Inlägg från: rumpkullan |Visa alla inlägg
  • rumpkullan

Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar

Flaskmatade min dotter med bröstmjölk eftersom hon vägrade ta bröstet trots att jag hade massor med mjölk.

Min man sitter och matar vår dotter på en släktträff och när en släkting ser det spänner hon ögonen i mej och säger högt och tydligt så alla ska höra:
    -Du vet väl att det inte är amningen som förstör brösten? 

Jag fattade ingenting utan bara gapade av förvåning.
    Som tur var visste i princip alla andra hur det låg till så hon gjorde ju bort sig rätt rejält  *skrattar elakt* 

• rumpkullan
    Mariohn skrev 2010-07-15 00:35:39 följande:
    åååw maaaj gaawd    Den har jag också hört. "Rädd att få hängtuttar eller?"  Eh nej.  Mina bröst är inte min personlighet och de kommer förmodligen att vara fetheta oavsett vad jag gör med dem. OCH även om det skulle vara så att jag hade ångest inför att f hängbröst s¨är det väl en valid ångest? Mår man så dåligt i sig själv ska väl ingen annan döma?  När jag fick den kommentaren var jag så jävla kass som människa att jag svarade "jag är inte orolig för att se ut som du, jag kan bara inte"
    *asg* Jag kommer ju aldrig på såna kommentarer förrän det är försent.

Men tanten måste vara halvblind för mina bröst kunde mäta sig med Dolly Partons just då Tungan ute 
    Jag gick upp 3 kupstorlekar när jag hade mjölk så det fanns lixom ingen risk för häng där inte *L* 
  • rumpkullan
    Hypnotica skrev 2010-07-15 09:24:55 följande:
    En nyfiken fråga: Upplever ni att det är mest andra mammor som kommenterar erat flaskmatande eller är det en blandning av både föräldrar och icke-föräldrar?
    Sjukvårdspersonal och äldre tanter (som själv fått barn)  var de som provocerades av vår flaskmatning.
    Speciellt när de insåg att det var bröstmjölk i flaskan.

Jag borde ha kämpat mer, jag borde ha jobbat lite till på att få amningen att funka, jag gjorde det onödigt jobbigt för mej själv...

Att jag kämpade i flera veckor och att dottern totalvägrade bröstet och bara skrek så fort hon kom i närheten av nakna bröst, DET hade ju inget med det hela att göra...
    (jag får väl trösta mej med att hon inte kommer bli lesbisk iaf *suckar ironiskt*)
  • rumpkullan
    SensiMilia skrev 2010-07-15 11:21:24 följande:

Det är ingen specifik kommentar jag fick höra, men alla frågade "ammar du inte?" och det räckte inte med att jag sa nej bara på den frågan.. de ville veta varför och jag var tvungen att berätta att det helt enkelt var för att lilltjejen inte ville och aldrig hade tagit bröstet och att vi tillslut fick ge upp försöken att amma eftersom hon helt enkelt inte fick i sig någon mat och började gå ner i vikt. jag var alltid tvungen att förklara mig för folk jag inte kände (det hade jag ju inte behövt göra men jag mådde redan så dåligt över att jag inte lyckades amma mitt eget barn att när de började säga hur viktigt det var och frågade varför kände att jag var tvungen att svara.)

Ja, just det där tjatet tär på en.
    Och om man verkligen försökt så är det ju ofta en hel del skuldkänslor med i beslutet att inte försöka längre Rynkar på näsan 
  • rumpkullan
    Här och nu skrev 2010-07-15 12:44:32 följande:
    KAN inte bebisar käka ersättning? Mina ungar åt ersättning så det skvalpade i dem. Hade nog aldrig kunnat köpa det huset iaf. Och vilken påflugen fråga! Att du inte bad henne komma hem till dig och sköta hushållet, så kunde du amma dygnet runt.
    Menade inte tanten att mjölken inte kan sina?
  • rumpkullan
    Här och nu skrev 2010-07-15 12:48:54 följande:

Någon här som inte mått dåligt över att inte kunna amma? För det har aldrig jag. Mådde i så fall dåligt av att jag inte stoppade tidigare för första sonens skull. Det jag verkligen mådde dåligt av var all hets. T.o.m från sambon. Han gjorde sällan nåt i hushållet. Hemmet skulle va tipp topp när han kom från jobbet. Väl hemma satte han sig vid datorn o sa: När du har ammat klart får du städa. Säkert en bidragande orsak till att amningen inte funkade.´Vid samtal med bm inför andra barnet sa jag att hon behövde hjälpa min sambo att stötta mig vid amningsförsökt, men han bara sa att jag försökt för lite. Behöver jag tillägga att han inte är min sambo idag? Dock är han pappa till båda mina barn.

Vill du amma innan du fick barn? *nyfiken*
    För jag tänker att det kanske har med det att göra.

Det fanns inte i min världsbild att amningen inte skulle funka. ALLA jag känner har fått amningen att funka så jag kände mej verkligen misslyckad.
    (Sen hade en s.k. utbildad amningsexpert på Falu BB sin del i det hela. Hon skällde ut mej för att jag inte visste hur man gjorde medan min dotter höll på att hamna i koma pga lågt blodsocker. Mycket psykologisk människa...) 
  • rumpkullan
    Lalalong skrev 2010-07-15 13:14:52 följande:
    Vi hade träff med föräldragruppen efter att alla bebisar var födda. Vår barnmorska var också med. Alla ammade utom jag, BM tittade på mig med mycket "tycka synd om" i  blicken och sa "Jag förstår det är jobbigt, det är ju verkligen ett misslyckande". Idiot. Jag tyckte inte  det var jobbigt alls, men hon gjorde ju ett gott försök för att jag skulle tycka det.
    Och hon tyckte säkert att hon var jätteförstående och snäll. Jag har oxå träffat ett par såna :@
Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar