• Idaho

Gravid trots spiral?!

Hej på er!
    Jag har haft kopparspiral sedan 4 månader tillbaka, har blödit mer vid mens och något längre.
    Jag hade ägglossning i måndags och i samband med den blödde det lite lite. Detta har aldrig hänt förrut. Har molande värk nedtill i magen nu, har pågått sen dess.

Vad är detta?
    Kan man bli gravid trots spiral?

• Svar på tråden Gravid trots spiral?!
  • Kängu

Hej!
    Ja man kan bli gravid trots spiral, speciellt om den halkat ner lite i livmodern. Eller om den stötts ut helt i samband med kraftig mens (så står det i min folder, men man borde ju märka om man får en spiral i trosan?) Den är väl ca 98-99% säker mot graviditet.

Om du misstänkter graviditet så bör du nog testa dig, för om du är det och vill behålla barnet så ska man försöka ta ut spiralen. Så sade min BM i alla fall. Annars kanske du har molvärk av att den sitter snett, men att du inte är gravid. Du kanske kan gå tillbaka till BM och be att de kollar att den sitter rätt.

Hoppas att det löser sig,

• Kängu

Sorry, min glada smiley kom dit av misstag.

• Tyko

Ja, man kan bli gravid trots spiral. Min mamma blev det... Fast då måste spiralen hamnat snett av nån anledning. Kram

• Madickeri

Vet många som blivit det trots spiral...

• systernegativ

min mamma blev det också, med mig :P
    hennes hade "försvunnit" och återfanns inte förrän i vecka 30 när de plockade ut mig med akut kejsarsnitt... men det var visserligen 22 år sedan.

• Jenny BR Nov 2004

Min syster satte in en spiral och efter att ha mått illa och spytt i en vecka tvingade vi henne att testa sig - och där låg en liten som absolut ville komma till världen. Hennes spiral hade vandrat iväg så efter en hel del kollar och röntgen bilder hittade den på ett mycket konstigt ställe - minns inte vart dock. Det var för riskabelt att ta ut den så de skulle ta den i samband med förlossningen, men kunde inte hitta den så vi vet ännu inte idag vart den har tagit vägen. Om de kom ut, satt sig någon annan stans eller vad. Så vill de verkligen komma hit till jorden de små så finner de sig ett sätt

Kram Jenny

• Lucylin

Min mamma blev det också, med min bror.

• milimina

ja spiral är inte 100% säkert (det är heller inget utom avhållsamhet) och kopparspiralen gör endast miljön i livmodern ogästvänligt. ett befruktat ägg kan fästa trots det och stanna.

och det är anledningen till att en hel del test går åt även hos oss som inte vill ha barn just nu

• Kajsa79

Min mamma blev också gravid trots spiral, och min kompis mamma med! Dom valde ju att behålla ändå. Tur, tycker vi! fast dagens spiraler är nog bättre... Annars skulle det väl inte rekommenderas som p-metod??

Svar på tråden Gravid trots spiral?!