Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar

lokisse skrev 2010-07-16 09:54:32 följande:
    en förskolärare i min umgängeskrets kläckte för nagon tid sedan att -ja man märker ju pa barnen vilka som har fatt amma och vilka stackare som bara fatt flaskan...
    Eller vilka stackare som plågats av en amning som inte funkat o vilka lyckliga ungar som fått flaska.
  • Här och nu
    Hypnotica skrev 2010-07-16 10:16:57 följande:
    Mm, för "smarthet" hänger ihop med hur mycket mentalt stimulerad under de tidiga åren. Hjärncellerna har få kontaktpunkter mellan varandra från början, men med stimulans så utvecklar de fler och fler kopplingar....har jag fått förklarat för mig.

Men stod det inte i den här tråden en förklaring till smarthetsmyten? Eller var det i den senaste megaamningstråden?
    Var nog inte i denna tråd. Barn som adopteras lite äldre o som fått dålig stimulans på barnhemmet kan t.o.m utveckla autism-liknande symtom, men det rättas till om stimulansen ökar. Dock får de inte renodlad autism, då detta är en hjärnfunktionsstörning som i regel är medfödd.
  • Här och nu
    lokisse skrev 2010-07-16 10:24:44 följande:
    nej det var i en allmän diskution pa ett caffe som hon kläckte den...

och jag tror inte ett ögonblick att hon skulle kunna se nagon skilnad
    Självklart inte. Jag känner ett barn som har hud tunn som en fågelunge. Självklart är han prematur, tänkte jag. Men mamman gick över tiden 2 v.
  • Här och nu
    lokisse skrev 2010-07-16 10:24:44 följande:
    nej det var i en allmän diskution pa ett caffe som hon kläckte den...

och jag tror inte ett ögonblick att hon skulle kunna se nagon skilnad
    Jag har fått ersättning, är snart 39 o har inga problem med intelligensen.
  • Här och nu
    Här och nu skrev 2010-07-16 10:33:18 följande:
    Jag har fått ersättning, är snart 39 o har inga problem med intelligensen.
    Oj, felciterat, men det var vad jag ville säga ändå.
  • Här och nu
    lokisse skrev 2010-07-16 10:36:08 följande:
    ja jag tyckte det hela var mycke mycke lustigt men som sagt folk är övertygade om att dom faktiskt vet att amning ger sa manga fördelar att dom tror att det gar att avläsa om barnet ammats eller flaskmatats pa utsehende och betende vilket är ren älgskit
    Man kan inte ens se på ungar om de har autism eller ej. Min son är 8 o det syns inte.
  • Här och nu
    Rockan skrev 2010-07-16 10:41:22 följande:
    Fast det finns faktiskt en jätteskillnad mellan amning och flaskmatning, men det är inte bara närhet det handlar om egentligen utan Oxytocin-utsöndring(="Må bra" hormon).

Amning är oxytocin-utsöndrande i sig, för både barnet och den ammande, men flaskmatning är det inte. Hud mot hud-kontakt är i likhet med amning oxytocin-utsöndrande, så det är därför det trycks så hårt på den biten om man flaskar. Oxytocin ger bättre sömn, avslappning och främjar anknytning. Tyvärr är det en allmän missuppfattning att det skulle vara närhet rent allmänt.

/Oxytocinnörd (som flaskmatade)
    Tillräcklig närhet ger också bra sömn osv.. Ett mätt barn sover dessutom bättre än ett hungrigt
  • Här och nu
    Rockan skrev 2010-07-16 13:27:17 följande:
    Ja det har jag väl aldrig sagt emot?
    Det enda jag sagt är att amningen ger oxytocin "gratis", och det gör inte flaskmatning. Inte att det ena är bättre eller sämre än det andra.
    Normal kontakt med bebis ger tillräckligt av allt. Sen hör det inte till tråden heller.
  • Här och nu
    Rockan skrev 2010-07-16 13:49:58 följande:
    Okej.
    Personligen tyckte det jag det var rätt skönt att ha så mycket som möjligt på fötterna när folk ifrågasatte min icke-amning och närhetsskillnaden, eftersom det inte är närhet det handlar om. Ju mer kunskap, desto mindre ifrågasättande, är min erfarenhet.
    Eftersom jag inte diskuterade min icke-amning alls lika mycket med barn 2 som barn 1, behövde jag inte försvara mig. Undrar hur mycket stresshormon en dålig amning ger barnet?
  • Här och nu
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-07-16 14:32:57 följande:
    "Men ersättning är inte alls bra för barnet, det kan vara farligt! Och då måste en läkare skriva ut recept, och det tänker inte jag sanktionera!"

Sagt av en BVC-syrra efter att min mjölk tvärsinat efter en bilolycka när äldsta sonen var 5 månader. Tre veckor slet jag med kvardröjande chock, intensivamning, pumpning och en superledsen hungrig unge. Var helt sönderriven i ansiktet, halsen och på brösten eftersom han blev så frustrerad. Först efter ett samtal med min dåvarande svärmor fick jag reda på att ersättning gick att köpa på närmaste Konsum! Ungen åt 2 flaskor på raken och sov sen i 14 timmar!

Lik förbannat fick jag skäll nästa gång jag var på BVC, jag hade ju inte helammat i 6 månader! Då blev det ajöss med den syrran, jävla häxa!Skrikandes

Sen har min nuvarande svärmor kläckt ur sig att det är mitt fel att yngsta sonen är allergisk pga att jag bara ammade lite drygt 6 månader. Jag borde ha ammat minst ett år! Tja, det hade det kanske legat nåt i OM SONEN VARIT ALLERGISK!!Förvånad

Men att svärmor fäller idiotiska kommentarer kan jag ta, det gör hon titt som tätt. Det jag avskyr är när professionell vårdpersonal kommer med falska fakta och personliga påhopp som grundar sig mer på nån slags moral än vetenskapliga bevis!
    Tjänstefel och usel ordkunskap. Sa hon sanktionera? Men jag undrar lite hur det kommer sig, att man inte känner till att ersättning finns i affärer?
Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar