• Klingan13

Mammabyxor med korta ben, var köpa?

Sommar, sol och värme är ju alltid trevligt men att använda byxor med långa ben eller kjol/klänning är inte alternativ som passar mig. Okej, jag kan ha klänning på mig om jag har ett par tights under men är inte innehavare till speciellt många klänningar och bara en av dem som passar med tights till sitter bra pga den växande magen

För ca 1 månad sedan gick jag och köpte mig ett par gravidbyxor med korta ben som jag verkligen uppskattar på alla sätt och vis men de har tre uppenbara nackdelar:
    1. De är vita
    2. De töjer sig i midjan allt efter att man har dem på sig så att de åker ner hela tiden (efter dag tre är det dags för tvätten så att fibrerna i tyget kan dra ihop sig igen)
    3. De är just bara ett par

Självklart skulle jag kunna gå tillbaka till samma affär (i detta fall H&M) och köpa ett par likadana och därmed lösa problem nummer 3 men det är ju inte speciellt inspirerande med två likadana byxor hela veckan. Desutom har jag 4 veckor kvar till mitt och min sambos bröllop, så planering och förberedelser är i full gång så jag har inte tid att springa i affärer helt enkelt.

Så häromdagen satte jag mig och kollade olika onlinebutiker, de vanliga postorderkedjorna så som H&M, Ellos, LaRedoute mfl och även ett par av de som specialliserat sig på mammakläder.
    Men jag blev grymt besviken, jag hittade inte någon butik som hade korta sommarbyxor i mammamodell som inte var vita (eller möjligtvis bege)! Tror butikerna att man vill ha vitt på sig hela tiden bara för att det är sommar??? Tights kan jag väl tänka mig att ha också men då skall man ha andra kläder till som passar till detta och en delvis helt ny garderob är inte riktigt det jag har råd med just nu med tanke på det stundande bröllopet.

Så nu har jag en fråga till alla er andra gravida, var hittar ni era sommarbyxor? Jag kan tänka mig alla typer av byxor, bara de har korta ben. Har fått låna två par gravidjeans av en kompis och hade de inte varit just lånade, så hade jag kortat av benen för länge sedan.

Snälla, kom med svar och förslag innan jag rinner bort i värmen Tungan ute

• Svar på tråden Mammabyxor med korta ben, var köpa?
  • Spiro

Jag hade också svårt att hitta shorts/kortare byxor. Blev riktigt irriterad, får man inte ha det när man är gravid eller? Dock hittade jag tillslut ett par jeansshorts (slutar precis ovanför knät) på H&M, väldigt fina och sköna, helnöjd med dem! Hittade även ett par svarta trekvartsbyxor där som funkar helt ok. (ingen av dessa byxor fanns på webshopen)

Lycka till med bröllopet!

• Bumblebina

Jag köpte mina på HM och de hade flera modeller och flera olika färger. Vita, beige, svarta, marinblå och kakigröna vet jag iaf att de hade. Jag köpte, liksom du, bara ett par tyvärr så jag har också problem 3... Ett större problem var att HM här i stan bara hade ett par i strl 48... Får ta mig till en näärliggande stad isf för att köpa ett par till, vilket tar emot om man säger så. Byxorna/shortsen har dessutom blivit ett favoritplagg av stor grad så de används flitigt vill jag lova så det tar emot att tvingas lägga dem i tvätten...

• Demyra

Jag använder normala puma sportbyxor som går till knät.
    Dom fungerar bra under magen och är lösa och sköna att använda nu i värmen.

Äger ett par mammajeans resten är byxor med låg midja, fungerar helt bra.

• Klingan13

Tack för alla svar hittils.

Puma sportbyxor skulle fungera privat men tyvärr inte på jobbet. Visst, klädkoden är slappare på sommaren men tyvärr har jag den typen av jobb där jag skall se någorlunda representativ ut hela tiden och ett par sportbyxor passar tyvärr inte in. Men privat så skulle det funka utmärkt.

Flera svar önskas.

• LJo

Har du tittat på blocket eller tradera? Har samma problem som du men har bf på måndag o blir annars igångsatt den 27:e så jag får gå i mina tajts med tunika el klänning alt ett par sportbyxor av den mjukare modellen.

Lycka till

• Catox9

Jag köpte en randig typ linnebyxa på LaRedoute, den var både och, långa ben som gick att dra upp och fästa med en knapp. Jättesköna och snygga.
    Har även byxor från H&M som är trekvarts, bekväma och bra!
    Mitt tips är att kolla igen på LaRedoute!

//Cato

• Cyberfru

Jag kör på kortare leggings från HM, har både bruna och svarta, med och utan spets nedtill. Sen har jag ett par jeansknickers från Vero Moda (det som ligger vid hötorget i Sthlm), men de är lite varma om dagarna, funkar bra för sommarkvällar. Har även ett par svarta trekvartsbyxor från HM, men de är för stora så de ligger bara än så länge, de fanns i flera färger dock.

Är det riktigt varmt kör jag på mina enorma shorts (typ badshorts) som jag har köpt på herravdelningen, de går under magen. Har också ett par korta shorts från HM som inte är mammashorts utan ett par som jag hade sedan tidigare, de har bred och skön linning som funkar under magen.

• Klingan13

Jag löste problemet geom att gå tillbaka till H&M och köpte ett par likadana byxor jag hade sedan tidigare men i svarta istället. Nu hade de fått in flera färger så om jag får en kvart över eller så skall jag gå dit och köpa fler. Nu är jag ju säker på vilken storlek jag skall ha och då slipper jag stå i kö till provrummet och sedan prova byxorna vilket kortar ner besöket i butiken väsentligt.

Tack alla för tipsen jag fått, skall kolla La redoute igen.

• Cyberfru

Liten varning bara för att köpa samma storlek i en annan färg på HM. Det var precis det jag gjorde, därför sitter jag nu med ett par svarta byxor som är på tok för stora....köpte samma storlek som de ljusa jag hade testat, exakt samma modell, bara en annan färg. Det var tydligen ingen bra idé :)

• emilou77

Jag har också letat sönder mig efter shorts och har nu fått hem dessa:

http://www.asos.com/Asos/Asos-Maternity-Exclusive-Belted-Cotton-Shorts/Prod/pgeproduct.aspx?iid=1128372&cid=5813&Rf-100=Shorts&sh=0&pge=0&pgesize=20&sort=-1&clr=Navy

Lite korta för jobb och bröllop kanske, men supersköna för strandliv :)

Annars hittade jag ett par fina trekvartsjeans för 70:- på ullared häromdagen, om du bor i närheten där. 

• Klingan13

Har tidigare fått tipset om Ullared av en kompis och det ligger inte allt för långt bort då jag bor i Frillesås men att bara åka ner dit för några par byxor känns lite onödigt. Desutom har jag tyvärr inte tid med fler butiksbesök innan bröllopet men tänkte att jag skulle avlägga ett besök där när bröllopet är avklarat och semestern tagit vid. Och när man åker till Ullared brukar man komma hem med mer än vad man tänkt sig från början och det tillåter inte ekonomin just nu. Bröllop har en tendens att bli dyrt...

• Scarlett77

Jag har köpt flera par kortare mammabyxor på hm. Men man får vara ute i god tid, så här års är nästan allting slut, på hms hemsida har det knappat funnits några mammaplagg kvar på typ en månad. Det verkar som butikerna har bråttom att få in höstgrejjerna så det gäller att vara förutseende :)

Jag har iofs inte kollat La ruedete eller vad det heter, dom brukar ha en del fina mammakläder tror jag! Sen finns det faktiskt en hel del i butikerna som inte är mammabyxor men som har mudd i midjan osv, köpte ett par kortare svarta byxor på lindes tex med bred mudd som var meningen att man skulle vika ner men som jag har över magen istället, inga mammabyxor men funkar precis lika bra som ett par sådana och kostade bara 149 kr :)

Svar på tråden Mammabyxor med korta ben, var köpa?