Inlägg från: Miss Obsessive |Visa alla inlägg
  • Miss Obsessive

Modenamn

Blev lite fundersam när jag skummade igenom skvallerbladet (AB) i morse och fann en artikel om en undersökning som gjorts på brittiska föräldrar som ångrat sina namnval, då de valt moderiktiga namn som "alla andra också valt". Sen hade de listor på på 10-i-topp populäraste brittiska namnen och samma lista för svenska namnen. 

Jag är en sån där tjej som planerat namn på mina framtida barn typ sen jag var barn..

Problemet är att jag vill inte ha ett namn som "alla andra också valt" att döpa sina barn till! Och jag har inga behov att vara så "originell" att jag döper barnen till Morot och Smörblomma. Sambon och jag går nu i väntans tider och jag började diskutera barnnamn med honom redan för något år sedan. Ett av våra absoluta favoritnamn är Ella om det blir en dotter. Namnet passar bra till sambons efternamn (utländskt), är mjukt och vackert och har en viss betydelse för oss. Jag tycker dock att det är jobbigt att namnet blivit så oerhört vanligt, eftersom det lite förlorar sin charm och varken sambon eller jag vill välja ett "modenamn". 
    Även andravalet Elsa har blivit ett trendnamn som toppar listor.

Är jag bara löjlig, eller hur tänker ni andra kring det här med att välja namn?  

• Svar på tråden Modenamn
  • Miss Obsessive
    Bridgett skrev 2010-07-15 13:49:23 följande:

Är det inte viktigare att det är ett namn ni gillar än att inte andra barn har samma namn? Varför är det så viktigt att inte välja ett namn "som inte alla andra valt"? Gör det barnet eller er mindre unika eller är det något annat? Ge barnet ett mer ovanligt andranamn om ni är osäkra så kan han/hon byta senare.

Det är viktigt därför att ett namn ska vara personligt och varken för mig eller min sambo blir det särskilt personligt om det finns ytterligare tre Ella i klassen, eller om sex andra ungar i grannskapet heter samma. Dessutom så kommer vi inte att ha några mellannamn, då vi tycker att det är onödigt. Förnamn och efternamn räcker.  
    Liam0411 skrev 2010-07-15 13:51:07 följande:
    Det viktigaste är ju att man gillar namnet...Men egentligen skulle jag ha velat ha ett ovanligt namn till mitt barn också, men nu blev det inte så. Han fick ett vanligt namn (Liam)
    Liam är ett jättefint namn och hade det inte varit så galet vanligt idag, så skulle det definitivt varit med på vår topp-tio-lista Glad
    Zelmilainen skrev 2010-07-15 13:52:43 följande:
    jag vill inte heller ha ett namn som alla andra har, men heller inget extremt... har alltid gillat ella, men det går bort för mig nu när det är så vanligt, samma sak med elsa. skulle inte kunna släppa tanken på att så många andra heter det om jag döpte mitt barn till det. fånigt kanske, men sant...
    Fast varför skulle det vara fånigt att tycka så? Varför måste man tycka ett det inte spelar så stor roll att tre, fyra ungar till i klassen heter samma som ens eget barn? Dessutom så har jag vissa krav för hur namnet ska vara och det är inte så lätt att komma på fina namn som faller inom mina kriterier (Kriterierna är att namnet ska vara kort, passa ihop med efternamnet, helst börja på E och fungera internationellt).  

Svar på tråden Modenamn