Inlägg från: MrsQuitaz |Visa alla inlägg
  • MrsQuitaz

3,5 månaders vägrar ta flaska med ersättning. Tips och råd efterfrågas!

Hej,

Min 3,5 månader gamla son vägrar ta flaskan. jag har försökt med olika nappar och med olika ersättning men inget fungerar. jag skulle behöva lite tips och råd om hur jag kan göra för att få honom att ta den.

ps: anledningen till att jag vill ge ersättning är att min mjölk inte räcker till och att ständigt skriker av hunger trots ammning varje timme. Jag har intensivammat men det har inte hjälpt. Bvc har noterat viktnedgång, han följer inte längre sin kurva och hon har sagt att vi ska börja med ersättning som tillägg.

tack på förhand =)

• Svar på tråden 3,5 månaders vägrar ta flaska med ersättning. Tips och råd efterfrågas!
  • MrsQuitaz
    Bridgett skrev 2010-07-15 12:49:36 följande:

Prova med att låta någon annan ge flaskan tills han vant sig, då han ligger i din famn fnns det ju liksom alternativ, det gör det inte om t ex pappan matar. Du kan också prova att blanda ersättning med utpumpad bröstmjölk.

Ja min man vill gärna mata honom men det slutar med att Noah skriker så pass mycket att min man ger honom till mig. då blir det ändå bröstet som kommer fram.

har du något tips till hur jag ska blanda ersättning med urpumpar mjölk, är det i några dagar jag ska hålla på eller hur fungerar det egentligen?
  • MrsQuitaz
    Bridgett skrev 2010-07-15 14:51:03 följande:
    Prova med bröstmjölk i nappflaska så det smakar som vanligt, blanda sedan i mer och mer ersättning. Jag tycker också att du ska be om hjälp på BVC om det inte funkar alls, för att utesluta t ex magproblem, man det kanske du redan gjort.
    jag har provat med bröstmjölk i flaskan och han bara skriker. han vill inte alls ta flaskan och jag vet inte vad det beror på. kanske ska jag byta flaska, igen?!
  • MrsQuitaz
    Birgitta L skrev 2010-07-15 20:01:24 följande:
    Svar till MrsQuitaz:

Jag undrar hur mycket viktnedgång det är fråga om? Tycker du i första hand ska fortsätta att amma på om du vill och orkar. I annat fall kan du ju börja ge välling nu eftersom han är 3,5 (det kan man ge från 4 månaders ålder).
    det handlar väl inte om någon större viktnedgång, ska vägas imorgon, men han har dalat ner en kurva och bvc reagerade. han går med andra ord inte upp som han ska. han är väldigt missnöjd och alltid hungrig. jag vill amma men jag orkar inte mer just nu. att amma varje timme har sugit musten ur mig. välling ska ju också ges ur flaska, den vill han ju inte ens ha med bröstmjölk =(
  • MrsQuitaz
    Shmone skrev 2010-07-15 20:06:13 följande:
    Har du provat mata med flaska med bröstet framme.. så närheten hud mot hud känns samma men maten kommer från flaska? Bröstmjölk i flaskan till en början har jag sett att andra har tipsat om här med. Byta ut bröst mot flaska eller napp mot flaska när han är väldigt sömnig/sover så att han "vänjer sig i sömnen"? Hmm. nu var det nog slut på mina idéer.
    jag har vid 2 tillfällen haft honom vid bröstet i sängen och gett flaska. han öppnar munne, hungrig som bara den, men efter att han med läpparna omslutit flaskan ett par gånger så tar han bort huvudet och skriker. han fattar att kag lurar honom. att vänja honom i sömnen har jag dock ej testat, det ska jag nog göra inatt.
  • MrsQuitaz
    Blomma 83 skrev 2010-07-15 19:57:09 följande:
    Jag har samma problem som du. Min son är 3 månader och jag har kämpat varje dag sedan han var två veckor. Jag har köpt alla flaskor som finns och alla olika nappar som finns. Pappan har provat och även min mamma har provat. Han är inte sur och missnöjd utan han fattar bara inte HUR man suger... Jag har även provat ersättning blandat med MYCKET vaniljsocker....Jag ber  gud om ett mirakel varje kväll...
    oj vad jobbigt att du hållit på så länge. det finns liksom inget slut på tunneln känns det som nu. vi har också testat med att pappan får ge men lillen skiker sig blå och det gör så ont i våra hjärtan så det slutar alltid med att jag plockar fram bröstet. kanske skulle jag gå iväg några timmar för att inte ha den möjligheten att ge honom bröstet, men det känns så taskigt mot lilleman så det gör jag inte.
  • MrsQuitaz
    Tigrino skrev 2010-07-15 23:32:54 följande:
    Testa pipmugg som han måste suga på för att få ut något, dvs en droppfri. 
    Vår son vägrar flaska och har gjort sen han föddes (han har ätit kanske två gånger ur flaska, alla andra gånger har han skrikit sig hes), men idag så testade vi att ge honom vatten i en pipmugg för skojs skull och jösses så han tuttade! I morgon ska vi prova om han vill ha ersättning i den.
    Han är fyra månader, så tror din son skulle klara det också  

Det är jättejobbigt att amma så ofta utan resultat, men om du orkar hänga i ett tag till så kanske det lossnar av sig självt om ni fortsätter truga med flaskan. Håller med dig om att man känner sig så taskig när man sitter där och envisas och bebisen är hur ledsen som helst och vet att tutten finns där! 
    pipmugg tycker jag känns så hård att suga ur. jag har en 2 åring som knappt får i sig något vatten ur sina muggar. jag får ta loss den lilla plastbit på insidan så att flödet blir bättre. jag har själv provat att suga ur pipmuyggar och jisses så starkt sug man behöver.
  • MrsQuitaz

jag hade för mig att välling var från 6 månader. hmm jag ska kolla upp det idag

• MrsQuitaz

idag köpte jag mam flaskan och gröt. jag har ännu inte provat flaskan men gröten var en riktig hit!! han ville bara ha mer och mer och mer men jag är ju rädd om lilla magen. jag undrar dock hur ofta man kan ge en sån liten gröt och hur stor mängd?

• MrsQuitaz
    Blomma 83 skrev 2010-07-17 21:21:52 följande:
    Väntar med spänning på att höra hur det gick med mamflaskan...
    Inatt ska vi lura vår lille. När det är dax för mat sticker vi in flaskan med bröstmjölk i...Hoppas hoppas!!!!!!!!! 
    jag ska börja med att säga att gröten gick hem direkt, han älskade den och ville bara ha mer och mer. fick lägga bort skeden för annars skulle han sluka den haha.
    ang mamflaskan så har det inte gått bra alls =(. han tog den inte trots mååånga försök men så idag efter flera timmars pill så fick han i sig ca 60 ml. när jag försökte senare så ville han inte ha så jag ammade honom och försöker med flaskan igen imorgon. jag har dock pumpat ut lite i flaska som jag ska lura honom med i natt =)
Svar på tråden 3,5 månaders vägrar ta flaska med ersättning. Tips och råd efterfrågas!