Hungerstrejkande 4 åring
Hejsan!
Jag skriver till dig för att se om jag kan få råd. Sonen blir 4 år om 9 dagar och för 6 månader sen vägde han 17 kg men nu väger han 16 kg. Han har ätit bra men nu är det som att han vägrar äta. Jag tycker det är väldigt lite han får i sig och jag vet inte varför han inte äter mer än vad han gör. Vi tycker även han har blivit väldigt blek i ansiktet troligen av vitaminbrist (vi ska köpa vitaminer åt han) men så här ser det ut när han äter:
Frukost: En halv macka och 2 glas mjölk eller juice ibland 1 glas fil
Mellanmål: Halvt äpple eller en halv banan
Lunch: 3 gafflar med ris och 2 gafflar korvstroganoff (tar väldigt lite på gaffeln)
Mellanmål: 1 glas fil och en halv macka
Middag: Vill ej ha mer än 2 gafflar potatis och en halv köttbulle (tar väldigt lite på gaffeln)
Kvällen: Fil och 2 mackor.
När vi lägger honom för kvällen så kan man höra hans mage kurra ibland signalerar han att han har ont i magen men det är väl för att han är hungrig. Han pratar ju inte så han kan ju inte säga vad det är heller.
Det andra problemet vi har med honom är att han bara skriker och gapar och är arg hela tiden och väldigt avundsjuk på lillebror. Han är väldigt elak med honom så vi kan inte lämna dem i samma rum själva för 4 åringen tar diskhanduken, kudde eller vad han nu kan ta för att trycka den över ansiktet så lillebror (8 månader) inte får någon luft, han stoppar leksaker ner i halsen på honom så lillebror får kväljningar. Just nu så får man vara arg på 4 åringen hela dagarna och det blir ju jag som får ta all skit. Jag känner att jag snart går under av trötthet och är trött på allt just nu. Känns som att jag simmar och simmar men når inte ytan överhuvudtaget. Grinar av trötthet för känns som man inte får någon hjälp av nån utan jag får dra hela lasset just nu eller snarare hela tiden.
Hoppas att få lite råd hur jag ska kunna hantera 4 åringen med hans trots, frustration över att inte kunna prata och av hans strejkande med maten.
Tack på förhand!
Kram Anna