Röd vid ljumskarna och bakom pungen
Vad tror ni det kan vara? Det har varit rätt varmt ute så det borde vara rätt varmt i blöjan så kan det vara början till blöjeksem? Några bra tips?
Vad tror ni det kan vara? Det har varit rätt varmt ute så det borde vara rätt varmt i blöjan så kan det vara början till blöjeksem? Några bra tips?
Prova Dax-tvättcreme som finns att köpa på apoteket (ej barnavdelningen). Den ska användas utan vatten o inte torkas bort. Jag använder den på min pojk när han börjar bli liter röd o tycker den funkar bra! Annars kan du prova inotyol-salva. Att lufta är alltid bra oxå.
lufta så mycket som möjligt. Låt han/hon vara utan blöja så mycket det går så det får lufttorka ordentligt.
Byt blöja ofta.
Vid nattning kan man smörja lite med barnolja, inoytol, silonsalva eller annan lämplig kräm.
låter som blöjeksem.. min lille pojk har oxå fått det.. har provat olika salvor och bytt blöja jätte ofta vid de tillfällen han inte kunnat ligga utan.. aloevera gel 100% är bra och svalkande.. ska själv ringa bvc imorgon då vi inte riktigt får någon bukt på det..
Ok tjejer, Jag får mitt första barn snart och har lite funderingar runt det här med blöjeksem - man ska alltså inte använda puder eller talk? Varför just krämer? Nån spec kräm man INTE ska använda? Dax-tvättkräm?
Gör det ingen skilnad med att använda: Natusan baby intensive care wash då?
Ja de områderna är torra när blöjan sätts på. eftersom han alltid får gå omrking och luftorka efter ett bad elelr dusch.
Brukar använda våtserveter i vanliga fall när jag tvättar av honom. Ska jag använda något anant istället?
Vad är det för fel med puder?
För er som undrar över Dax tvättkräm.
Jag använder det att tvätta med när min son har bajsat. Jag tar en klick Dax på en torr tvättlapp och smörjer in hela området. En torr tvättlapp till som torkar bort krämen och sen är han torr och fin. Om jag bara bytat en kissblöja så behöver jag oftast inte göra någonting eftersom han är helt torr. Vid några enstaka tillfällen har han varit lite röd i ljumskarna då har jag strykit på ett skyddande lager med inotoyl-salva och vid nästa blöjbyte har utslagen försvunnit.
Jag fick tipset om Dax av en väninna som lärt sig det på neonatalen.
låter som man definitivt ska prova det här. Märkt någon skilnad på sonens hud? Ser den mycket friskare ut länge eller vad man nu ska säga.
Låter som ett mirakel nästan. Men sen är det gäller olika barn hur de reagerar.
Likadant med min lille...Är nog värmen och kisset o sen blir det varmt i blöjan...Tänka sig själv när man har binda i värmen...
Jag smörjer tjockt lager med silon salva=toppen! Samt att han får lufta ett par timmar per dag
Vi har haft samma problem. Vi bytte blöja ofta och pudrade på kvällen i alla veck där det var rött och nu har det försvunnit....
Jag tvättar bara med tvättlappar och vatten. Min son blir nästan aldrig röd. Tror man ska försöka undivka våtservetter, använde det i början och då var han nästan jämt röd. Och som sagt är det viktigt att alltid nogra torka tort.
här luftar vi vid varje blöjbyte å så får han ligga naken på en filt lite då å då. Sen måste jag ju tipsa om potatismjöl i vecken.
Har köpt följande saker på apoteket nu då: Dax-tvättcreme, inoytol, silonsalva.
Konstigt att det inte står på tvättcremen att det inte ska användas ihop med vatten.