• PHofie

Sova med bajsblöja?

Hur gör man om barnet alltid bajsar kanske 30 minuter efter att han fått mat och då samtidigt sover? Vår son gör så och så vill jag ju att han ska få sova tills han vaknar, men jag vill ju egentligen inte att han ska ligga med bajs i blöjan länge. Har hört att så små som vår är har väldigt typ frätande bajs och att rumpan mår väldigt dåligt av att ligga i det. Men som sagt...när han gör på sig i sömnen? Ska man väcka och gå och byta då? På natten märker jag ju inte ens när han har bajsat eftersom han inte skriker och säger till att det är obekvämt i blöjan. 

Hur hemskt är det egentligen att låta dom ha bajsblöja ett par timmar? Han protesterar aldrig när han har gjort på sig, varken kissat eller bajsat. Är det konstigt? Borde han inte börja skrika då?  

• Svar på tråden Sova med bajsblöja?
  • PHofie
    Skogsflickan skrev 2010-07-16 00:11:43 följande:
    Min säger inte heller ett knyst när han kissar eller bajsar. Men jag byter ändå oavsett tid på dygnet. Tycker synd om honom i denna värme att han ska ligga i blöt blöja eller bajs i blöjan. Men jag byter oavsett årstid. Allt annat jämför jag med vanvård (men det är min åsikt), jag vill inte att min son ska få sår/eller utslag/frätt hud m.m pga att jag inte vill väcka honom. Hellre det alternativet än ngt annat..
    Om din son inte heller säger nåt när han bajsat hur vet du då när du ska byta på natten t.ex? Vill såklart oxå byta så fort som möjligt, men han säger ju som sagt inte så mycket så jag märker ju inte när han gjort på sig. Ska jag ställa en amningsklocka och en byta-blöja-klocka på nätterna? Då får ju varken han eller jag nån sömn....
  • PHofie

Jag byter såklart om jag märker att han bajsat. Jag var mest fundersam över nätterna. Han har fått irriterande rumpa trots att vi bytt väldigt ofta eftersom han bajsat så mycket. Men nu har vi smörjt med bra salva, så nu mår vi bra igen. 
    Ställde klocka i natt för att byta på honom, men självklart gjorde han inget förrän typ klockan 5. =P
    Är kiss lika hemskt att ligga i? För när han kissat säger han verkligen ingenting. Självklart går jag och luktar på honom med jämna mellanrum. Men är jag vaken märker jag alltid bajsblöjan på hans grimaser, men inte kisset..Är glad för han verker inte bajsa riktigt lika ofta längre..skönt! 

• PHofie
    Queenie70 skrev 2010-07-16 16:09:29 följande:

Om ungen utan problem sover vidare hade jag gjort en avvägning. Vet jag att han har många timmars sovande kvar, så skulle jag byta, även om han vaknar. Vet jag att han ändå snart kommer att vakna så skulle jag nog låta honom sova om jag inte känner att det är en lös frätbajs. En vanlig klutt skulle jag då låta vara kvar tills han vaknar ändå.

Att däremot tvinga ett protesterande barn kvar i sängen med bajsblöja bara för att det är sovtid är att jämföra med tortyr, och jag hoppas att de som gör så mot sina barn kommer att få ligga med uppluckrade arslen på på åldringsvården en dag i framtiden.

Om barnet protester och visar att något är obekvämt eller fel är det ju SJÄLVKLART att man byter!! Önskar att jag aldrig startade den här tråden! Verkar som att alla tror att jag är en tortyrmorsa! 
    Jag byter på mitt barn när han har bajsat, så vi kan lägga ner nu!  
  • PHofie
    k girl skrev 2010-07-18 07:55:22 följande:
    Utgår du efter dina erfarenheter kan du ju nästa gång skita i att formulera dig som en kommentar på vad andra har skrivit, i så fall. Och som ett råd i all välmening; det är få som gillar självgodhet.
    Det enda folk gör här är ju att formulera sig efter egna erfarenheter. Mest iaf. Det är ju inte som att familjelivs forum är fakta, det är ju delar sina erfarenheter alla för här. 
    Hade jag vetat vad denna tråd skulle orsaka för sjuka påhopp och att om man inte byter blöja på sitt barn på stört torterar man sitt barn! Sjukt!!
    Någon som vet om man kan avsluta en tråd man skapat? 
  • PHofie
    Lindreas skrev 2010-07-16 20:06:42 följande:
    Men du, det låter ju jättebra! Jag menade på att om du vet att han alltid bajsar 30 minuter efter att han ätit och han då sover, så kan det ju vara bra att byta. Men du är såklart ingen dålig mamma om du inte går och luktar på honom hela nätterna! Och vad det gäller kissblöjor så är det ingen större fara, för det första så suger blöjorna upp så bra att det inte blir särskilt blött mot huden, och för det andra så har det inte samma frätande effekt som löst bajs har.

Tror inte du är dålig mamma på något sätt, så det så! :)
    Läste ditt inlägg nu. Det va fint skrivet! Får se om tråden lugnar ner sig annars kontaktar jag support så dom tar bort den. Jag känner att jag fått ut vad jag ville med den. =P 
  • PHofie
    SaddePadde skrev 2010-07-19 23:46:57 följande:
    Nu har jag haft den turen att det har gått att byta på barnen utan att de vaknar men...

Om jag hade barn som var svåra att lägga, vaknade varannan timme & var själv helt slut (som situationen är nu med min 10-månaders som dock säger till när han inte gillar innehållet i blöjan) så aldrig i helvete att jag skulle byta om barnet sov vidare. Man märker om de blir irriterade i rumpan. Blir de inte det och det händer sällan så ser jag inte problemet.

Och jag behöver inte alls (som vissa anser) "tänka mig in i situationen att jag hade bajs i blöjan" för det är nte jämförbart överhuvudtaget. Om jag nångång mot all förmodan skulle bajsa ner mig men sover vidare...låt mig sova, tack!
    Tack! Håller helt med! 
Svar på tråden Sova med bajsblöja?