• Anonym

Lagt bud på hus, gjorde vi fel?

Vi har precis lagt bud på ett radhus i behov av viss renovering. Huset har varit ute sedan i april och det har varit flera visningar men ingen har lagt bud före oss. Utgångspriset är 2,1 milj och vi la 1,8. Mäklaren verkade helt missnöjd med budet och sa bara lite avmätt att han skulle framföra det till säljaren men det lät knappt som om han ville göra det. Var det sååååå dåligt? Känner mig nästan som om jag gjort bort mig. Jag har tittat på liknande radhus i samma område och de har sålts för strax över detta utgångspris men de har varit i bättre skick med ytterläge i området, detta ligger mitt i.

• Svar på tråden Lagt bud på hus, gjorde vi fel?
  • Anonym

Vi lade budet i måndags och har ännu inte hört av mäklaren så jag vet inte ens om han har framfört det. För borde han inte göra en återkoppling till oss rel fort? Ärligt talat lät det knappt som om han tänkte tala med säljaren.

• Anonym

Ni gjorde inte fel, man får ju buda hur lågt och högt man vill. Men bara för att ni är de enda som lagt bud så behöver ni ju inte få köpa radhuset, för mäklaren vill ju ha sin del av kakan och säljaren sin del, och de vill kanske ha mer än så eftersom det låg på 2,1

• Anonym

Det är inte så att vi måste ha just detta huset, vi räknar med att det kommer komma ut andra efter sommaren så därför vill vi inte gå upp och buda för mycket. Spec inte om det fanns en del att göra på detta huset.
    Vi känner inte säljaren.

• Anonym
    Anonym (husägare) skrev 2010-07-15 08:27:22 följande:
    Jag tycker inte ni gjorde fel alls. Mäklaren har en skyldighet mot säljaren att framföra budet sedan är det upp till säljaren. Ring mäklaren igen och fråga om han framfört budet.
    Hörde en kompis som gjorde precis sådär, dom ringde och sa att budet bara gällde fram till ett visst datum och vips va det blev fart på saker och ting! Lycka till
    Det var ingen dum idé, tack för den!
  • Anonym

Mäklaren har ju satt utgångsbudet, klart han blir gnällig när han inser att han värderat alldeles för högt. 300 000:- är ganska mycket lägre mot vad han satt.

Ni har inte gjort något fel alls. Bara dumt att lägga sig på utgångspriset när ingen annan har lagt bud och huset varit ute på marknaden länge.

• Anonym

Jag ringde till mäklaren klockan 9 i morse och lämnade meddelande både på telesvar och via sekreteraren.
    För några timmar sedan skickade jag ett mail.
    Han har inte hört av sig. Hoppas man inte är svartlistad nu! Han jobbar sista dagen imorgon och har du bara inbokade kundbesök och går sen på semester så jag ställer in mig på att inte få höra nåt.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-07-15 14:50:38 följande:
    Jag ringde till mäklaren klockan 9 i morse och lämnade meddelande både på telesvar och via sekreteraren.
    För några timmar sedan skickade jag ett mail.
    Han har inte hört av sig. Hoppas man inte är svartlistad nu! Han jobbar sista dagen imorgon och har du bara inbokade kundbesök och går sen på semester så jag ställer in mig på att inte få höra nåt.
    Glömde skriva att annars har han varit så lätt att få tag på och svarat på mail direkt eller ringt tillbaka.
  • Anonym
    Anonym (husägare) skrev 2010-07-15 15:06:13 följande:

Åh vad spännande! Håll oss uppdaterade!

Spännande vet jag inte. Känns bara som att man är helt bortplockad från möjligheten att få detta. Irriterar mig på att jag inte la 2 milj och det vill jag inte ringa och säga nu att jag vill ändra budet till. Borde de inte höra av sig?
  • Anonym

Tycker bara det är konstigt att man inte kan få veta vad som sagts för även om säljare och mäklare tycker att 1,8 är peanuts så är det ju en himla stor summa pengar för den som har lagt budet och man lägger ju inte ett bud om man inte är genuint intresserad. De vet ju heller inte om vi är öppna för att gå upp i pris. De kan knappast vara överhopade med jobb under juli månad helelr, det finns ju knappt några hus ute.

• Anonym
    Anonym (husägare) skrev 2010-07-15 15:29:39 följande:
    Vad sa du när du lämnade ditt meddelande då? Har du bara pratat med telefonsvarare eller med någon verklig person också? Och nej.. 1,8 är ganska mycket pengar ändå
    Först pratade jag in på hans telesvar på mobilen om att jag ju la ett bud i måndags och var nyfiken, att han kan nå mig under hela dagen. I vanliga fall brukar han ringa upp jättesnabbt, inom en timma. Har sökt honom 5-6 gånger tidigare och alltid fått snabba svar. Sedan rindge jag till en kvinna på kontoret också och förklarade mitt ärende. Hon visste inget me än att han ska på semester imorgon och inte kommer vara anträffbar under morgondagen.
  • Anonym

Jag har också tänkt så att de säkert avvaktar tills sommarstiljten är över och folk börjar titta på ny bostad igen.
    Men det känns ju inte bra att bli nonchalerad på detta vis. Mäklaren tror säkert att vi inte har ekonomi som är bra men faktum är att vi har ett sparkapital till hus på 1 000 000 och annat sparande utöver det på ca 500 000. Vi står som sagt inte och faller med detta huset.

• Anonym

När vi sålde vårt senaste hus, fick vi ett bud på 2,3 miljoner. Utgångspriset var 2,75 miljoner och det tänkte vi inte gå under, så vi tog inte alls  budet seriöst utan såg det som ett skambud och mäklaren infomrerade budgivarna om att vi inte antog deras bud. Dom som lade detta budet hade inte en susning om hur marknaden såg ut i området.

En dag senare fick vi ett bud på 2,75 miljoner av en annan familj. Dom var och tittade på huset för tredje gången och vi lät dom förstå att om dom gav oss vad vi ville ha, så skulle vi nöja oss med det. Och dom hintade till oss att om det blev budgivning, så skulle dom inte delta i denna. Dom lade budet hos mäklaren och vi accepterade det.

• Anonym

Klart man kan buda UNDER utgångsbudet Utan att skämmas. 
    vilka konstiga kommentarer du får ifrån folk som anser sig veta bäst - och säger att budgivaren får skämmas..?
    hallå vilken verklighet lever ni i?

Allt är ju upp till säljaren och köparen!  Kanske säljaren har lagt sig på ett för högt pris? Kanske sitter nu säljaren i ett läge där han köpt på sig något annat och behöver sälja?

Bud kan man alltid lämna!

själv köpte vi vårat hus för 1,8 när det låg på 2,0 och jag vet att de försökte sälja det under lång tid innan.. då de först gick ut med 2,2 eller 2,3..

Det är väl ändå upp till säljaren att bedömma.

Prisererna har ju gått upp efter detta..då ränta dök precis.  Och som det ser ut nu när ränterna är på väg upp så KOMMER hus priserna att gå ner ..

• Anonym

Uppdatering.
    Mäklarens telefon är nu avstängd. Jag pratade nyss med kontoret och enligt sekreteraren så har mäklaren gått på semester och han har inga pågående ärenden inlagda, han har alltså inte fört in vårt bud. Det är nästan så att jag har lust att kontakta säljaren och säga att vi har lagt ett bud, hade tänkt oss att kunna gå upp till 2 milj men nu väljer att titta på annat. De kan ju behöva få upp ögonen för hur deras mäklare arbetar.

• Anonym

Ja, gör det, vad är det för en mäklare, men det är klart, HAN får ju inte så mkt pengar om erat bud ligger under utgångspriset. Stå på er, han har ju gått på semester o inte tagit sitt ansvar för er som spekulanter, o ägarna kanske blir jätteglada för ert bud.LYCKA TILL !

• Anonym
    Taurus skrev 2010-07-16 09:17:59 följande:
    Antagligen har mäklaren och säljaren kommit överens om att inte godta skambud. hjälper nog itne att du ringer dom
    Jag vet inte om det är ett sådant skambud. I vintras såldes ett nyrenoverat radhus med braskamin och inredd vind på samma gata för 1 975 000.
  • Anonym
    Taurus skrev 2010-07-16 09:24:30 följande:
    ja men de har ju begärt mer och då anser dom nog att allt under är skambud
    Anonym skrev 2010-07-16 09:19:25 följande:
    Ja, gör det, vad är det för en mäklare, men det är klart, HAN får ju inte så mkt pengar om erat bud ligger under utgångspriset. Stå på er, han har ju gått på semester o inte tagit sitt ansvar för er som spekulanter, o ägarna kanske blir jätteglada för ert bud.LYCKA TILL !
    även säljarna får ju mindre
    Ja, de får gärna tycka att det är ett skambud. Husen brukar vara lättsålda här och detta har varit ute i 4 månader utan några officiellt lagda bud. Det får tala sitt eget tydliga språk.
  • Anonym
    Taurus skrev 2010-07-16 09:24:30 följande:
    ja men de har ju begärt mer och då anser dom nog att allt under är skambud
    Anonym skrev 2010-07-16 09:19:25 följande:
    även säljarna får ju mindre
    Jodå, det förstår jag, men har dom inte fått ngt bud alls, sedan April o ränteläget är på väg uppåt, så kanske dom skulle bli glada för det budet, men visst, jag förstår din tanke.
  • Anonym

Det var väl inget skambud. Om huset inte är sålt så har de väl inte fått några bättre bud. Min pappa köpte sitt hus för ca 500 000 under utgångspriset.  Skulle personligen aldrig bjuda utgångspriset som första budgivare, vill självklart försöka få det billigare om det är möjligt.

Svar på tråden Lagt bud på hus, gjorde vi fel?