• tokar86a

Röd vid ljumskarna och bakom pungen

Vad tror ni det kan vara? Det har varit rätt varmt ute så det borde vara rätt varmt i blöjan så kan det vara början till blöjeksem? Några bra tips?

• Svar på tråden Röd vid ljumskarna och bakom pungen
  • jbk

Prova Dax-tvättcreme som finns att köpa på apoteket (ej barnavdelningen). Den ska användas utan vatten o inte torkas bort. Jag använder den på min pojk när han börjar bli liter röd o tycker den funkar bra! Annars kan du prova inotyol-salva. Att lufta är alltid bra oxå.

• Nyfiken gul

lufta så mycket som möjligt. Låt han/hon vara utan blöja så mycket det går så det får lufttorka ordentligt.

Byt blöja ofta.

Vid nattning kan man smörja lite med barnolja, inoytol, silonsalva eller annan lämplig kräm.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • sessan2009

låter som blöjeksem.. min lille pojk har oxå fått det.. har provat olika salvor och bytt blöja jätte ofta vid de tillfällen han inte kunnat ligga utan.. aloevera gel 100% är bra och svalkande.. ska själv ringa bvc imorgon då vi inte riktigt får någon bukt på det..

• tokar86a
    jbk skrev 2010-07-15 22:03:11 följande:
    Prova Dax-tvättcreme som finns att köpa på apoteket (ej barnavdelningen). Den ska användas utan vatten o inte torkas bort. Jag använder den på min pojk när han börjar bli liter röd o tycker den funkar bra! Annars kan du prova inotyol-salva. Att lufta är alltid bra oxå.
    Vad är det för bra med den? Vad gör den för nytta? Kan det hända jag kanske tvättar honom för mycket? hur ofta ska man duscha/bada av ett barn? Är det för mycket med en gång pär dag?
    Nyfiken gul skrev 2010-07-15 22:04:08 följande:
    lufta så mycket som möjligt. Låt han/hon vara utan blöja så mycket det går så det får lufttorka ordentligt.

Byt blöja ofta.

Vid nattning kan man smörja lite med barnolja, inoytol, silonsalva eller annan lämplig kräm.
    Ja vi förösker lufta vid varje blöjbyte. rukar bli runt en 15-30 minuter. Är det för lite?

Brukar använda Natusan baby intensive care wash.
  • Nyfiken gul
    tokar86a skrev 2010-07-15 22:11:17 följande:
    Vad är det för bra med den? Vad gör den för nytta? Kan det hända jag kanske tvättar honom för mycket? hur ofta ska man duscha/bada av ett barn? Är det för mycket med en gång pär dag?

Byt blöja ofta.

Ja vi förösker lufta vid varje blöjbyte. rukar bli runt en 15-30 minuter. Är det för lite?

Brukar använda Natusan baby intensive care wash.
    Jag tvättar bara rumpan på Victor om han bajsat, i annat fall torkar jag bara av snopp och rumpa med en fuktig tvättlapp och luftar torrt.

Duscha och bada med tvål ska man försöka göra så sällan som möjlgit då barns hud är ömtålig och lätt torkar ut och allra helst i denna värme.

Det viktiga är också att rumpa, pung, ljumskar och snopp är TORRA när man sätter på blöjan så det inte ligger fukt kvar i några veck som kan ge utslag och problem.

Jag låter victor gå med rumpan bar nästan hela dagen här hemma, han är 2 år. Man kan ju bara gissa sig till hur varmt det blir i en blöja så då får han gå utan. Kissa på golvet gör inget, det är ju bara att torka upp.
  • Echidna

Ok tjejer, Jag får mitt första barn snart och har lite funderingar runt det här med blöjeksem - man ska alltså inte använda puder eller talk? Varför just krämer? Nån spec kräm man INTE ska använda? Dax-tvättkräm?

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • tokar86a

Gör det ingen skilnad med att använda: Natusan baby intensive care wash då?

Ja de områderna är torra när blöjan sätts på. eftersom han alltid får gå omrking och luftorka efter ett bad elelr dusch.

Brukar använda våtserveter i vanliga fall när jag tvättar av honom. Ska jag använda något anant istället?

Vad är det för fel med puder?

• padelin

För  er som undrar över Dax tvättkräm.
    Jag använder det att tvätta med när min son har bajsat. Jag tar en klick Dax på en torr tvättlapp och smörjer in hela området. En torr tvättlapp till som torkar bort krämen och sen är han torr och fin. Om jag bara bytat en kissblöja så behöver jag oftast inte göra någonting eftersom han är helt torr. Vid några enstaka tillfällen har han varit lite röd i ljumskarna då har jag strykit på ett skyddande lager med inotoyl-salva och vid nästa blöjbyte har utslagen försvunnit.

Jag fick tipset om Dax av en väninna som lärt sig det på neonatalen.

• tokar86a
    padelin skrev 2010-07-15 22:55:05 följande:
    För  er som undrar över Dax tvättkräm.
    Jag använder det att tvätta med när min son har bajsat. Jag tar en klick Dax på en torr tvättlapp och smörjer in hela området. En torr tvättlapp till som torkar bort krämen och sen är han torr och fin. Om jag bara bytat en kissblöja så behöver jag oftast inte göra någonting eftersom han är helt torr. Vid några enstaka tillfällen har han varit lite röd i ljumskarna då har jag strykit på ett skyddande lager med inotoyl-salva och vid nästa blöjbyte har utslagen försvunnit.

Jag fick tipset om Dax av en väninna som lärt sig det på neonatalen.
    Smörjer du in när bajset även är där? Kanske kan vara något att prova.
  • padelin
    tokar86a skrev 2010-07-15 22:58:40 följande:
    Smörjer du in när bajset även är där? Kanske kan vara något att prova.
    Ja, just det. Krämen löser upp och tar bort bajset. Sen måste du givetvis torka en gång efter med en torr tvättlapp. Jag  tycker det fungerar toppenbra.
  • tokar86a

låter som man definitivt ska prova det här. Märkt någon skilnad på sonens hud? Ser den mycket friskare ut länge eller vad man nu ska säga.

• padelin
    tokar86a skrev 2010-07-15 23:10:43 följande:
    låter som man definitivt ska prova det här. Märkt någon skilnad på sonens hud? Ser den mycket friskare ut länge eller vad man nu ska säga.
    Det syns inte att han ens har haft en blöja på sig. Det finns ev lite märken efter resåren i övrigt är han sval, ren och torr vid varje blöjbyte.
    Nu är han ju iof 11 månader och har fast avföring men jag har ju använt dax ända sedan han föddes och han har alltid varit  fin i huden.
  • tokar86a

Låter som ett mirakel nästan. Men sen är det gäller olika barn hur de reagerar.

• Skogsflickan

Likadant med min lille...Är nog värmen och kisset o sen blir det varmt i blöjan...Tänka sig själv när man har binda i värmen...

Jag smörjer tjockt lager med silon salva=toppen! Samt att han får lufta ett par timmar per dag

• tokar86a

Byt blöja ofta.

Tänkte på vad ger barnolja för efekt vid sånt här?
  • ZacksMamma01

Vi har haft samma problem. Vi bytte blöja ofta och pudrade på kvällen i alla veck där det var rött och nu har det försvunnit....

• Nyfiken gul
    tokar86a skrev 2010-07-16 04:25:13 följande:
    Tänkte på vad ger barnolja för efekt vid sånt här?
    barnolja lindrar sveda och klåda och är ju skonsamt för huden så har bebis känslig hud kan ju olja vara ett bättre alternativ än tex salvor.
  • mariaheterjag

Jag tvättar bara med tvättlappar och vatten. Min son blir nästan aldrig röd. Tror man ska försöka undivka våtservetter, använde det  i början och då var han nästan jämt röd. Och som sagt är det viktigt att alltid nogra torka tort.

• Lyckliga jag2

här luftar vi vid varje blöjbyte å så får han ligga naken på en filt lite då å då. Sen måste jag ju tipsa om potatismjöl i vecken.

• tokar86a

Har köpt följande saker på apoteket nu då: Dax-tvättcreme, inoytol, silonsalva.

Konstigt att det inte står på tvättcremen att det inte ska användas ihop med vatten.

Svar på tråden Röd vid ljumskarna och bakom pungen