• Maggis

Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar

Åh, det var nog när min bvc-sköterska kallade mig egoistisk och svag när jag avslutade amningen för att börja medicinera mot mitt fullminenta crohnsskov när sonen var 3 månader gammal. Hon tyckte jag skulle bita ihop och stå ut ett tag till för att det var så viktigt att han fick dia. Det var viktigare än att jag skulle få slippa ständiga magsmärtor, 14 diarréer om dagen och total utmattning. Japp.

Som tur var, var jag så trygg i mitt beslut att jag kunde be henne stoppa sina åsikter någonstans och avgå som min bvc-kontakt.

//Maggis
  • Maggis
    Lattemorsa skrev 2010-07-14 20:19:28 följande:
    Det där skrämmer mig riktigt.

Okej att korkade närstående/vänner/bekanta fäller dumma kommentarer, men sjuksköterskor på BVC, och barnmorskor..? Man hör sådana fall alltför ofta. Galningar.
    Mmm, det är ruggigt. Just med tanke på att så många nya och lite osäkra mammor faktiskt tror dem också. Som motvikt kan jag bara nämna att jag, när det blev samma visa med yngste sonen, istället fick allt stöd jag kunde begära av min helt fantastiska nuvarande bvc-syrra. Så olika kan det vara.
    //Maggis
  • Maggis
    Här och nu skrev 2010-07-14 20:21:01 följande:
    Hur exakt uttryckte denna häxa sig?
    Ja, jisses... Det är 7 år sedan nu men jag minns att jag informerade henne om att jag någon vecka innan besöket avslutat amningen och påbörjat ersättning pga att jag fått ett skov av min Crohn (och jag hade då redan haft skitont i 1½ månad innan jag ringde min läkare och vi bestämde att börja med cellgiftsbehandling igen). Jag bad alltså inte om råd eller ville diskutera det hela eftersom det var så givet att det var såhär jag var tvungen att göra för att ö h t orka vara mamma så det var ren info från min sida.

Då sa hon ungefär såhär; "Men förstår du inte hur viktigt det är med bröstmjölk? Jag tycker att du är egoistisk som inte orkar bita ihop ett tag till för att din son ska få det bästa som finns. Det är väl viktigare att sätta honom först? så förfärligt jobbigt kan det väl inte vara att ha lite magont, du ser ju pigg ut?"
    Typ.

Nämnas bör att jag åthögdos kortison parallellt med cellgifterna och kortisoneffekten är rätt omedelbar. Vilket gör att man känner sig och ser friskare ut än man är.
    //Maggis
  • Maggis
    Här och nu skrev 2010-07-14 20:32:38 följande:
    Anmälde du? Det hade fällts direkt.
    Här och nu skrev 2010-07-14 20:35:42 följande:
    Men hon använde alltså ordet egoistisk?
    Hon använde ordet egoistisk och nej, jag anmälde inte.
    Jag sa vad jag tyckte om det hela och lät det vara. Hade fullt upp med att bli bättre. I efterhand så kan man ju tycka att man borde ha gjort det men just då orkade jag inte riktigt hålla på med det.
    //Maggis
  • Maggis
    Lattemorsa skrev 2010-07-14 20:40:04 följande:
    Maggis BVC-tant!!!
    Tack. Hon platsar där.
    //Maggis
  • Maggis
    Här och nu skrev 2010-07-14 20:41:38 följande:
    Det förstår jag. Vad sa du till henne? Bytte du sköterska sen? DET vet jag att jag hade gjort iaf. Hade aldrig låtit en sån träffa mitt barn igen.
    Jag sade att hon uttalade sig om saker hon uppenbarligen inte visste något om och att det var oetiskt att uttala sig som hon gjorde (är ssk själv och skulle aldrig tilltala en patient så oavsett vad jag själv tycker) och att jag inte tänkte besöka henne något mer. Sedan gick jag ut därifrån och sökte upp den andra syrran och sa att jag ville byta till henne bums. Vilket jag gjorde. Sedan flyttade vi till annan ort ett tag efter så då fick jag nytt bvc. Och den syrran är underbar. Henne har jag än (eller, ja, min yngste son har henne).
    //Maggis
  • Maggis
    Lattemorsa skrev 2010-07-14 20:39:37 följande:
    Det kan det verkligen.
    Vår BVC-sköterska har också varit helt fantastisk, hon var tvärtom förvånad över att jag efter omständigheterna ens lyckats upprätthålla en hyfsad mjölkproduktion i 2 månader innan dödsstöten med antibiotikan kom.

Hon var hela tiden uppmuntrande och påtalade att hon tyckte jag var duktig, men sade också vid varje besök att om jag skulle känna att det blev för jobbigt efter allt som hänt så skulle jag lägga ner. Hon menade att det är inte värt det om man börjar må för dåligt. Nu mådde ju inte jag direkt dåligt, utan av förklarliga skäl så försvann bara mjölken till slut.

Hon är nog överlag en fin, empatisk människa, när hon läste min förlossningsjournal och journalerna från neonatalen så grät hon :) Trots många års erfarenhet från både IVA och operation/uppvak.

Anyways, jag har inte brytt mig något vidare om amningsfascister och förstå-sig-på:are ärligt talat.
    Känns lite som att när vi nu båda överlevde moderkaksavlossningen och förlossningen, och dottern tog sig igenom alla komplikationer och bakslag under tiden på neo utan några kvarvarande men alls, så är DET mer värt än något annat. Inget annat spelar någon roll. Att amningen inte funkade efter denna pärs känns i sammanhanget oväsentligt.

Men som sagt, att jag den där gången BLEV riktigt sårad var just för att, A) det var väldigt nära anhöriga till mig (familj) och B) de visste mycket väl om varenda detalj i min historia.

Då känns det nästan som att man enbart var ute efter att såra tycker jag nog.
    Nä, en sådan upplevelse sätter prioriteringarna rätt, antar jag.
    Men det är ju ofta så att de vi har nära oss (och som vi utgår ifrån borde förstå och stötta) är de som kan såra oss värst.
    //Maggis
  • Maggis
    Här och nu skrev 2010-07-14 20:48:54 följande:

Minste sonen VILLE ammas, men blev inte mätt o jag hade sår. På BB förvånades de över såren, för de såg att sonen sög rätt. Det blev en del tillägg. När jag skulle skrivas ut sa en ny sköterska, att hon tycker jag borde ammat istället. Jag förklarade läget. Jag har inte sett när du ammat, sa hon. Nej, sa jag. Jag kan inte stanna här och visa det för varenda ny syrra som dyker upp. Nu ska vi hem.

Man häpnar.
    //Maggis
  • Maggis
    Här och nu skrev 2010-07-14 20:52:22 följande:
    Exakt vilket häpnade du över? Och du skulle sett när vi kom till förlossningen för att föda andra barnet. Hade en hel extra väska med allt som kunde hjälpa mig att testa amning o flaskmatning, på det sätt jag ville. Pump, ersättning, flaskor...
    Sköterskan häpnar jag över.
    //Maggis
  • Maggis
    BamBam skrev 2010-07-14 20:52:38 följande:
    Jag har flaskmatat mina och aldrig hört nåt dumt.

Kanske har med attityd att göra Ts? Din är ju inget vidare.
    Undrar vad det var för fel på min attityd?Obestämd
    Kanske var det helt enkelt att jag hade den dåliga smaken att inte orka vara sjuk...?
    //Maggis
  • Maggis
    BamBam skrev 2010-07-14 20:57:49 följande:
    Ta inte min kommentar personligt. Jag känner igen Ts från andra trådar och därav mitt svar.
    Nej, varför skulle jag ta det personligt? Jag känner inte dig.
    Däremot så får du det att låta som att det enbart handlar om att man har dålig attityd om man hört något dumt eftersom du själv aldrig hört något. Och då gissar jag samtidigt att du tycker att din egen attityd är finfin.
    //Maggis
  • Maggis
    Bridgett skrev 2010-07-15 15:55:58 följande:

Förutom att de blir feta är flaskmatade barn sjukare, dummare och otryggare än ammade. Så det så!

Ja, det där är en åsikt jag också stött på. Bara här på fl, dock. Människor irl brukar inte uttala sig så men här brukar ju nötter av alla slag krypa fram.
    //Maggis
  • Maggis
    lokisse skrev 2010-07-15 18:11:50 följande:
    har du gjort en bröst op eller varför ammar du inte?

varför skaffade du barn om du inte tänkte amma det?

du vet att barn som far flaskan blir deprisiva va?

kan fortsätta i evigheter med idiot komentarer som folk tryckt ur sig i trevlig ton och med en nyfiken blick. alla helt omedvetna om att det kan sara ellr vara ganska enerverande att förklara sig för var och en varför man valt att inte amma.
    ingen menade ju nagot illa utan ville bara stilla sin nyfikenhet.
    Fast det är just det jag inte förstår.
    Varför är man ens nyfiken? På vilket sätt intresserar det någon icke berörd huruvida man ammar eller ej eller varför man inte ammar? Personligen så tycker jag det är helt ointressant hur andra bebisar får mat. Huvudsaken är att de är mätta, omvårdade och älskade.
    //Maggis
  • Maggis
    lokisse skrev 2010-07-15 18:19:29 följande:
    jag kan bara halla med!
    men det jag menar pa är väll mer att man inte ens kan bli arg pa folk för dom är inte ondsinta utan bara korkade
    Ja, där kan jag hålla med. Samtidigt kan ju rena ledan i att behöva förklara sig göra att man blir irro till sist. Även om de inte förstår bättre.
    //Maggis
  • Maggis
    Här och nu skrev 2010-07-16 17:07:19 följande:
    Ingen sköterska bestämmer över en läkare.
    Nej. Men inte så sällan är det vi som lotsar vidare till en läkare.
    //Maggis
  • Maggis
    Kimpossible;

Den sköterskan lät snudd på värre än min.
    //Maggis
  • Maggis
    LillaEllan skrev 2010-07-17 11:38:01 följande:
    Åh jösses! Hoppas hon blev av med jobbet! "lite magont"? Min bästa vän har chrons och det är verkligen inte "lite magont"! Tur att du stod på dig!
    Hon gick i pension något halvår efter detta. Men jag sade ifrån ordentligt;  jag hade inget annat val än att avbryta och var bekväm med det. Sen är jag sjuksköterska själv och är helt allergisk mot dåligt bemötande inom vården. Fattar verkligen inte att det finns personal som tilltalar sina patienter sådär.
    //Maggis
  • Maggis
    Här och nu skrev 2010-07-17 14:39:21 följande:
    Ja, men det går att vända sig direkt till läkare eller byta syrra till en som är förnuftig som du.
    Tack.
    //Maggis
  • Maggis
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-07-20 01:48:47 följande:
    Ja, det var så jag upptattade att hon menade, och att det inte gick att få träffa en läkare om inte hon ville det.
    Maggis skrev 2010-07-16 19:57:13 följande:
    Kimpossible;

Den sköterskan lät snudd på värre än min.
     Rynkar på näsan Bedrövligt att det finns kvar såna där stolpskott. En obligatorisk fortbildningskurs för både MVC och BVC-personal varje år, med tillhörande teoretiska och praktiska prov vore kanske nåt att införa?

En kurs i empati borde f ö ingå i grundutbildningen, men det skulle nog tyvärr vara svårt att genomföra.  Obestämd
    Så var det nog också. BVC-sköterskorna tar ju kontakt med läkare om de tycker det behövs och om man inte får den "hjälpen" så blir det genast bökigare. Återstår i så fall att söka annan läkare.

Där jag jobbar är det annorlunda eftersom jag arbetar på sjukhus och där går vi alltid rond. Därför är mitt "gillande" oviktigt vad gäller kontakten mellan läkare-patient. Åtminstone till viss del. Men sedan jobbar jag på mottagning också och så har vi många som ringer in och behöver kontakt med läkare och då är det jag (eller annan kollega) som svarar och vidarebefordrar. Hur som helst så ser jag det som att jag är där för patienten och inte för min egen skull eller läkarens. Så jag vidarebefordrar alltid och så får läkaren själv besluta hur han/hon vill göra. Och ibland strider jag hårt för mina patienter, när jag har en läkare som inte vill lyssna riktigt fast det kanske skulle vara bra om han/hon gjorde det.

Vi har (eller hade åtminstone när jag läste) empati på schemat. Men det finns tyvärr alltid de som det går rakt över huvudet på ändå. Men jag tycker det är riktigt illa när man använder sin "makt" för att styra folk in på sina personliga åsikter. Det är oetiskt.
    //Maggis
  • Maggis
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-07-20 19:32:19 följande:
    Önskar att fler sköterskor vore som du!{#emotions_dlg.flower} Keep up the good work!
    Tack!Hjärta
    //Maggis
Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar