Inlägg från: Blomma 83 |Visa alla inlägg
  • Blomma 83

3,5 månaders vägrar ta flaska med ersättning. Tips och råd efterfrågas!

Jag har samma problem som du. Min son är 3 månader och jag har kämpat varje dag sedan han var två veckor. Jag har köpt alla flaskor som finns och alla olika nappar som finns. Pappan har provat och även min mamma har provat. Han är inte sur och missnöjd utan han fattar bara inte HUR man suger... Jag har även provat ersättning blandat med MYCKET vaniljsocker....Jag ber  gud om ett mirakel varje kväll...

• Blomma 83
    Tigrino skrev 2010-07-15 23:32:54 följande:
    Testa pipmugg som han måste suga på för att få ut något, dvs en droppfri. 
    Vår son vägrar flaska och har gjort sen han föddes (han har ätit kanske två gånger ur flaska, alla andra gånger har han skrikit sig hes), men idag så testade vi att ge honom vatten i en pipmugg för skojs skull och jösses så han tuttade! I morgon ska vi prova om han vill ha ersättning i den.
    Han är fyra månader, så tror din son skulle klara det också  

Det är jättejobbigt att amma så ofta utan resultat, men om du orkar hänga i ett tag till så kanske det lossnar av sig självt om ni fortsätter truga med flaskan. Håller med dig om att man känner sig så taskig när man sitter där och envisas och bebisen är hur ledsen som helst och vet att tutten finns där! 
    Jag har testat pipmugg. Fick inget resultat tyvärr. Jag är helt slut på ideer och bara hoppas att han mognar o tar flaskan så småningom. 
  • Blomma 83
    MrsQuitaz skrev 2010-07-16 15:29:37 följande:
    idag köpte jag mam flaskan och gröt. jag har ännu inte provat flaskan men gröten var en riktig hit!! han ville bara ha mer och mer och mer men jag är ju rädd om lilla magen. jag undrar dock hur ofta man kan ge en sån liten gröt och hur stor mängd?
    Väntar med spänning på att höra hur det gick med mamflaskan...
    Inatt ska vi lura vår lille. När det är dax för mat sticker vi in flaskan med bröstmjölk i...Hoppas hoppas!!!!!!!!! 
  • Blomma 83

Verkar som att vi inte kan få våra små till att ta flaska. Jag börjar ge upp. har börjat med gröt samt vissa frukt pureeér. Även mosad banan. Lite potatis o majs pureé oxå. Lite och sakta tar vi det. Får väl fortsätta med ammningen tyvärr. Mätt blir han så där har vi inga bekymmer. Bekymmret är att jag bara kan amma honom liggandes. När vi sitter så vägrar han. Är inlåst för vad gör man om man går på stan o den lille bara måste äta... Lägga sig på gatan och amma??? Knappast...

• Blomma 83
    MrsQuitaz skrev 2010-07-22 23:12:19 följande:
    ja det verkar som att vi känner likadant. hur gammal är din lille? jag ger också lite gröt men jag har märkt av att hans mage blir trög. han får så ont och har svårt att bajsa så jag ska lugna mig lite med maten. ersättningen har jag från och med idag lagt på hyllan, jag tänkte försöka igen om en vecka eller så och hoppas att han är mer mottaglig då.
    jobbigt att din lille bara vill liggamma men det positiva är ju att det är sommar och att man kan ta med en liten filt och vila/sola/fika i parken och passa på att amma. det gör jag =)
    Vår lille är 3 ½ månad nu. Han är så ivrig att få i sig gröten att det inte finns något stopp. Tur att mamma vet bättre!!
    Han fick bara en tesked max varje gång, nu är vi uppe i kanske två matskedar. Jag tar det fortfarande lungt. Han får även en klick mangopure. Vi kör med banangröten, den ska vara mild...
    Ta bara lite varje gång så ska du se att hans mage vänjer sig.
    Inte kul att ligga och amma om man tex står i kön på Maxi och vi har en kvarts bilfärd tills vi är hemma......Ganska låst, men allt går, har tagit ut baksätet i bilen om det skulle krisa...=) 
  • Blomma 83
    MrsQuitaz skrev 2010-07-22 23:12:19 följande:
    ja det verkar som att vi känner likadant. hur gammal är din lille? jag ger också lite gröt men jag har märkt av att hans mage blir trög. han får så ont och har svårt att bajsa så jag ska lugna mig lite med maten. ersättningen har jag från och med idag lagt på hyllan, jag tänkte försöka igen om en vecka eller så och hoppas att han är mer mottaglig då.
    jobbigt att din lille bara vill liggamma men det positiva är ju att det är sommar och att man kan ta med en liten filt och vila/sola/fika i parken och passa på att amma. det gör jag =)
    Glömde att tillägga att jag har oxå lagt flaskan på hyllan ett tag...=(
  • Blomma 83

Har nu bestämt mig...
    Det blir till att tvinga/hungra ut vår älskade lilla kille. Jag VILL VERKLIGEN att han ska ta flaska.
    Någon dag under denna veckan blir det till att testa och testa och testa, inget bröst ska erbjudas. Han måste ta tillslut... Eller???
    Jag ska ha min mamma hos mig som moraliskt stöd...
    Suck................. 

• Blomma 83

Jag håller er uppdaterade..:)

• Blomma 83
    MrsQuitaz skrev 2010-07-25 20:02:24 följande:

jag hade också bestämt mig men jag klarar inte av att höra min älskling gråta så av förtvivlan. han blir helt hysteriskt och ingenting kan få honom lugn, ja inget utom bröstet då förståss.

jag önskar dig lycka till, du kan väl uppdatera oss hur det gått för och vad för metoder du använt.

Hur länge "plågade" ni er lilla? 
    Min kompis hade det likadant med sin första. Dom höll på i tre timmar och tillslut gick det... Så hoppet finns!
  • Blomma 83
    MrsQuitaz skrev 2010-07-25 21:56:49 följande:
    oj tre timmar med skrik??
    vi fick honom att ta flaskan (mam) en gång och då hade jag ammat honom vid 12, vid 14 tiden blev han lite kinkig och gnällde men jag bar runt på honom och försökte med flaska. han ville inte ha den men han grät inte utan spottade och såg allmänt sur ut. jag försökte få honom att ta den en timme ungefär men han vägrade så jag gav upp. vid 16 tiden skulle vi iväg och i bilen när han var lagom trött och gnällig så försökte jag igen. då tog han den! allt detta gick alltså utan skrik och gråt men som sagt så var det den enda gången han tog flaskan. alla gånger efter et har han varit hysterisk så vi gett upp efter max 1 timme. (han har då inte gråtit så länge utan vi har försökt göra honom nöjd med annat för att undvika hans hunger)
    ja, det är lång tid men ett barn klarar 5 timmar utan mat om det skulle vara så. Det gäller bara att inte ge sig... hur nu jag ska klara det är frågan...???
    När det gäller envisa barn så gäller det att vara ännu envisare. Låter ju hur enkelt som helst ju...=)
    Tillslut så är dom så hungriga att dom inte har något alternativ och tar flaskan, men man måste nog vara mogen för att orka stå ut. 
Svar på tråden 3,5 månaders vägrar ta flaska med ersättning. Tips och råd efterfrågas!