• mirran2

Julbak!!!!!

Hej!!
    Jag ska på tisdag i nästa vecka hålla en bakkurs för glutenintleranta, på temat "Jul" sitter nu och ska ta fram lite recept, men det enda jag kan komma på är Lussekatter och vanliga pepparkakor *inget kul ju*
    Så nu vill jag veta vad ni bakar för kul till jul, är intresserade av alla typer av recept (mjölet byter jag ut till glutenfritt)

• Svar på tråden Julbak!!!!!
  • Lovasraramamma

Nu finns det en julkaka med lingonsylt i som blir som en mjuk pepparkaka. Lingonkaka el.nåt sånt. den är ganska god.

• halstabletten

Julkyssar

Ingredienser (10st portioner)

150 g vit blockchoklad (kontollera innehåll)
    2 msk grädde
    2 msk rom
    150 g russin

Instruktioner

Smält chokladen i vattenbad på svag värme. Rör i grädde och rom. Tillsätt russinen. Blanda alltsammans.

Klicka ut smeten i små knäckformar och låt kallna i kylskåp. Förvaras svalt.

• malin ulrika

Hej!
    Vad roligt! Jag frågade en liknande råga i en annan tråd, men det blev ingen fart på den diskussionen!
    Jag brukar baka 7-8 sorter och sen ge bort som små presenter när jag går bort på kalas till folk vid jul.
    Mina favoriter ska frysas bra, så man kan baka i November och ta fram till jul.

- Syltkakor, dvs mördegskakor med hål i mitten som fylls med hallon eller jordgubbs sylt
    - Rice krispies bollar (typ "rice krispies squares" fast man gör bollar av dem. Kallas "snöbollar".
    - Rutor i olika durar är alltid lätt och bra. Har ett recept där man börjar med ett lager grahams smulor, sen häller på olika lager med t.ex. hackade nötter, kokos, marshmallows, och kondenserad mjölk (sötad). Sen gräddar man detta, och skär i rutor. Finns ju många andra sorters rutor man kan gölra, t.ex. med tosca smet...
    - Vita pepparkakor, som man kan glasera! Kan göra jättefina stjärnor t.ex.!
    - Chocolate chip cookies.
    - Mjuk pepparkaka (kan göra i muffins formar också...)
    - Chokladmuffins (kan garneras med "jul" pynt, typ röda bär och gröna löv, eller strössel, eller polkagrisar etc.)

De här kakorna är kanske inte "juliga" i sej, men det blir trevligt tycker jag när man "serverar" allt tillsammans på en jul-engångstallrik med cellofan runt och en fin rosett!

• Kami74

Vi bakar bara några småkakor...lussebullar...marsipan/mandelmassefigurer...GODIS!!!... och pyntsaker....kanske lite tråkigt, men det är vår glada rutin

• Karpet

Vörtbröd
    Tunnbröd
    Lussekatter
    Saffransbullar, de gör vi med vanlig saffransdeg som vi kavlar ut och brer mandelmassa på och sedan rullar ihop som kanelbullar och har pärlsocker på
    Knäck
    Marsipangodis
    Pepparkakshus
    Pepparkakor
    Ischoklad (äckligt)
    Kokostoppar

• miss kitty

min syrra gjorde världens godaste småkakor med ingefära och mandel i förra julen.
    Tror att det var smördegskakor i grund och botten, men jag ska inte säga säkert, är dålig på att både baka och laga mat.
    Men om ni bakar så kan jag komma och äta! Kakor - MUMS!!!!

• malin ulrika

Jag glömde ju,
    ROMBOLLAR!
    Världens godaste! En tradition här borta! Verkligt "juliga".

Jag måste gräva fram receptet, det är typ en stor brownies man gör som man sen smular sönder, blandar med rom och gör bollar av, som man rullar i socker och lägger i formar.
    De är gudomliga!
    Går säkert bra att ta punch ockcå om man hellre vill.

Ska försöka leta fram receptet, många recept på rombollar innehåller annars kaksmulor, men de här är jättelätta att göra och supergoda,
    ska kolla efter receptet!

• Thealea

vi gör alltid julkola jättelätt och super gott, den brukar även vara slut innan jul =)

Svar på tråden Julbak!!!!!