• LuPeRo

Föräldrapenning & CSN

Jag har under det senaste 1½ året studerat på heltid, först via Komvux och nu på högskola. Och jag är en person som vill vara ute i god tid och verkligen följa med i allt som händer.
    Nu kom jag att tänka på det här med FP och gick in på Försäkringskassans sida för att läsa om allt runt just FP när man studerar. Men jag förstår inte mycket av vad där står!

Så hur ligger det till med ens FP om man studerat och haft CSN?

Någon som har lust och ork att förklara allt detta för mig, det är en riktigt djungel!

• Svar på tråden Föräldrapenning & CSN
  • Fröken solstråle
    iconic skrev 2010-07-16 15:57:46 följande:
    Man behöver inte ha haft ett heltidsjobb eller en fast inkomst före studierna heller, jag jobbade som timvakarie inom vården innan studierna och de räknade ut min årsinkomst på det som min sgi baserades på.

Sgi:n skyddas om du studerar med studiemedel från csn. Du måste ha utbetalningar varje månad från csn, det spelar ingen roll om det är fullt studiemedel dock. Det spelar inegn roll vad man gör under sommaruppehållet, sgi:n skyddas ändå om du studerar både vår och höst med studiemedel.
    Hmmm jag har tvingats att studera under denna sommar och ha studielån, detta för att min Sgi inte ska försvinna. Detta var i samråd med både f.kassan och csn. Detta då terminen slutar i början på juni och hösten startar i slutet/början av september. Men detta kan ju inte vara beroende på vart man bor,utan detta måste ju gälla över hela sverige. Konstigt om alla nu får olika information.. Glad
  • Fröken solstråle

SGI på inkomsten jappFlört

• Gaalen
    Fröken solstråle skrev 2010-07-16 16:07:04 följande:
    Hmmm jag har tvingats att studera under denna sommar och ha studielån, detta för att min Sgi inte ska försvinna. Detta var i samråd med både f.kassan och csn. Detta då terminen slutar i början på juni och hösten startar i slutet/början av september. Men detta kan ju inte vara beroende på vart man bor,utan detta måste ju gälla över hela sverige. Konstigt om alla nu får olika information.. Glad
    Jag är riktigt osäker på hur det är under sommaruppehållet men jag tycker som du, att det vore konstigt om det inte var samma regler över hela Sverige. Känns inte riktigt att man inte ska behöva göra ngt alls under sommarmånaderna. Man borde ju ändå iaf vara anmäld på AF eller vara aktiverad i ngt annat program om man nu inte pluggar även då.
  • LuPeRo
    Fröken solstråle skrev 2010-07-16 16:07:44 följande:

SGI på inkomsten jappFlört

Ja men då förstår jag hur det ligger till. Med tanke på hoppet mellan jobb och studier så blir min inkomst 0:- trots att jag studerat med CSN. Det var där jag fastnade lite
    Men nu vet jag hur det ligger till iallafall och kan släppa det fram tills BF!

Tack till er alla för era svar!
  • anja1661

jag slutade mitt arbete 2002, har sedan dess varit arbetssökande och har nu studerat i 2,5år. jag pratade med fk innan jag blev gravid och fick då informationen att jag kommer få fp räknat utifrån min gamla lön. jag frågade om hur det blir under sommarmånaderna då skolan inte ger några kurser och då sa hon att det inte spelar någon roll så länge jag är inskriven på utbildningen och den ska fortsätta till hösten.

jag hoppas verkligen att det stämmer nu när vi liksom har räknat med det! försökte få tag i fk men utan resultat....de har stängt.
    kanske hinner fråga via chatten? ska testa!!

• Gaalen
    anja1661 skrev 2010-07-16 16:18:55 följande:
    jag slutade mitt arbete 2002, har sedan dess varit arbetssökande och har nu studerat i 2,5år. jag pratade med fk innan jag blev gravid och fick då informationen att jag kommer få fp räknat utifrån min gamla lön. jag frågade om hur det blir under sommarmånaderna då skolan inte ger några kurser och då sa hon att det inte spelar någon roll så länge jag är inskriven på utbildningen och den ska fortsätta till hösten.

jag hoppas verkligen att det stämmer nu när vi liksom har räknat med det! försökte få tag i fk men utan resultat....de har stängt.
    kanske hinner fråga via chatten? ska testa!!
    Vet du vad..  Med din formulering så känner jag att en klocka ringer någonstans i bakhuvudet och jag har faktiskt hört det iaf EN gång förut 
    Och i ditt fall fanns det ju inga sommarkurser så det kan ju vara av den enkla anledningen det är lite olika..  
  • Liselottang
    LuPeRo skrev 2010-07-16 16:14:40 följande:
    Ja men då förstår jag hur det ligger till. Med tanke på hoppet mellan jobb och studier så blir min inkomst 0:- trots att jag studerat med CSN. Det var där jag fastnade lite
    Men nu vet jag hur det ligger till iallafall och kan släppa det fram tills BF!

Tack till er alla för era svar!
    Vänta här nu, det behöver INTE vara kört!

Huvudsaken är att du inte är "ute ur systemet" sas. Om du varit inskriven på arbetsförmedligen eller sjukskriven från dag 1 från och med att du slutade arbeta tills att du började studera är din SGI skyddad.
  • LuPeRo
    anja1661; Jag blev inte mycket klokare av chatten, hon skrev att dom kunde skicka hem information till mig. Men det är ju samma information man kan läsa på internet Obestämd

Men har FK sagt så till dig så måste det ju vara så tycker man. Jag tror det står på FK's sida att man kan skydda sin SGI om man är inskriven på AF direkt efter man slutat och sen studerar. Men jag kan ha fel Skäms
  • Gaalen
    LuPeRo skrev 2010-07-16 16:25:52 följande:
    anja1661; Jag blev inte mycket klokare av chatten, hon skrev att dom kunde skicka hem information till mig. Men det är ju samma information man kan läsa på internet Obestämd

Men har FK sagt så till dig så måste det ju vara så tycker man. Jag tror det står på FK's sida att man kan skydda sin SGI om man är inskriven på AF direkt efter man slutat och sen studerar. Men jag kan ha fel Skäms
    Nej, du har helt rätt. Så länge du är inskriven på AF är den skyddad 
Svar på tråden Föräldrapenning & CSN