• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Incest, kusinäktenskap och moral

Med anledning av den här tråden så tänkte jag att jag skulle skapa ytterligare en tråd om ämnet där det kan diskuteras lite mer fritt än i den tråden.

I tråden (liksom andra trådar om samma ämne) så säger flera personer att det (incest, kusinäktenskap) är äckligt, onormalt, omoraliskt och fel. Vad man sällan ser är dock någon som motiverar varför det är X utan bara att det är så.

Jag blev själv kallad "sjuk" i tråden ovan eftersom jag inte höll med om att kusinäktenskap per definition är fel, jag hoppas att vi kan hålla en lite trevligare ton i den här tråden.

Så vad tycker du om saken egentligen?
    Är det fel, omoraliskt och äckligt?
    Är det så att du (liksom jag) finner det lite udda men tycker att folk ska få göra det om de vill?
    Ska det vara lagligt?

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Svar på tråden Incest, kusinäktenskap och moral
  • Garderobshylla

Vad ska vara lagligt enligt dig? Kusinäktenskap eller incest? Både och?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Garderobshylla skrev 2010-07-16 16:59:22 följande:
    Vad ska vara lagligt enligt dig? Kusinäktenskap eller incest? Både och?
    Jag tycker inte att man ska straffa samtyckande vuxnas sexuella relationer.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • dotty

jag tycker det är viktigt att skilja på incest och övergrepp. många tolkar in övergrepp i ordet incest (det är nog bland annat därför det blir så stort rabalder varje gång frågan tas upp). men så är icke fallet. incest innebär enbart att man har sexuella relationer med en familjemedlem. och då gäller samma regler som alltid: så länge ingen far illa är det inget problem.

• Garderobshylla
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-16 17:01:28 följande:
    Jag tycker inte att man ska straffa samtyckande vuxnas sexuella relationer.
    Okej, till viss del kan jag hålla med dig om det. Men riktigt så enkelt är det inte alla gånger, det finns inte alltid samtycke från alla parter och hur avgör man det? 
    En annan sak är att jag tycker inte att syskon(hel eller halv) eller lika nära släktingar borde skaffa biologiska barn(gemensamma), av den naturliga orsaken att risken för missbildningar är hög. Om de bor under samma tak och sen lever som ett par bryr jag mig inte så mycket, om, OM båda har givit sitt samtycke. Var man ska dra gränsen för giftermål är svårt, var drar man gränsen för vad som är överhuvudtaget?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Garderobshylla skrev 2010-07-16 17:09:51 följande:
    Okej, till viss del kan jag hålla med dig om det. Men riktigt så enkelt är det inte alla gånger, det finns inte alltid samtycke från alla parter och hur avgör man det?
    Hur avgör du om grannen har samtyckande sex med sin partner? Han eller hon kanske blir tvingad till det.
    En annan sak är att jag tycker inte att syskon(hel eller halv) eller lika nära släktingar borde skaffa biologiska barn(gemensamma), av den naturliga orsaken att risken för missbildningar är hög. Om de bor under samma tak och sen lever som ett par bryr jag mig inte så mycket, om, OM båda har givit sitt samtycke. Var man ska dra gränsen för giftermål är svårt, var drar man gränsen för vad som är överhuvudtaget?
    All sex leder inte till barn.
  • Garderobshylla
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-16 17:12:08 följande:
    Hur avgör du om grannen har samtyckande sex med sin partner? Han eller hon kanske blir tvingad till det.
    All sex leder inte till barn.
    Om din frågeställning inte handlar om varken giftermål eller barn så förstår jag itne vad den handlar om?

Jag tycker inte om någon form av uttnyttjande eller övergrepp ändå händer det, inte mycket jag kan göra något om. Finns även andra saker här i världen som jag inte tycker om, bruna bönor ex. inte kan jag förbjuda andra från att äta det för att jag inte gillar det.

Som jag sa tidigare, jag håller med dig på punkten om att samtyckande vuxnas privatliv är deras ensak. Men riktigt så enkelt kan man ändå inte säga att det är. Det finns ju även vuxna människor som är i beroendeställning till andra vuxna och har då inte styrkan elelr förmågan att säga nej. Betyder då det att det är ok?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Garderobshylla skrev 2010-07-16 17:20:48 följande:
    Som jag sa tidigare, jag håller med dig på punkten om att samtyckande vuxnas privatliv är deras ensak. Men riktigt så enkelt kan man ändå inte säga att det är. Det finns ju även vuxna människor som är i beroendeställning till andra vuxna och har då inte styrkan elelr förmågan att säga nej. Betyder då det att det är ok?
    Givetvis inte, men det regleras i BrB 6 kap. 3 §. Sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning heter det.
    Om din frågeställning inte handlar om varken giftermål eller barn så förstår jag itne vad den handlar om?
    Den handlar om både och, jag ville bara påpeka att argument om barn inte räcker hela vägen i frågan. Det finns incestuösa förhållanden där barn omöjligen kan vara en faktor.
  • lövet2

Jag tycker det är rätt att kusinäktenskap är lagligt, men det känns inte särskilt önskvärt - särskilt inte om de skaffar barn. Den som haft närkontakt med en inavlad släkt förstår lätt varför.
    Syskon - nej. Äckligt och onormalt. Värst är ändå risken för att en av dem varit pådrivande redan från start och att det från början varit ett visst tvång inblandat om den ena är äldre.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    lövet2 skrev 2010-07-16 17:26:13 följande:
    Syskon - nej. Äckligt och onormalt
    Varför är det äckligt? Varför är det onormalt? Är onormalt lika med ovanligt här eller något annat?
  • Garderobshylla
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-16 17:24:17 följande:
    Givetvis inte, men det regleras i BrB 6 kap. 3 §. Sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning heter det.
    Den handlar om både och, jag ville bara påpeka att argument om barn inte räcker hela vägen i frågan. Det finns incestuösa förhållanden där barn omöjligen kan vara en faktor.
    Du vill alltså bara veta varför man tycker som man gör?

Jag kan inte svara på det, jag har en slags "inbyggd" moral och har åsikter om vad jag tycker är rätt. Allt efter tiden går förstärks vissa åsikter och andra förändras. Varför jag tycker att incestuösa förhållande inte är okej handlar nog troligen om fortplantning och beroendeställning. Om det nu varken handlar om det ena eller det andra så är min åsikt just den jag tidigare beskrev, ok så länge det är samtycke mellan alla parter.
Svar på tråden Incest, kusinäktenskap och moral