• lokisse

Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar

har du gjort en bröst op eller varför ammar du inte?

varför skaffade du barn om du inte tänkte amma det?

du vet att barn som far flaskan blir deprisiva va?

kan fortsätta i evigheter med idiot komentarer som folk tryckt ur sig i trevlig ton och med en nyfiken blick. alla helt omedvetna om att det kan sara ellr vara ganska enerverande att förklara sig för var och en varför man valt att inte amma.
    ingen menade ju nagot illa utan ville bara stilla sin nyfikenhet.

Difficile est saturam non scribere
  • lokisse
    Maggis skrev 2010-07-15 18:16:34 följande:
    Fast det är just det jag inte förstår.
    Varför är man ens nyfiken? På vilket sätt intresserar det någon icke berörd huruvida man ammar eller ej eller varför man inte ammar? Personligen så tycker jag det är helt ointressant hur andra bebisar får mat. Huvudsaken är att de är mätta, omvårdade och älskade.
    jag kan bara halla med!
    men det jag menar pa är väll mer att man inte ens kan bli arg pa folk för dom är inte ondsinta utan bara korkade
  • lokisse
    Maggis skrev 2010-07-15 18:21:36 följande:
    Ja, där kan jag hålla med. Samtidigt kan ju rena ledan i att behöva förklara sig göra att man blir irro till sist. Även om de inte förstår bättre.
    helt klart. man börjar med att presentera sig för nytt folk pa öf  med - hej här är jag och mopsen och ja vi ammar inte jag har gärna barn och har inte gjort nagra bröst ops. vi trivs helt enkelt sa som det är nu.
  • lokisse
    Här och nu skrev 2010-07-16 09:26:32 följande:
    Närhets-myten är egentligen den sjukaste. Jag o mina ungar krälar runt på varandra o gosar jämt.
    eller den om att ersätings barn blir ointiligenta...
  • lokisse
    Hypnotica skrev 2010-07-16 09:49:14 följande:
    Hahaha! Hahahaha!
    en förskolärare i min umgängeskrets kläckte för nagon tid sedan att -ja man märker ju pa barnen vilka som har fatt amma och vilka stackare som bara fatt flaskan...
  • lokisse
    Här och nu skrev 2010-07-16 10:21:24 följande:
    Skulle varit intressant om hon verkligen pekat på ungarna o angett om de ammats eller ej, för att se hur många rätt det blev. Jag pluggar till förskollärare o att tyda amning på ungarnas utseende eller beteende ingår inte. Inte ens som valbar kurs. Sa hon detta till en förälder?
    nej det var i en allmän diskution pa ett caffe som hon kläckte den...

och jag tror inte ett ögonblick att hon skulle kunna se nagon skilnad
  • lokisse
    Här och nu skrev 2010-07-16 10:32:10 följande:
    Självklart inte. Jag känner ett barn som har hud tunn som en fågelunge. Självklart är han prematur, tänkte jag. Men mamman gick över tiden 2 v.
    ja jag tyckte det hela var mycke mycke lustigt men som sagt folk är övertygade om att dom faktiskt vet att amning ger sa manga fördelar att dom tror att det gar att avläsa om barnet ammats eller flaskmatats pa utsehende och betende vilket är ren älgskit
  • lokisse
    Rockan skrev 2010-07-16 10:41:22 följande:
    Fast det finns faktiskt en jätteskillnad mellan amning och flaskmatning, men det är inte bara närhet det handlar om egentligen utan Oxytocin-utsöndring(="Må bra" hormon).

Amning är oxytocin-utsöndrande i sig, för både barnet och den ammande, men flaskmatning är det inte. Hud mot hud-kontakt är i likhet med amning oxytocin-utsöndrande, så det är därför det trycks så hårt på den biten om man flaskar. Oxytocin ger bättre sömn, avslappning och främjar anknytning. Tyvärr är det en allmän missuppfattning att det skulle vara närhet rent allmänt.

/Oxytocinnörd (som flaskmatade)
    men en persson som inte trivs med amningen utsöndrar inte nagot ma bra hormon efter som den inte mar bra.
  • lokisse
    Rockan skrev 2010-07-16 10:50:24 följande:
    Nej men det sa jag ingenting om heller, det var verkligen inte menat som ett argument för amning som så! Men det finns en allmän missuppfattning om att det är allmän närhet som skiljer, och det är det inte, det är just oxytocin, vilket går alldeles utmärkt att ersätta med hudkontakt av andra slag.
    jo jo jag är med ville bara inflika nagot slugt i samtaletSkrattande
  • lokisse
    Här och nu skrev 2010-07-16 15:48:53 följande:
    Jag hörde om ersättningens existens via tv o kompisar som fick barn tidigare än mig. Säger inte att man är dum om man inte känner till det, men det pratas en hel del om ersättning, så de flesta borde veta.
    vist pratas det om det men inte att det finns pa närmsta konsum och om man far höra att man behöver recept sa är det ju möjligt att man inte tänker mer över det
  • lokisse
    Här och nu skrev 2010-07-16 15:59:15 följande:
    Brukar man ha dockor i magen som tas ut via snitt? De visste säkert inte orsaken till ditt snitt heller? Bättre med död bebis som föds vaginalt, men dör pga. för trångt bäcken?
    ja självklart det är ett jävla jobb att svälja dom bara man behöver träna sina kräkreflexer i flera ar och använda mycke olja...
  • lokisse
    Ingela E1980 skrev 2010-07-24 08:41:46 följande:
    "Men han är väl lite liten för flaska va?"
    Nån gubbe som sa, han trodde väl att jag hade saft i flaskan eller nåt
    sprit!
  • lokisse
    Tonx skrev 2010-08-07 18:01:37 följande:
    Alltså, seriöst, svenska mammor har definitivt alldeles för lite att gnälla om. Hur fan orkar ni år efter år i tråd på tråd gnälla om detta jävla ämne? För det är lika illa åt båda håller, här sitter ni och bölar över fördomsfulla "amningsfanatiker" (inte alls nåt fördomsfullt uttryck va?) och i nån annan sitter långtidsammarna och gråter blod över att de blir kallade pedofiler.

Alltså, va? På riktigt?

Själv skrattar jag åt er allihopa mest, jag tycker det är fånigt att vuxna människor lägger sig på sandlådenivå på det här viset. Fruntimmer...
    varför tror du att det är dom som inte ammat som har nagot i mot langtids ammning.
    vad jag sett brukar det handla om dom som ammat sina 6 manader norm amning som har nagot imot bade langtidsamning och att man inte ammar
    Ja det kan väll hända att det stör dig, men det betyder inte att jag har fel.
  • lokisse
    Tonx skrev 2010-08-08 12:44:11 följande:
    Svar på tal? Sån stor grej är det inte.
    Jag har ammat en länge och en sket jag i att amma. Eventuella kommentarer är ju liksom ingenting att bry sig om, om någon har nåt att säga så får dom göra det, om det dom säger är helt idiotiskt så anser jag att jag inte ens ska behöva argumentera om saken.
    Kallar någon mig pedofil för att jag ammar länge (har hänt) så behöver jag inte ett forum på internet för att förstå att det enda svaret (om något) den personen förtjänar är idiot.
    lokisse skrev 2010-08-08 10:36:42 följande:
    varför tror du att det är dom som inte ammat som har nagot i mot langtids ammning.
    vad jag sett brukar det handla om dom som ammat sina 6 manader norm amning som har nagot imot bade langtidsamning och att man inte ammar
    Hur fick du det till att det var de som inte ammat som gnäller på långtidsamning?
    det var den enda anledningen som jag kune fundera ut över varför du valde att skriva inlägget i traden.
    Ja det kan väll hända att det stör dig, men det betyder inte att jag har fel.
Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar