• moonweb

Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar

Pyris skrev 2010-07-15 13:11:31 följande:
    Jag hade likadant med mitt första barn. Jag hade så ont när hon skulle ammas. Jag skrek och Jennifer skrek och dom var inne och drog och slet i mina bröst och drog och slet i ungen. Det skulle gå över sa dom och jag fick sitta och pumpa och pumpa som en idiot och ingenting kom det heller och lika ont gjorde ju det. Till slut kom dom in med en sån där jäkla kopp och jag höll på att bli galen av allt jävla spill och ungen som satte i halsen hela tiden. Till slut fick jag också en flaska att ge henne ur.
    När jag kom kunde jag dra loss stora sårskorpor från brösten, men det var inget konstigt med det sa dom, det var bara att amma på så skulle det bli bra. Så vi höll på så där i 3-4 veckor. Jag grät och ungen grät och gick inte upp i vikt. Jag verkligen bävade varje gång hon vaknade och skulle ha mat. På bvc sa dom till mig att amma på bara detta trots hon gick ner i vikt och hon vägde redan lite när hon kom (2560 gr).
    Till slut frågade mamma mig varför jag inte gick ner till apoteket och köpte ersättning. Hade inte en susning att det fanns något som hette ersättning. På den tiden fanns det ju inget smidigt internet som man kunde söka information lättare. Ingen hade sagt något till mig om detta. Jag var dessutom bara 18 år och ingen av mina kompisar hade ännu fått barn.
    Så jag gick ner till apoteket och köpte ett paket och ungen blev så nöjd och glad och därmed jag också. Nästa gång jag kom till bvc så sa jag till dom att jag börjat med ersättning istället och sen dess var dom inte alls lika trevliga mot mig. Dom blev faktiskt riktigt sura på mig för det.
    Jag känner igen mig precis i det du skriver. Jag var också bara 18 år, och dessutom ensamstående, och där låg jag i min lägenhet och kämpade, kämpade och kämpade med såriga och blodiga bröst, mjölkstockning, jättehög feber, skrikande och vrålhungrig bebis... grannarna knackade på och tyckte att jag skulle få tyst på ungen, annars skulle de ringa socialen!

Men min mamma körde 600km mitt i natten och kom för att hjälpa mig, och i en nattöppen affär på vägen hade hon köpt flaskor och en hel kasse full med ersättning. På morgonen ringde hon min mvc-sköterska och förklarade läget (jag själv hade inte några krafter kvar alls till att förklara mig och kräva hjälp, klarade inte ens att gå på toa själv), och sköterskan kom hem till mig (!) med ett recept på medicin som skulle få mjölkproduktionen att stanna av, hon stöttade mig till 100 procent, till skillnad från bb-personalen som bara tyckte jag var fånig och överkänslig som tyckte det var jobbigt och gjorde ont! "Lite får man ju tåla", sa den ena sköterskan. Obestämd
    Det är svårt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • moonweb

Det värsta var ju att jag blev helt traumatiserad av mina amningserfarenheter, så jag mådde jättedåligt psykiskt när jag väntade mitt andra barn, jag kunde vakna på natten och vara helt skräckslagen, jag hade drömt att jag ammade bebisen och att det blev lika jobbigt som med första barnet. När jag och maken tog upp saken med personalen på BB, och bad dem att ha förståelse ifall jag inte ville/klarade av att amma alls när sonen väl kommit sig ut ur magen, så sa de bara nedlåtande att "man kan ju inte bara ge upp utan att ens ha försökt, klart man ska försöka amma, det måste alla försöka!". Jag var helt knäckt, och bara grät och grät de första timmarna av öppningsskedet, eftersom jag bara fasade för amningen. Men min man var fantastisk, gick och skällde ut barnmorskorna och sa att han skulle anmäla dem om de fortsatte med sitt "amningstvång", och de verkade ta honom mer på allvar, så den ena kom och bad om ursäkt och sa att om jag absolut inte ville amma, så fanns det ju ersättning och flaskor. "Men det BÄSTA är ju ändå att amma", avslutade hon med.
    Tack för den.

• moonweb
    Här och nu skrev 2010-07-15 13:49:08 följande:
    Var glad att din man har så mycket kuk i sig att han kunde trampa på bm, som dock inte kunde hålla inne med allt amningstjat ändå.
    Ja, jag är verkligen tacksam att han var med, för själv har jag tyvärr en tendens att bli knäckt av dumma kommentarer och oförstående människor, speciellt i såna känsliga lägen som strax före och strax efter en förlossning... Obestämd
  • moonweb
    Här och nu skrev 2010-07-16 14:36:37 följande:
    Tjänstefel och usel ordkunskap. Sa hon sanktionera? Men jag undrar lite hur det kommer sig, att man inte känner till att ersättning finns i affärer?
    Det är väl inte så konstigt, om man aldrig behövt fundera på ersättning tidigare, och kanske inte studerat butikshyllorna så noggrannt? Man kan inte veta allt, speciellt inte om det är första barnet.
Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar