• PHofie

Hur länge ammar ni per gång?

Min son är 9 dagar gammal och brukar amma mellan 10-20 minuter per gång. De första dagarna kunde han ligga och småsuga i flera timmar så nu känns det här superkort. Det är ungefär 1,5-2 h mellan varje amning. Hur ofta och hur länge ammar ni? Gärna svar från föräldrar med barn i ungefär samma ålder. FÖr jag gissar att barnen suger längre ju äldre dom blir för att dom behöver mer mat, eller? 
    Ammar ni från ett och samma bröst under ett amningstillfälle eller varvar ni och tar halva tiden var på båda brösten? Jag har varvat lite vid varje amning för att det inte ska behöva spänna så vansinnigt i brösten, men har läst nu om att den första mjölken som rinner till varje gång inte är lika "tjock" och mättande. Är det då dåligt att varva för att barnet får för mycket av den "tunnare" mjölken?  

• Svar på tråden Hur länge ammar ni per gång?
  • Shmone

Min son är snart åtta veckor. Han har ammat ungefär var tredje timma sedan han var nyfödd... vissa dagar varannan timma, vissa dagar var fjärde. Men oftast var tredje. Varje amning tar mellan 10 o 30 minuter, med flera rappauser.

Det är snarare tvärtom att många barn blir mer snabbammade med tiden för att dom äter fortare.

Jag ammar på första bröstet tills han slutar suga, sen tar vi rappaus, sen en stund till på första bröstet tills bröstet känns tomt o påsigt, rappaus igen. Sen erbjuder jag andra bröstet. Ibland vill han ha - ibland är han mätt och är inte intresserad. Vissa säger att ammade bebisar inte behöver rapa. Men samtliga mina fyra har då fått kaskadkräkningar om man inte rapar dem flera gånger under måltiden.

• lyckligast10

Hej,
    min dotter är 13 dagar gammal och jag ammar henne i ca 10-20 min per gång. Då låter jag henne släppa bröstet själv (hon somnar). Sedan försöker jag väcka henne så att hon kan amma från andra bröstet med, men det är långt ifrån alla gånger hon gör det. Jag ammar med allt ifrån 1 timmes mellanrum till 4 timmars ´mellanrum. Oftast blir det ca 1,5-2 timmar mellan.

• Shmone

I början när jag hade för mycket mjölk - kanske de två första veckorna - så brukade jag pumpa ur ena bröstet 1-2ggr om dagen och frysa in mjölken. Man ska dock inte pumpa ur oftare än nödvändigt om man inte vill fortsätta producera för mycket mjölk.

• PHofie

Åh, tack för bra svar. Hur mycket kan man pumpa utan att fortsätter producera för mycket mjölk? Jag har inte vågat pumpa alls för att jag vill få "rätt" produktion och slippa dom superspända brösten. 
    Vad är kaskadkräkningar? Gabriel kräks men oftast bara pyttelite och långt ifrån efter varje amningstillfälle.

Jag ammar honom oxå tills han själv släpper och somnar och då är det svårt  att honom att ta nästa bröst. 

Jag har aldrig känt att brösten blir tomma och påsiga, bara mindre spända....borde jag pumpa ut tills dom är "tomma"?  

• Juni 06

Min son är 2 månader. I början åt han 15min från båda brösten. Han släpopte själv sen erbjöd jag andra bröstet och han åt använde amningsnapp då. Men den har vi slutat med och nu äter han bara 5min från båda båda brösten ibland äter han bara från 1 och vill inte ha det andra då blir han arg för han ät mätt. Jag brukar få pumpa det andra bröstet om han inte äter från det.

• PHofie
    lyckligast10 skrev 2010-07-15 19:59:18 följande:
    Hej,
    min dotter är 13 dagar gammal och jag ammar henne i ca 10-20 min per gång. Då låter jag henne släppa bröstet själv (hon somnar). Sedan försöker jag väcka henne så att hon kan amma från andra bröstet med, men det är långt ifrån alla gånger hon gör det. Jag ammar med allt ifrån 1 timmes mellanrum till 4 timmars ´mellanrum. Oftast blir det ca 1,5-2 timmar mellan.
    Får du byta bajsblöja mellan varje amningstillfälle? Vår Gabriel bajsar efter varje gång han får mat. Hans bajs är knallgult med klumpar i. Förlåt att jag pratar bajs men det är det livet jag har nu. Amning och bajsblöjor. =P Men jag trivs som fisken i vattnet. Att äntligen få vara mamma. Är din man hemma nu oxå eller jobbar han? Min man börjar jobba på måndag och jag börjar bli lite nojig över hur det ska vara att gå runt själv hela dagarna...
  • PHofie
    Juni 06 skrev 2010-07-15 20:18:47 följande:
    Min son är 2 månader. I början åt han 15min från båda brösten. Han släpopte själv sen erbjöd jag andra bröstet och han åt använde amningsnapp då. Men den har vi slutat med och nu äter han bara 5min från båda båda brösten ibland äter han bara från 1 och vill inte ha det andra då blir han arg för han ät mätt. Jag brukar få pumpa det andra bröstet om han inte äter från det.
    Har du börjat pumpa nu eller hur tidigt började du pumpa? Vill som sagt inte pumpa en massa så att jag producerar ännu mer mjölk. Brösten är tillräckligt sprängda ändå. 
  • 3tjejer

Min första tog lång tid på sig, kanske upp till en halvtimme med rap emellan och lite till från andra bröstet. De två yngre har varit snabba från början. Ca 5-10 min/amning har det tagit från att de var små till att de blev större. De äter ju mer när de blir större men blir också effektivare på att få ut mjölken.

Amma helst ett bröst i taget och om det är klart där så ta lite på nästa. Nästa gång gör du tvärt om. Du behöver inte pumpa alls, spänningen lättar efter att amningen normaliserats. Det är inte bara extra mjölk i början, vävnaden är också lite svullen.

• Goseplutt

Min dotter är 4,5 månad och nu är hon effektiv och äter på ca 5-10 minuter. Det är ju så att de blir effektivare i sitt sugande när de blir äldre så det går faktiskt fortare även om de behöver mer mjölk.
    Vill säga att bajset också blir mer sällan när de blir större (iaf i vårt fall). Innan bajsade hon typ 6 gånger om dagen men nu är det oftast en gång.

• PHofie

Skönt att höra att det verkar vara så att mjölkproduktionen kommer att ordna till sig iaf. Det har gått lite bättre idag och det har inte spänt så vansinnigt. =P Och jag ska börja amma bara ett bröst i taget , det jobbiga med det är ju bara att det andra blir sjukt spänt innan det får ammas. 

Skönt att barnen blir mer effektiva. Jag tycker i och för sig inte att det är så hemskt att sitta 20 minuter heller, bara på nätterna. Då vill jag helst att det ska ta 2 minuter. =P Och jag längtar till han bajsar mer sällan. Mest för hans skull, för hans rumpa är så röd! =/ Kan inte vara skönt alls.  

Svar på tråden Hur länge ammar ni per gång?