• Rockan

Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar

Ingen alls, men som nån annan sa, jag delammade så det gjorde kanske skillnad.

Däremot dessa eviga frågor om varför jag inte helammade...som om jag hade lust att diskutera mina bröst med varenda kotte! Okej att de närmaste undrade, men när typ mannes fasters kollega undrar?!?

• Rockan
    Hypnotica skrev 2010-07-16 09:40:44 följande:
    Jag fattar inte ens att folk går på den...Vafan, så när man slutat amma då, slutar man då ge närhet? Eller vaddå? Eller är det bara tutt-hud som räknas?

Närhetsmyten är så jävla dum att man häpnar att folk går på den.
    Fast det finns faktiskt en jätteskillnad mellan amning och flaskmatning, men det är inte bara närhet det handlar om egentligen utan Oxytocin-utsöndring(="Må bra" hormon).

Amning är oxytocin-utsöndrande i sig, för både barnet och den ammande, men flaskmatning är det inte. Hud mot hud-kontakt är i likhet med amning oxytocin-utsöndrande, så det är därför det trycks så hårt på den biten om man flaskar. Oxytocin ger bättre sömn, avslappning och främjar anknytning. Tyvärr är det en allmän missuppfattning att det skulle vara närhet rent allmänt.

/Oxytocinnörd (som flaskmatade)
  • Rockan
    lokisse skrev 2010-07-16 10:47:45 följande:
    men en persson som inte trivs med amningen utsöndrar inte nagot ma bra hormon efter som den inte mar bra.
    Nej men det sa jag ingenting om heller, det var verkligen inte menat som ett argument för amning som så! Men det finns en allmän missuppfattning om att det är allmän närhet som skiljer, och det är det inte, det är just oxytocin, vilket går alldeles utmärkt att ersätta med hudkontakt av andra slag.
  • Rockan
    Här och nu skrev 2010-07-16 13:21:27 följande:
    Tillräcklig närhet ger också bra sömn osv.. Ett mätt barn sover dessutom bättre än ett hungrigt
    Ja det har jag väl aldrig sagt emot?
    Det enda jag sagt är att amningen ger oxytocin "gratis", och det gör inte flaskmatning. Inte att det ena är bättre eller sämre än det andra.
  • Rockan
    Helene70 skrev 2010-07-16 11:06:25 följande:
    Jag är övertygad att jag utsöndrar lika mycket oxytocin under dagen när jag går och bär och bär och pussar lillen som när han ammadeGlad. Hud-mot-hud-kontakt har man ju hela tiden med sitt barn och är man två så blir det ännu mer av den varan.
    Och jag säger inte emot
  • Rockan
    Här och nu skrev 2010-07-16 13:40:15 följande:
    Normal kontakt med bebis ger tillräckligt av allt. Sen hör det inte till tråden heller.
    Okej.
    Personligen tyckte det jag det var rätt skönt att ha så mycket som möjligt på fötterna när folk ifrågasatte min icke-amning och närhetsskillnaden, eftersom det inte är närhet det handlar om. Ju mer kunskap, desto mindre ifrågasättande, är min erfarenhet.
Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar