Inlägg från: Queenie70 |Visa alla inlägg
  • Queenie70

Sova med bajsblöja?

Om ungen utan problem sover vidare hade jag gjort en avvägning. Vet jag att han har många timmars sovande kvar, så skulle jag byta, även om han vaknar. Vet jag att han ändå snart kommer att vakna så skulle jag nog låta honom sova om jag inte känner att det är en lös frätbajs. En vanlig klutt skulle jag då låta vara kvar tills han vaknar ändå.

Att däremot tvinga ett protesterande barn kvar i sängen med bajsblöja bara för att det är sovtid är att jämföra med tortyr, och jag hoppas att de som gör så mot sina barn kommer att få ligga med uppluckrade arslen på på åldringsvården en dag i framtiden.

• Queenie70
    PHofie skrev 2010-07-16 18:58:12 följande:
    Om barnet protester och visar att något är obekvämt eller fel är det ju SJÄLVKLART att man byter!! Önskar att jag aldrig startade den här tråden! Verkar som att alla tror att jag är en tortyrmorsa! 
    Jag byter på mitt barn när han har bajsat, så vi kan lägga ner nu!  
    Nä, jag tror inte du är en tortyrmorsa.
  • Queenie70
    Näbbmusen skrev 2010-07-16 22:54:49 följande:
    SJÄLVKLART ska du byta blöjan! Det finns inget annat altenativ!
    Jodå. Det är inte så farligt att låta dem ligga en halvtimme eller timme om man exampelvis vet att ungen kommer att skrika i 3 timmar om den vaknar, och det kanske är den enda halvtimmen sömn man själv och barnet kommer att få. Det finns alltid situationer med gråzoner. Som beskrivits i tråden.
  • Queenie70
    Orchido skrev 2010-07-17 10:33:07 följande:
    Jag byter oavsett om jag fått kämpa i timmar med att få barnet att somna, jag byter bajsblöjan ändå, men mitt humör att börja om allt igen kanske inte är på topp då hehehe men hellre det än att jag ser nästa morgon att mitt lilla barn har fått sår i rumpan.
    I vissa fall KAN det ju vara så att barnet skulle riskera att fara mer illa av att förlora den lilla sömn den faktiskt får (kanske har kolik?) än risken med att ligga en timme med bajs i blöjan om han ändå inte vaknade av bajset. Man får göra avvägningar som sagt.

Att antyda att en förälder som kanske burit på ett gallskrikande barn de senaste 24 timmarna är dåliga föräldrar om de väljer att inte riskera att väcka ungen under ett blöjbyta om ungen kanske äntligen somnat efter 24 timmar är att ta i.
  • Queenie70
    Näbbmusen skrev 2010-07-17 19:19:56 följande:
    Jag tyckte att det stod "ett par timmar" i ts..
    Javisst gjorde det, det, men vi har ju diskuterat olika scenarion i tråden som visar att allt inte är så enkelt alla gånger, Kan tänka mig att det finns situationer där även ett par timmar med bajsblöja kan vara det minst dåliga alternativet.
Svar på tråden Sova med bajsblöja?