Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar
När jag kom kunde jag dra loss stora sårskorpor från brösten, men det var inget konstigt med det sa dom, det var bara att amma på så skulle det bli bra. Så vi höll på så där i 3-4 veckor. Jag grät och ungen grät och gick inte upp i vikt. Jag verkligen bävade varje gång hon vaknade och skulle ha mat. På bvc sa dom till mig att amma på bara detta trots hon gick ner i vikt och hon vägde redan lite när hon kom (2560 gr).
Till slut frågade mamma mig varför jag inte gick ner till apoteket och köpte ersättning. Hade inte en susning att det fanns något som hette ersättning. På den tiden fanns det ju inget smidigt internet som man kunde söka information lättare. Ingen hade sagt något till mig om detta. Jag var dessutom bara 18 år och ingen av mina kompisar hade ännu fått barn.
Så jag gick ner till apoteket och köpte ett paket och ungen blev så nöjd och glad och därmed jag också. Nästa gång jag kom till bvc så sa jag till dom att jag börjat med ersättning istället och sen dess var dom inte alls lika trevliga mot mig. Dom blev faktiskt riktigt sura på mig för det.
Men min mamma körde 600km mitt i natten och kom för att hjälpa mig, och i en nattöppen affär på vägen hade hon köpt flaskor och en hel kasse full med ersättning. På morgonen ringde hon min mvc-sköterska och förklarade läget (jag själv hade inte några krafter kvar alls till att förklara mig och kräva hjälp, klarade inte ens att gå på toa själv), och sköterskan kom hem till mig (!) med ett recept på medicin som skulle få mjölkproduktionen att stanna av, hon stöttade mig till 100 procent, till skillnad från bb-personalen som bara tyckte jag var fånig och överkänslig som tyckte det var jobbigt och gjorde ont! "Lite får man ju tåla", sa den ena sköterskan.