hildaisabell skrev 2010-07-15 14:31:44 följande:
Hur känns det nu efteråt? Har det läkt ordentligt? Det värsta med att vara gravid i slutskedet är ju att man får höra alla skräkhistorier! Folk som, i deras historier, klyvs på hälften av alla bristningar osv
Det där med förlossningsställningar har jag tänkt på iaf, och kommit fram till att jag absolut inte vill ligga ner,att stå upp, eller sitta som du säger, känns mest naturligt i och med tyngdlagen.
Hur blev det efteråt, fick du lilltjejen i din famn eller gav dom henne till din karl? Jag är så rädd att om man står upp mot sängen ex. att dom bara ska lägga honom helt ensam på sängen när han är ute? Både jag och sambon vill gärna att han får honom hos sig. Gud så mycket funderingar man har när man väl börjar tänka på det

Nu känns det bra, men det är väldigt ömt i början och man var rädd att göra nr 2 på toaletten första gången. Men det var inte heller några problem... ;)
Jag satt på en pall och min sambo satt på en stol bakom mig så jag lutade mig mot honom och hade armarna över hans knän. Han torkade mig i pannan med en blöt handduk då det var så varmt. När sen lilltjejen kom ut så skulle barnmorskan lägga upp henne i min famn, men navelsträngen var för kort så det tog stopp (hade en ovanligt kort navelsträng). Så barnmorskan höll i henne framför mig ett tag tills att det var dags att klippa navelsträngen, sen fick jag henne i famnen en stund. Sen fick min sambo ta henne och jag kände att jag ville krysta igen, och då kom moderkakan. Det var jätteskönt att moderkakan kom så snabbt efter och att jag slapp vänta så länge... Sen var det över. Barnmorskan och undersköterskan hjälpte mig upp i sängen och jag blev sedan sydd, medan lilltjejen var hos sambon.