• Kazeer

Lite frågor angående flaskmatning! Kan du hjälpa mig?

* Måste man koka vattnet?
    Jag har kokat vattnet (kommunalt) fram tills nu (sonen är sex månader).

* Kan man göra ordning färdig ersättning (ej värma) och ställa i kylen och sen värma när bebis blir hungrig? Hur länge får ersättningen stå färdigblandad men kall i kylskåpet isåfall?
    Så länge sonen åt på natten, blandade jag ersättning för nattmålen redan på kvällen och så fick de stå i kylskåpet. Jag har aldrig haft ersättning ståendes färdigblandad i kylskåpet längre än 6-7 timmar.

* Brukar du klä av dig på överkroppen när du flaskmatar? (Om du är hemma) För att få den omtalade hudkontakten.
    Nej, jag har inte klätt av mig på överkroppen.

* Hur ofta vill din bebis (nyfödd-3 månader) ha flaskan på natten?
    Fram till tre månaders ålder åt sonen var tredje timme dygnet runt. Sedan började han sova längre pass på natten.

* Har din bebis haft problem med magen pga ersättningen? Vad har du gjort åt det isåfall?
    Inga problem alls med magen.

* Hur många nappflaskor behöver man om man ska ge flaska 100% från dag 1? Jag har köpt 3 st men kanske vore bra med en till?
    Jag har fyra flaskor, två små och två stora. Sköljer dem med kallt vatten och diskar ur dem med varmt vatten och lite diskmedel efter varje måltid. Kör dem i diskmaskinen 3-4 gånger i veckan. Kokar napparna åtminstone varannan dag.

* Hur gör du med ersättningen när du ska ut, vad är lättast? Köpa tetror med färdig ersättning i? Ha med en termos med varmt vatten och en med kallt?
    Jag tar med en termos med varmt vatten och en termos med kallt vatten och ersättningspulver i en vällingdoserare.

* Hur gör ni nattetid för att det ska gå så smidigt som möjligt att göra ordning ersättningen?
    Så länge sonen åt på natten, så fanns det färdigblandad ersättning i kylskåpet. Hällde upp så mycket som behövdes i nappflaskan, värmde till lagom ättemperatur.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    Enyahund skrev 2010-07-16 09:06:03 följande:
    Tack för era svar. Då ska jag minsann se till att alltid ha två färdigblandade flaskor i kylen som bara är att värma när hon blir hungrig. Tycker folk får det att låta så krångligt med flaskmatning när man säger att man inte ska amma, men det verkar ju supersmidigt!

Ska nog köpa en nappflaska till, så har vi 4. Det borde räcka.

En fråga till:

*Hur vet man hur mycket ersättning man ska blanda till bebisen? Lär ju bli ganska många gånger som man får slänga bort pga att man gjort för lite? Sen om bebisen äter upp allt, ska man göra mer då eller chansa på att hon är mätt?
    Jag har gjort så att jag har skrivit upp när och hur mycket min son har ätit. Ganska snart blev ett mönster synligt, t ex att han äter mindre första målet på morgonen. På så sätt har jag kunnat anpassa portionsstorlekarna och minimera mängden ersättning, som slängts.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Lite frågor angående flaskmatning! Kan du hjälpa mig?