• Erica03

Jag vill döpa barnen men inte han

Jag undrar verkligen hur jag ska gå till väga. Min karl vill inte döpa våra barn, vilket jag verkligen vill. I min familj/ stäkt så döps alla barn, därför vill jag döpa mina. Varken jag eller någon i min stäkt är religösa, utan det är bara själv traditionen som levt vidare. Jag tycker det är fint med dop. Tycker inte det har så mycket med gud att göra, utan mer att man lyckönskar barnet. Och det ger fina minnen,även för barnen, dom har ju kvar gåvor. Kul att se vad man fått av vem när man var en liten bebis. Men som sagt, min karl vill verkligen inte döpa dom för han tycker att vi väljer att dom ska bli kristna. Vilket jag tycker låter helt fel, för det kan ingen annan än dom själva bestämma när dom blir större vad dom ska tro på.
    Är det verkligen fel o döpa dom när vi inte är kristna? I så fall varför?
    Och måste jag ha hans godkännande för att döpa dom? Eller hur kan jag få honom att ändra sig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-19 21:10
    Jag och min sambo är nu överens. Vi har gjort en deal att jag får döpa barnen om dom får hans efternamn. Hans förslag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-20 18:05
    Är det verkligen så farligt att jag vill uppehålla min familjs traditioner? Hela min stora och feta släkt och ALLA btw som jag känner har döpt sina barn fast dom inte tror på gud och jesus. Varför tycker inte dom att det är så farligt som det låter i denna tråd? Bara undrar liksom. Jag tror att dom flesta vanliga svenskar inte tycker det är något konstigt o döpa sina barn fast dom själva inte är kristna.

• Svar på tråden Jag vill döpa barnen men inte han
  • RackarnsMamma

Att döpas är ett bevis på att man "tillhör gud".. kyrkans ord!

Men jag tycker defenitivt inte du ska strunta i att döpa ditt barn för att din karl inte vill det, är den en tradition i eran familj..så får han acceptera det!

• Miss Cee

Eftersom dina skäl inte på något sätt handlar om att du är troende, och hans skäl handlar om att han vänder sig emot själva innehållet i dopet, så tycker jag att det är självklart du som får ge dig i det här fallet.

Ha en välkomstfest istället, med en egen ceremoni etc. Går att göra jättefint, men utan religion. Så får du allt du vill ha utom präst och kyrka, vilket inte är ditt mål med dopet iaf. Och han slipper religionen.

Personligen tycker jag att JA det är fel att döpa när du inte bryr dig om religionen och maken inte vill.
    De flesta präster brukar ifrågasätta om föräldrarna inte är överens, även om jag vet att det finns präster som kör över den negativa föräldern. Men det är knappast något jag applåderar.

Framför allt så tror jag inte att det är speciellt lyckat för förhållandet om man kör över sin partner på det sättet. Ni är två föräldrar och bör ju kompromissa, om du redan nu innan barnet ens är ett år funderar på att strunta i hans åsikt så tror jag att ni kommer att få problem framöver.

• missteddy

gå halva vägen var ha en hemma dop i stället

• Adephi

Dopet är ett kristet sakrament som igentligen går ut på att barnets tas upp i församlingen, dvs kyrkan.

Sen om du inte är kristen så ser jag igentligen inte meningen med ett dop.

Som du blev föreslagen innan.. varför inte en fin namngivningscermoni/välkomstcermoni hemma utan den religiösa bakgrunden. Kan fortfarande innehålla gåvor och lyckönskningar

• Erica03
    missteddy skrev 2010-07-16 23:14:14 följande:
    gå halva vägen var ha en hemma dop i stället
    Har föreslagit det. Men inte ens det verkar han vilja.
  • Erica03
    RackarnsMamma skrev 2010-07-16 23:02:56 följande:
    Att döpas är ett bevis på att man "tillhör gud".. kyrkans ord!

Men jag tycker defenitivt inte du ska strunta i att döpa ditt barn för att din karl inte vill det, är den en tradition i eran familj..så får han acceptera det!
    Jag är väldigt mycket för att behålla traditioner. Jag är ju alltså själv döpt men anser inte att jag tillhör gud. Men jag tycker om kyrkan.
  • Erica03
    Miss Cee skrev 2010-07-16 23:03:00 följande:
    Eftersom dina skäl inte på något sätt handlar om att du är troende, och hans skäl handlar om att han vänder sig emot själva innehållet i dopet, så tycker jag att det är självklart du som får ge dig i det här fallet.

Ha en välkomstfest istället, med en egen ceremoni etc. Går att göra jättefint, men utan religion. Så får du allt du vill ha utom präst och kyrka, vilket inte är ditt mål med dopet iaf. Och han slipper religionen.

Personligen tycker jag att JA det är fel att döpa när du inte bryr dig om religionen och maken inte vill.
    De flesta präster brukar ifrågasätta om föräldrarna inte är överens, även om jag vet att det finns präster som kör över den negativa föräldern. Men det är knappast något jag applåderar.

Framför allt så tror jag inte att det är speciellt lyckat för förhållandet om man kör över sin partner på det sättet. Ni är två föräldrar och bör ju kompromissa, om du redan nu innan barnet ens är ett år funderar på att strunta i hans åsikt så tror jag att ni kommer att få problem framöver.
    Hur går en sån välkomstfest till? Vem håller i det hela? Alltså vem gör det prästen annars gör? Förstår i alla fall att det inte blir något välsignat vatten över huvudet, men resten då? Vem talar om namn osv.

Kör jag över min partner? Vi vill ju bara olika saker, jag vill att vi ska komma överens.
    Påstår du att jag stuntar i hans åsikt? Kan det inte lika gärna vara han som struntar i min????

Han och jag är väldigt olika, och har väldigt olika uppväxt. Vi är vana att ha olika åsikter, men vi brukar komma fram till en lösning till slut. Men i just denna fråga käns det som vi kört fast.
  • Miss Cee
    Erica03 skrev 2010-07-17 00:17:35 följande:
    Hur går en sån välkomstfest till? Vem håller i det hela? Alltså vem gör det prästen annars gör? Förstår i alla fall att det inte blir något välsignat vatten över huvudet, men resten då? Vem talar om namn osv.

Kör jag över min partner? Vi vill ju bara olika saker, jag vill att vi ska komma överens.
    Påstår du att jag stuntar i hans åsikt? Kan det inte lika gärna vara han som struntar i min????

Han och jag är väldigt olika, och har väldigt olika uppväxt. Vi är vana att ha olika åsikter, men vi brukar komma fram till en lösning till slut. Men i just denna fråga käns det som vi kört fast.
    Din mening "Och måste jag ha hans godkännande för att döpa dom?" ansåg jag indikerade att du övervägde att döpa barnet mot hans vilja = köra över honom. Jag menade inte att du redan gjort det.

En välkomstfest kan man ordna och hålla i helt själv. Om man vill ha någon mer "Officiell" person som håller i det så kan man tex kontakta Humanisterna, eller be en borgerlig vigselförättare (hör med kommunen). Men det går utmärkt att prata själv, eller be en vän eller släkting.

Man kan själv välja att ha musik, sjunga tillsammans, berätta om barnets namn, läsa dikter, ha tal etc. Man lägger upp det precis som man själv vill. rekomenderar länken!

www.vigselringen.com/omnamn.html
  • Erica03
    Miss Cee skrev 2010-07-17 00:27:08 följande:
    Din mening "Och måste jag ha hans godkännande för att döpa dom?" ansåg jag indikerade att du övervägde att döpa barnet mot hans vilja = köra över honom. Jag menade inte att du redan gjort det.

En välkomstfest kan man ordna och hålla i helt själv. Om man vill ha någon mer "Officiell" person som håller i det så kan man tex kontakta Humanisterna, eller be en borgerlig vigselförättare (hör med kommunen). Men det går utmärkt att prata själv, eller be en vän eller släkting.

Man kan själv välja att ha musik, sjunga tillsammans, berätta om barnets namn, läsa dikter, ha tal etc. Man lägger upp det precis som man själv vill. rekomenderar länken!

www.vigselringen.com/omnamn.html
    Okej förstår vad du menar. Jag var bara lite nyfiken på om jag måste ha hans godkännande, tänk om vi inte levde tillsammans. Det skulle vara intressant o veta bara. Jag menar absolut inte att jag skulle göra det.

Tack för tipset. Låter ganska bra, men då krävs det mer jobb /planering känns det som. Verkar enklare o ha det i kyrkan eller hemma med präst. Tror inte jag har någon i vår släkt som skulle vilja tala heller, men man vet ju aldrig. Ska definitivt ta upp detta med min partner i alla fall. Klart ett alternativ. =)
  • Miss Cee
    Erica03 skrev 2010-07-17 00:52:23 följande:
    Okej förstår vad du menar. Jag var bara lite nyfiken på om jag måste ha hans godkännande, tänk om vi inte levde tillsammans. Det skulle vara intressant o veta bara. Jag menar absolut inte att jag skulle göra det.

Tack för tipset. Låter ganska bra, men då krävs det mer jobb /planering känns det som. Verkar enklare o ha det i kyrkan eller hemma med präst. Tror inte jag har någon i vår släkt som skulle vilja tala heller, men man vet ju aldrig. Ska definitivt ta upp detta med min partner i alla fall. Klart ett alternativ. =)
    Har en bekant som har barn med en tjej och de delade på sig strax efter födseln. Han ville inte ha dop, hon ville ha det. De har delad vårdnad. Hon tog kontakt med kyrkan utan att prata med honom och en dag fick han helt enkelt ett inbjudningskort till dop... han var inte alltför glad kan jag säga.

Vad jag vet så brukar prästerna fråga, men den här gjorde inte det.
Svar på tråden Jag vill döpa barnen men inte han