Fröken solstråle skrev 2010-07-16 15:48:04 följande:
Stämmer inte om du har haft ett heltidsjobb innan dina studier med studielån. Alltså..om du innan du började plugga med studielån från csn hade en fast inkomst så grundas din fp på den inkomsten. Men då krävs det att du har haft csn nonstop från det att du slutade jobba. Har du tex haft ett hack utan studielån eller din fasta inkomst under exempelvis någon månad så sjunker din fp till det lägsta dvs 180 kr/dag.
Hoppas du kan tolka det jag försökte förklara här

Själv har jag jobbat heltid några år och tagit tjänsteledigt för att plugga och hoppade på med studielån på en gång och har haft det under ett år. Nu till Höst när jag får våran bebbe så går försäkringskassan automatiskt 1 år bakåt i tiden för att kolla min senaste inkomst.
Lycka till!
Man behöver inte ha haft ett heltidsjobb eller en fast inkomst före studierna heller, jag jobbade som timvakarie inom vården innan studierna och de räknade ut min årsinkomst på det som min sgi baserades på.
Sgi:n skyddas om du studerar med studiemedel från csn. Du måste ha utbetalningar varje månad från csn, det spelar ingen roll om det är fullt studiemedel dock. Det spelar inegn roll vad man gör under sommaruppehållet, sgi:n skyddas ändå om du studerar både vår och höst med studiemedel.