• Faile

Symaskin för nybörjare?

Jag ska skaffa symaskin, och jag kan absolut ingenting om sådant.
    Så vad ska man välja, mekanisk, elektronisk eller datoriserad? Vad är skillnaden mellan dem och hur mycket är rimligt att lägga på en ok maskin som är enkel att använda.
    Vill heller inte ha alltför många funktioner, eftersom jag till att börja med kommer använda den till enkla saker som gardiner, kuddöverdrag osv. Möjligen att jag fortsätter sy kläder, det beror på hur kul det är att sy

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Svar på tråden Symaskin för nybörjare?
  • uniMog

Mina allmäna råd:

1. Tänk efter vad du kommer använda den till
    2. Tänk ut vad du max vill betala
    3. Kolla vilka märken som repareras i närheten av där du bor.

För att fålla gardiner så behöver du eg. vilken maskin som helst som klarar raksöm. Ska du sy kläder kan det vara bra med sicksack och knapphål. Ska du sy i trikå kan det vara bra med elastiska sömmar.

Satsa på något av de större märkena och köp i symaskinsaffär. Satsa på begagnat om du vill prova, de är genomgångna av butikernas reparatörer och du får ofta garanti.

Pris? Du kan ha tur och hitta en jättefin begagnad för 1500 och för några tusenlappar till får du en fin ny.

Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • Nyfiken gul

Jag rekommenderar en Singer i märkesväg. Jag har precis köpt en ny sådan och den fick jag på Jysk för 1400 kr.

Bästa köpet är en enkel maskin med kanske bara ett 10-tal sömmar och att man kan sy knapphål. Mer behöver du inte.

TÄnk på att ju mer finesser du har på symaskinen ju mer kan gå sönder och ju dyrare är det att reparera.

Ett okänt märke medför också svårigheterna med serivice och reparationer då det i slutändan kan bli billigare att köpa en helt ny maskin. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • uniMog

Singer, Husqvarna, Pfaff, Janome, Brother. Det är de märken jag skulle satsa på.

• Faile

Tack snälla för era svar.
    Vet ni ( eller nån annan ) vad det är för skillnad på mekanisk och elektronisk? Datoriserad fattar jag att jag inte behöver, men av de andra två?

Jättebra tips att kolla vilka märken som repareras här, det hade jag inte alls tänkt på. Bor på Åland så det kan bli körigt annars

• Nyfiken gul

en mekanisk är en helt vanlig symaskin - en elektronisk kan göra en del moment själv utan din hjälp och är en mer avancerad symaskin och passar bättre för den som syr egna kläder och större sömnadsprojekt.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Faile
    Nyfiken gul skrev 2010-07-14 22:09:36 följande:
    en mekanisk är en helt vanlig symaskin - en elektronisk kan göra en del moment själv utan din hjälp och är en mer avancerad symaskin och passar bättre för den som syr egna kläder och större sömnadsprojekt.
    Ok, ska nog köra på en elektronisk i alla fall. Planen är ju att börja sy egna kläder om jag tycker det är kul. Och tycker jag inte det, så är inte prisskillnaden så stor av det jag sett.

Tack alla för lite idéer och tips
  • uniMog

mekaniska är bättre för standardsömnad men jag tycker de brukar vara dyrare? Eller det kanske bara är mekaniska som har lite mer lull iof. Jag har en mekanisk Janome som är helt grym men den kostade 4000.

Svar på tråden Symaskin för nybörjare?