte typisk tunisisk (kanske fanns sådan med men inte vad jag minns) utan det var mer laganse (även vegetarisk), pizza, pasta med olika saker osv. Väldigt god mat, trevlig personal (som pratade engelska!) och det var skönt att inte bara träffa på turister :)
    Vi åt 3 personer (dottern var förvisso liten men vi beställde ändå en hel maträtt  till henne), till det drack vatten och juice. Pris 125 kr :) 
    Ville man komma ne ri pris så var de tju inte svårt, bara välja andra restauranger. De som tillhör hotell är däremot dyra (typ 4 gånger priset) och inte vidare bra av de jag testat.

Pizza: 5-8 dinarer, pasta något liknande
    Annan mat: 6-25 dinarer

Vad jag skulle rekommendera är väl just att åka omkring till något ställe som intresserar er, ta tåget tex eller  liknande. Ta taxi med taxameter i början, men håll koll på priserna. Det varierade ändå extremt när vi åkte till och från vårat hotell som låg en bit utanför. I ett fall vart det mer än dubbeltsådyrt och dåv alde vi att hoppa av en bit innan centrum av just den anledningen... Så håll koll på taxametern ändå. När ni har koll eller om ni vill åka längre så gör upp pris (ja det gamla vanliga rådet helt enkelt).

Vet inte hur långt ifrån Naebul ligger från Sousse (ligger i närheten av Hammamet) men det skulle jag verkligen rekommendera en tur till. 

• Elli47

Vi åt faktiskt dromedarkött när vi var i Sousse!   Smakade ungefär som nötkött, inte något speciellt med det men rätt kul att ha provat på det. Det åt vi på en restaurang alldeles vid Medinan, tror att restaurangen hette Medina t om om jag minns rätt, det fanns en matt- och souvenibutik i samma hus (samma ägare tror jag). Man fick beställa maten dagen innan då detta inte finns på menyn i vanliga fall.

• AnnaFreja

Hur är det med att köpa strandleksaker och så? Finns det där eller måste man släpa med?

• Helena77

Vi va i Hammamet i augusti...underbart!!!

Sandleksaker finns att köpa i rätt stor utsträckning...olika modeller,storlekar och fina motiv.
    Så även luftmadrasser,ringar,bollar mm.
    Fast det var inte billigt att köpa sånt där...

• enny signatur
    Helena77 skrev 2010-10-08 00:31:48 följande:
    Vi va i Hammamet i augusti...underbart!!!

Sandleksaker finns att köpa i rätt stor utsträckning...olika modeller,storlekar och fina motiv.
    Så även luftmadrasser,ringar,bollar mm.
    Fast det var inte billigt att köpa sånt där...
    turistprylar så varför skulle det? :) 
    Men man kan ju bedra sig frånturistkvarteren och leta upp en vanlig leksaksbutik att handla i. Vet inte/minns inte? priserna för det. 
Svar på tråden Se hit alla som varit till Tunisien! Speciellt om ni bodde i Sousse och ännu bättre om ni bodde på Hotell Salem!