Inlägg från: Shmone |Visa alla inlägg
  • Shmone

Hur länge ammar ni per gång?

Min son är snart åtta veckor. Han har ammat ungefär var tredje timma sedan han var nyfödd... vissa dagar varannan timma, vissa dagar var fjärde. Men oftast var tredje. Varje amning tar mellan 10 o 30 minuter, med flera rappauser.

Det är snarare tvärtom att många barn blir mer snabbammade med tiden för att dom äter fortare.

Jag ammar på första bröstet tills han slutar suga, sen tar vi rappaus, sen en stund till på första bröstet tills bröstet känns tomt o påsigt, rappaus igen. Sen erbjuder jag andra bröstet. Ibland vill han ha - ibland är han mätt och är inte intresserad. Vissa säger att ammade bebisar inte behöver rapa. Men samtliga mina fyra har då fått kaskadkräkningar om man inte rapar dem flera gånger under måltiden.

• Shmone

I början när jag hade för mycket mjölk - kanske de två första veckorna - så brukade jag pumpa ur ena bröstet 1-2ggr om dagen och frysa in mjölken. Man ska dock inte pumpa ur oftare än nödvändigt om man inte vill fortsätta producera för mycket mjölk.

• Shmone
    PHofie skrev 2010-07-15 21:39:03 följande:
    Får du byta bajsblöja mellan varje amningstillfälle? Vår Gabriel bajsar efter varje gång han får mat. Hans bajs är knallgult med klumpar i. Förlåt att jag pratar bajs men det är det livet jag har nu. Amning och bajsblöjor. =P Men jag trivs som fisken i vattnet. Att äntligen få vara mamma. Är din man hemma nu oxå eller jobbar han? Min man börjar jobba på måndag och jag börjar bli lite nojig över hur det ska vara att gå runt själv hela dagarna...
    Alla mina fyra har bajsat ofta i början - ungefär varje amningstillfälle. Värst var minstingen - som nu är 8 veckor. Han hade mer eller mindre konstant bajsläkage.. alltså vid varje fis. Blöjan var aldrig ren mer än fem minuter - inte överdrift! Det blev bättre när han var 6 veckor. Nu bajsar han kanske 5 gånger om dagen o inget läkage däremellan.
  • Shmone
    PHofie skrev 2010-07-15 20:09:11 följande:
    Åh, tack för bra svar. Hur mycket kan man pumpa utan att fortsätter producera för mycket mjölk? Jag har inte vågat pumpa alls för att jag vill få "rätt" produktion och slippa dom superspända brösten. 
    Vad är kaskadkräkningar? Gabriel kräks men oftast bara pyttelite och långt ifrån efter varje amningstillfälle.

Jag ammar honom oxå tills han själv släpper och somnar och då är det svårt  att honom att ta nästa bröst. 

Jag har aldrig känt att brösten blir tomma och påsiga, bara mindre spända....borde jag pumpa ut tills dom är "tomma"?  
    Pumpa bara ut för att lätta på trycket när det känns som värst, och du behöver absolut inte pumpa "tomt". För mig har det slutat spänna i brösten efter kanske 2 veckor, ungefär samtidigt som mjölken har övergått till att bli helt vit istället för gulaktig.

Kaskadkräkningar är när bebisen kräks stora mängder med stor kraft. Det är inte att den hickar upp lite mjölk -utan det kan  flyga en bra bit och blir en rejäl pöl. Jag vet inte om det är att hela magen töms men det ser ut så. Min äldre son fixade vid några tillfällen en insjö i våran säng. Minst en deciliter åkte garanterat ut.
Svar på tråden Hur länge ammar ni per gång?