Hej!
Vad roligt! Jag frågade en liknande råga i en annan tråd, men det blev ingen fart på den diskussionen!
Jag brukar baka 7-8 sorter och sen ge bort som små presenter när jag går bort på kalas till folk vid jul.
Mina favoriter ska frysas bra, så man kan baka i November och ta fram till jul.
- Syltkakor, dvs mördegskakor med hål i mitten som fylls med hallon eller jordgubbs sylt
- Rice krispies bollar (typ "rice krispies squares" fast man gör bollar av dem. Kallas "snöbollar".
- Rutor i olika durar är alltid lätt och bra. Har ett recept där man börjar med ett lager grahams smulor, sen häller på olika lager med t.ex. hackade nötter, kokos, marshmallows, och kondenserad mjölk (sötad). Sen gräddar man detta, och skär i rutor. Finns ju många andra sorters rutor man kan gölra, t.ex. med tosca smet...
- Vita pepparkakor, som man kan glasera! Kan göra jättefina stjärnor t.ex.!
- Chocolate chip cookies.
- Mjuk pepparkaka (kan göra i muffins formar också...)
- Chokladmuffins (kan garneras med "jul" pynt, typ röda bär och gröna löv, eller strössel, eller polkagrisar etc.)
De här kakorna är kanske inte "juliga" i sej, men det blir trevligt tycker jag när man "serverar" allt tillsammans på en jul-engångstallrik med cellofan runt och en fin rosett!