Enyahund skrev 2010-07-15 10:09:45 följande:
Ska inte amma nästa barn och har därför lite frågor om flaskmatning.
* Måste man koka vattnet?
* Kan man göra ordning färdig ersättning (ej värma) och ställa i kylen och sen värma när bebis blir hungrig? Hur länge får ersättningen stå färdigblandad men kall i kylskåpet isåfall?
* Brukar du klä av dig på överkroppen när du flaskmatar? (Om du är hemma) För att få den omtalade hudkontakten.
* Hur ofta vill din bebis (nyfödd-3 månader) ha flaskan på natten?
* Har din bebis haft problem med magen pga ersättningen? Vad har du gjort åt det isåfall?
* Hur många nappflaskor behöver man om man ska ge flaska 100% från dag 1? Jag har köpt 3 st men kanske vore bra med en till?
* Hur gör du med ersättningen när du ska ut, vad är lättast? Köpa tetror med färdig ersättning i? Ha med en termos med varmt vatten och en med kallt?
* Hur gör ni nattetid för att det ska gå så smidigt som möjligt att göra ordning ersättningen?
Måste o måste vet jag inte, tror inte det för vi har oftast rätt bra vatten här i Sverige. Så vidare man inte ha egen brunn då kanske man ska koka det. Jag kokar det aldrig.
Vet inte hur länge den få stå i kylen. Vi gör i ordningen en flaska på kvällen innan vi lägger oss så att den finns färdig när han vaknar.
Nej, jag brukar inte klä av mig. Det har gått bra ändå.
Började med ersättning delvis när han va 7 v o helt när han va 9 v, nu är han 3 1/2 mån. I början va det nog max 2 ggr/natt (/tidig morgon). Nu är det ibland 1 gång, men oftast inte alls utan han vaknar tidig morgon (5-7) o käkar för att somna om en liten stund till.
Min har inte haft några problem med magen. Inte mer än vad han hade innan med lite magknip. Körde med Minifom o sen Sempers magdroppar. Men gjorde det även dom första 7 v då han enbart ammades.
Vi har tre flaskor hemma men använder i princip bara en iaf. Så tre räcker nog tycker jag.
Beroende på vart vi ska. Ska vi ut o åka längre så har vi med oss kallt vatten o pulver (finns doserare på bla Coop där man kan dosera upp 3 mål i med pulvret) sen har vi en flaskvärmare som man kopplar till bilens 12 volt. Det tar ca 15-20 min sen är det lagom värme på den. Finns på elgiganten,
onetex.se, siba bla. På restauranger brukar man få kunna varmvatten eller kunna värma det. Annars funkar det med termos o kallvatten. Det har vi haft med oss oxå.
Till natten gör vi iordning på natten o ställer i kylen så det bara är att värma det sen.