• Radha

Vad gör ni åt er migrän?

Jag lider av migrän alldeles för ofta. Nu har jag fått tillbaka min mens efter att ha ammat i drygt ett år och plötsligt har jag huvudvärk ca 3 gånger i veckan, vilka ibland utvecklas till riktig migrän med kräkningar, ljud och ljuskänslighet (minst en gång i veckan).

Vad gör ni andra med migrän? Några tips på botemedel och /eller förebyggande?

• Svar på tråden Vad gör ni åt er migrän?
  • Houdini

Vanliga treo innan det brutit ut ordentligt brukar kunna stoppa det för mig. Om jag får ett ordentligt migränanfall tar jag Zoomic nasal som finns receptfri men som är dyr.

• Jesster

Apoteket har numera ett otal bra piller för just migrän. Zoom eller Zoomic nasal tycker jag är bäst.

<i>Den som söker han finner - www.google.se</i>
  • Radha

Trasslet är att jag fortfarande ammar (fast jag fått tillbaka menseländet) så jag får inte ta triptaner (som zomig) annars är de grymt bra! Nån som vet något förebyggande?

• OsminkadSanning

jag tar ibumetin/ diclofenac innan det brutit ut beroende på hur jag känner huvudvärken. Är bra på att läsa av vilken huvudvärk som ger vad :S Svårt att förklara och lite koko, men så är det . Bryter den ut så proppar jag i mig diclofenac iaf och kyrper till kojs med en iskallhandduk på huvudet. Kallt på huvudet varmt på fötterna är en bra metod. Brukar annars försöka mig på att ta en jättevarmdusch innan det brutit ut och i vissa fall hjälper det lite, vilket innebär att jag inte får yrsel och kräkningar.

• OsminkadSanning

Glömde säga att min migrän har blivit 10 ggr bättre sedan jag fick bettskena!

• Jesster

Du kan ta två Alvedon och två Diclofenac i kombination när du ammar. Det kan också hjälpa bra

<i>Den som söker han finner - www.google.se</i>
  • nenne40

Jag lider med dig, vet hur det känns!

Jag har gått på kroppspsykoterapi, det låter värre än det är Det är samtal med terapeut för att hitta orsaker, spänningar och som avslutats med massage som löst upp knutar mm i rygg. Jag har fått akupunktur mot migrän ett 20-tal gånger samt hittat en receptbelagd medicin som faktiskt hjälper mig (Maxalt). Börjar med två alvedon och en diklofenak/voltaren. Funkar inte det går jag över till Maxalt.

Det tog ett tag innan vi hittade exakt de akupunkturpunkter som reducerade mina anfall, några punkter gjorde mig bara illamående och yr.

Detta har gjort att jag lärt mig att förebygga de flesta av mina anfall, från 2-3 ggr/v till max 1 g/månad - oftast ännu mer sällan.

Problemet med många av oss migräniker är att vi medicinerar för sent. Numer tar jag ALLTID tabletter om jag tror att ett anfall är på väg, väntar inte för att se OM det är ett riktigt anfall - då är det för sent.

• queenofangels

tar 2 panodil o 2 diclofenac o försöker sova om de går, vilket e svårt med en dotter på 20mån.

• Waldo

Jag är så noga det går med att sköta min kropp och allmäna mående
    Med bra kost och motion, sover minst 8 timmar osv

Sedan medicinerar jag förbyggande med en epilepsimedicin varje dag.
    Den har minskat anfallen, men när anfallen väl kommer så använder jag Imigran
    Antingen tabletter eller spruta beroende på hur kraftiga dom är

Upp till det kan jag ibland behöva ta en illamånede tablett, men försöka undvika det, för dom i kombination
    med Imigranen gör att man sover gott i minst 3-4 timmar

• Tida77

Jag hade migrän flertalet gånger i veckan förut. Kunde tillslut se att det var pga olika saker jag åt. Slutade med bland annat:
    Natriumglutamat, aspartam och tartrazin

Äter nu så långt det är möjligt, utan att bli alltför extrem, mat utan tillsatser och har inte haft migrän på flera månader! Kanske tre-fyra gånger senaste året!
    Mådde också mer dåligt just i samband med mens förut, men nu har jag som sagt nästan aldrig migrän längre.

Kanske inte är så för dig, men det kan ju vara värt att testa för att slippa eländet...

Svar på tråden Vad gör ni åt er migrän?