• sessessa

Blåsor i hela munnen! Hjälp mig!!

HJÄLP MIG!!
    Jag har blåsor i heela munnen!
    Googlade lite och hittade inte riktigt något vettigt. De flesta som klagade hade mellan 3-4blåsor samtidigt.
    Jag räknade som hastigast och har någonstans mellan 20-30 blåsor.
    På tungan, Under tungan, insidan av kinderna och insidan av underläppen..

Detta har jag haft nu sen innan midsommar och jag är less nu..
    Kan inte äta Varmt, kryddigt, Hårt, Surt...
    Har under dessa 4veckor hunnit testa de mesta.
    Någon som har något litet tips på hur jag blir av med blåsorna?
    Eller ska jag måsta uppsöka sjukvården...? Drar mig in i de längsta för de..

• Svar på tråden Blåsor i hela munnen! Hjälp mig!!
  • Lindreas

Jag har aldrig hört talas om att man har SÅ många blåsor på en gång! :O Jag tycker nog att du ska ta och ringa sjukvårdsrådgivningen, jag förstår att det är sjukt jobbigt!

• sessessa

Ne ja ha kopiöst många! Men dom flesta är väldigt små, de är kanske 8-10 st som är lite större.
    Jag fick dem i samband med att jag åt diklofenak, men slutade med dom redan efter 4dagar, så det borde ju inte vara det som är problemet..

• Lindreas

Du, hur hög dos av diklofenak åt du, och mot vad, om jag får fråga? Det verkar som att diklofenak kan ge utslag på slemhinnorna, något som ska undersökas av läkare... :S

• sessessa

3*50mg, åt för värk tillsammans med alvedon forte.
    Men det var ju så länge sen så jag tycker att hade tabletterna varit orsak skulle de ju ha gått ur kroppen nu..

• sessessa

Jag har inte testat men b-vitamin i typ tablett form. Men äter ganska mycket frukt och grönt, och får för mig att de är rika på b-vitamin.. eller hmm.. jag är dålig på det där med vitaminet.
    Men finns de inte i frukt och grönt har jag heller inte testat de! =)

• Kofttanten

Använder du nåt munskölj eller så nu? Typ Listerin eller så? Kan vara det i så fall.

• Ettantian

Usch så jobbigt det låter, jag får väldigt lätt blåsor i munnen, dock inte så många på en gång. På mig dyker dem ofta upp om jag är stressad eller förkyld.

Tycker nog att du ska söka upp läkare, annars kan jag tipsa om en "bedövingsalva" finns receptfritt på Apoteket är egentligen för att beöva om man fått t.e.x myggbett eller sår dock har jag använt den när jag haft munblåsor och den hjälper förstuden och det är väldigt skönt att värken/irritationen försvinner en liten stund.

• fundra

får jag blåsor i munnen så brukar jag överdosera b-vitamin tabletter inte mycket överdos men en rejäl kur iaf, då ger de sig efter ett tag..  mycket b i banan tror jag=)

• mini79

Kanske Afte blåsor? Finns Afta med att köpa receptfritt på Apoteket.

• sessessa

Inge munskölj, ingen stark tandkräm (använden för tillfället barnens tandkräm, annars svider det för mycket).
    Går på apoteket imorgon och visar upp min vackra tunga och kolla vad de kan rekomendera!
    Jag hatar sjukhus så mycket, så tungan måste nog börja ruttna innan jag vågar mig dit :D

Tack för alla tips, misstänker starkt att jag kommer testa alla på engång! Är såå sugen att småäta lite så här på kvällen.. Men det går inte!
    Får trösta mig med att jag kanske kan tappa några kilo istället :D

• sessessa

Min sambo tror iallfall att det kan vara munherpes, kan det stämma? Jag har ju inget på utsidan av munnen..

• Lindreas
    sessessa skrev 2010-07-15 22:24:27 följande:
    Min sambo tror iallfall att det kan vara munherpes, kan det stämma? Jag har ju inget på utsidan av munnen..
    Nja... Det är så många... Men helt allvarligt så kan det hända att man får utslag av diklofenak och det ska kollas upp... Men börja med apoteket om du hellre vill det. :)
  • Talossa

Hej,
    jag är tandsköterska och kan kanske hjälpa till lite grann.

Till att börja med ska du gå och köpa en tandkräm som heter Zendium, finns på apoteket. Väldigt snäll mot munslemhinnan, inte så stark men har ändå det fluoret som dina tänder behöver. Fråga gärna på apoteket annars.
    Men om inte det hjälper med tandkrämen bör du uppsöka tandläkare, kan tänka mig att det inte är så roigt att gå runt med så många blåsor som svider och har sig i munnen!

• Yumba

har du celiaki? (glutenintollernat)
    Kan ge sympton som blåsor i munnen.

• sessessa

I fredags fick jag nog och ringde sjukhuset. Då hade jag förutom blåsorna fått någon konstig hinna på tungan. Läkaren trodde det kunde vara en svampinfektion, så jag har fått 2olika saker att skölja munnen med nu. Bättre har det faktiskt blivit, så nu håller jag tummarna för att det är påväg bort.
    Är riktigt sugen på att få äta någon gott nu! En mjukmacka fungerade i morse! Framsteg! =)

Tack för alla svar och tips!

• EllaHedwig

Härligt att du fått hjälp nu iallafall!

Min första tanke var att du hade C-vitaminbrist men så verkar ju inte fallet vara med tanke på att du äter en allsidig kost. Vet nämligen en kille som enbart åt nudlar i nästan 1,5 månad pga dubbelhyror vid flytt. Han fick senare världens blåsor i hela munnen och besökte tillslut en läkare som bara stirrade på honom och frågade vad han åt.... Skörbjugg var diagnosen pga kosten. Han blev beordrad att äta BRA mat och trycka i sig C-vitamin.

Så kan det gå liksom.... :D

Svar på tråden Blåsor i hela munnen! Hjälp mig!!