• Miss Obsessive

Modenamn

Blev lite fundersam när jag skummade igenom skvallerbladet (AB) i morse och fann en artikel om en undersökning som gjorts på brittiska föräldrar som ångrat sina namnval, då de valt moderiktiga namn som "alla andra också valt". Sen hade de listor på på 10-i-topp populäraste brittiska namnen och samma lista för svenska namnen. 

Jag är en sån där tjej som planerat namn på mina framtida barn typ sen jag var barn..

Problemet är att jag vill inte ha ett namn som "alla andra också valt" att döpa sina barn till! Och jag har inga behov att vara så "originell" att jag döper barnen till Morot och Smörblomma. Sambon och jag går nu i väntans tider och jag började diskutera barnnamn med honom redan för något år sedan. Ett av våra absoluta favoritnamn är Ella om det blir en dotter. Namnet passar bra till sambons efternamn (utländskt), är mjukt och vackert och har en viss betydelse för oss. Jag tycker dock att det är jobbigt att namnet blivit så oerhört vanligt, eftersom det lite förlorar sin charm och varken sambon eller jag vill välja ett "modenamn". 
    Även andravalet Elsa har blivit ett trendnamn som toppar listor.

Är jag bara löjlig, eller hur tänker ni andra kring det här med att välja namn?  

• Svar på tråden Modenamn
  • Bridgett

Är det inte viktigare att det är ett namn ni gillar än att inte andra barn har samma namn? Varför är det så viktigt att inte välja ett namn "som inte alla andra valt"? Gör det barnet eller er mindre unika eller är det något annat? Ge barnet ett mer ovanligt andranamn om ni är osäkra så kan han/hon byta senare.

• Liam0411

Det viktigaste är ju att man gillar namnet...Men egentligen skulle jag ha velat ha ett ovanligt namn till mitt barn också, men nu blev det inte så. Han fick ett vanligt namn (Liam)

Älskade och saknade Liam 2004-2006
  • Zelmilainen

jag vill inte heller ha ett namn som alla andra har, men heller inget extremt... har alltid gillat ella, men det går bort för mig nu när det är så vanligt, samma sak med elsa. skulle inte kunna släppa tanken på att så många andra heter det om jag döpte mitt barn till det. fånigt kanske, men sant...

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Miss Obsessive
    Bridgett skrev 2010-07-15 13:49:23 följande:

Är det inte viktigare att det är ett namn ni gillar än att inte andra barn har samma namn? Varför är det så viktigt att inte välja ett namn "som inte alla andra valt"? Gör det barnet eller er mindre unika eller är det något annat? Ge barnet ett mer ovanligt andranamn om ni är osäkra så kan han/hon byta senare.

Det är viktigt därför att ett namn ska vara personligt och varken för mig eller min sambo blir det särskilt personligt om det finns ytterligare tre Ella i klassen, eller om sex andra ungar i grannskapet heter samma. Dessutom så kommer vi inte att ha några mellannamn, då vi tycker att det är onödigt. Förnamn och efternamn räcker.  
    Liam0411 skrev 2010-07-15 13:51:07 följande:
    Det viktigaste är ju att man gillar namnet...Men egentligen skulle jag ha velat ha ett ovanligt namn till mitt barn också, men nu blev det inte så. Han fick ett vanligt namn (Liam)
    Liam är ett jättefint namn och hade det inte varit så galet vanligt idag, så skulle det definitivt varit med på vår topp-tio-lista Glad
    Zelmilainen skrev 2010-07-15 13:52:43 följande:
    jag vill inte heller ha ett namn som alla andra har, men heller inget extremt... har alltid gillat ella, men det går bort för mig nu när det är så vanligt, samma sak med elsa. skulle inte kunna släppa tanken på att så många andra heter det om jag döpte mitt barn till det. fånigt kanske, men sant...
    Fast varför skulle det vara fånigt att tycka så? Varför måste man tycka ett det inte spelar så stor roll att tre, fyra ungar till i klassen heter samma som ens eget barn? Dessutom så har jag vissa krav för hur namnet ska vara och det är inte så lätt att komma på fina namn som faller inom mina kriterier (Kriterierna är att namnet ska vara kort, passa ihop med efternamnet, helst börja på E och fungera internationellt).  

• linas fina

jag är också sådär att jag väljer bort de namn som är poppis. Om x antal år kommer man bara förknippa namnet med att det var modernt på 2010-talet, precis som Linda är ett ganska typiskt 80-talsnamn.
    Sen tycker jag det är skittråkigt  när tre, fyra i varje klass heter samma sak. Dessutom är jag nog lite knasig som tycker att min unge är så speciell att hon bör ha ett speciellt namn, inte som alla andra heter just nu..

• Superbia

Jag skulle inte välja ett "topp 5-namn" till mina barn. Det skulle kännas jättejobbigt om något av mina namnförslag till kommande barn steg så högt på namnlistan.

Morten & Vidar 091029
  • Apelsin

Vi valde bort de allra populäraste. Anledningen är väl mest att trots att de kan vara hur fina som helst så har vi tröttnat på dem. Man hör det ju så ofta.
    Men vi hittade ett namn som passade perfekt och det namnet var nr 48 eller nåt på topp 100-listan. Hade aldrig träffat nån med det namnet. Tills nu då sonen har en kompis på förskolan som heter just så!

Älskar ni det namnet och inte har tröttnat och så, kör på det! Man kan tydligen bli kallad för sitt efternamn ändå. (Det ville vi undvika egentligen)

• JulleGulle

Tycker ni ska välja det namn ni tycker är finast oavsett om namnet är populärt eller inte. Ert barn kommer att vara unikt vad ni än väljer för namn.
    Men om ni vill ha ett namn som liknar Ella och Elsa och inte finns på 10 topplistan så har jag några förslag:
    Elna
    Edla
    Elma
    Emla
    Elba
    Erla
    Elda
    Elja
    Ebba
    Erna
    Esma
    Edda
    Eira
    Eija
    Eila

Elin
    Elvi
    Elke
    Edit
    Emmy
    Eden
    Enid
    Eris

Ilse
    Elsie
    Elsy

Ellen
    Ellie
    Ela

Ethel
    Embla
    Elise
    Elina
    Elena
    Elisa
    Elida
    Erika
    Ester

Emilia
    Elvira
    Ellinor
    Estelle
    Evelyn
    Eloise
    Estrid

Lycka till! :)

• Abbe83

På min lista med favoritnamn till framtida barn finns namn som nu är modenamn. Fast det viktigaste är att välja namn som man tycker om. Jag gillar klassiska, vanliga namn, tycker också att det är jobbigt att några av våra favoritnamn är så oerhört vanliga nu.
    Tycker Ella och Elsa är fina namn. Ett förslag på namn jag tycker är fint är Nella, min systers väninnas dotter heter Nella. 

• Lindsey Egot the only one

Vi valde namnet Liam till vår son år 2000. Då hette knappt 50 personer det i Sverige. Nu heter var och varannan unge det födda efter 2005. Så även om man tar ett ovanligt namn i dag så kan det bli vanligt om 5-10 år och tar man ett vanligt namn i dag kommer det vara ovanligt om några år.

• clembke

Jag tycker att man ska ta ett namn man gillar, topp tio eller ej.

Samtidigt som jag inte heller vill att var o varannan unge heter så.

Neo -08
  • Keffria

Första skulle heta Vendla hade vi bestämt. Men då hon kom fram så var hon absolut inte Vendla utan en liten Siri vilket var trea på vår namnlista.
    Irma däremot var Irma redan i magen och då hon kom ut.
    Jag valde namn som jag tyckte var fina och sen om de var poppis eller ej vet jag inte. De flesta har sagt att det är tantnamn, men det spelar mindre roll. Barnen bär upp sina namn oavsett vad du väljer.

• Lindsey Egot the only one
    Keffria skrev 2014-01-24 11:45:57 följande:

Första skulle heta Vendla hade vi bestämt. Men då hon kom fram så var hon absolut inte Vendla utan en liten Siri vilket var trea på vår namnlista.
    Irma däremot var Irma redan i magen och då hon kom ut.
    Jag valde namn som jag tyckte var fina och sen om de var poppis eller ej vet jag inte. De flesta har sagt att det är tantnamn, men det spelar mindre roll. Barnen bär upp sina namn oavsett vad du väljer.

Siri är väl ändå vanligt igen.
  • Flickan och kråkan

Namn kommer ju tillbaka med regelbundna intervall. Vill man välja ett namn så att ens barn slipper ha klasskompisar med samma namn så ska man välja något ur den egna generationen eller föräldrarnas. Skulle vi gå efter mina barns familj/släkt och utgå från föräldrar- respektive mor- och farföräldrars generation så skulle de heta något av följande: Henrik, Fredrik, Stefan, Håkan, Jan eller Lennart. Alla klart på utelistan .

• fluu

Jag tycker att det är skillnad på modenamn och klassiska namn. Julia exempelvis är ett klassiskt namn. Det är inte inne ett par år för att sedan dala. Det håller sig poppis årtionde efter årtionde och går hem överallt. Minna var ett typiskt modenamn för några år sedan. Jättepoppis 1-2 år för att sedan vara ett av de namnen som dalade snabbast. Jag har av någon anledning något emot namn som "alla" döper till under något/några visst år bara, men inte något emot namn som är vanliga.
    Jag har favoriter som är bland de vanligaste namnen i Sverige och favvos som är i princip bortglömda och således mycket ovanliga. Jag själv hade aldrig något emot att heta Ellen D och jag har vänner med väldigt ovanliga namn där vissa tycker det är kul och vissa vill byta till Johan Johansson.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Modenamn