Jag vill döpa barnen men inte han
Jag undrar verkligen hur jag ska gå till väga. Min karl vill inte döpa våra barn, vilket jag verkligen vill. I min familj/ stäkt så döps alla barn, därför vill jag döpa mina. Varken jag eller någon i min stäkt är religösa, utan det är bara själv traditionen som levt vidare. Jag tycker det är fint med dop. Tycker inte det har så mycket med gud att göra, utan mer att man lyckönskar barnet. Och det ger fina minnen,även för barnen, dom har ju kvar gåvor. Kul att se vad man fått av vem när man var en liten bebis. Men som sagt, min karl vill verkligen inte döpa dom för han tycker att vi väljer att dom ska bli kristna. Vilket jag tycker låter helt fel, för det kan ingen annan än dom själva bestämma när dom blir större vad dom ska tro på.
Är det verkligen fel o döpa dom när vi inte är kristna? I så fall varför?
Och måste jag ha hans godkännande för att döpa dom? Eller hur kan jag få honom att ändra sig?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-19 21:10
Jag och min sambo är nu överens. Vi har gjort en deal att jag får döpa barnen om dom får hans efternamn. Hans förslag.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-20 18:05
Är det verkligen så farligt att jag vill uppehålla min familjs traditioner? Hela min stora och feta släkt och ALLA btw som jag känner har döpt sina barn fast dom inte tror på gud och jesus. Varför tycker inte dom att det är så farligt som det låter i denna tråd? Bara undrar liksom. Jag tror att dom flesta vanliga svenskar inte tycker det är något konstigt o döpa sina barn fast dom själva inte är kristna.