Modenamn
Blev lite fundersam när jag skummade igenom skvallerbladet (AB) i morse och fann en artikel om en undersökning som gjorts på brittiska föräldrar som ångrat sina namnval, då de valt moderiktiga namn som "alla andra också valt". Sen hade de listor på på 10-i-topp populäraste brittiska namnen och samma lista för svenska namnen.
Jag är en sån där tjej som planerat namn på mina framtida barn typ sen jag var barn..
Problemet är att jag vill inte ha ett namn som "alla andra också valt" att döpa sina barn till! Och jag har inga behov att vara så "originell" att jag döper barnen till Morot och Smörblomma. Sambon och jag går nu i väntans tider och jag började diskutera barnnamn med honom redan för något år sedan. Ett av våra absoluta favoritnamn är Ella om det blir en dotter. Namnet passar bra till sambons efternamn (utländskt), är mjukt och vackert och har en viss betydelse för oss. Jag tycker dock att det är jobbigt att namnet blivit så oerhört vanligt, eftersom det lite förlorar sin charm och varken sambon eller jag vill välja ett "modenamn".
Även andravalet Elsa har blivit ett trendnamn som toppar listor.
Är jag bara löjlig, eller hur tänker ni andra kring det här med att välja namn?