• NamnlösTillsvidare

Bilbarnstol i Saab 9-3 SportCombi

Hej
    Vi har en Saab 9-3 SC -06. Undrar om de är nån mer som har en sån med bilbarnstolar i baksätet? Vi har nu en son på 14månader som sitter bakåtvänd bakom passagerarsätet vilket funkar bra. Men vi väntar tillökning 31 juli och kommer då behöva en bilstol till i baksätet. Vi har provat Akta Graco logico men de fungerar inte - den tar alldeles för stor plats. Finns de nåt babyskydd som tar mindre plats? Tanken är att båda barnen ska sitta i baksätet så stolen ska monteras bakom förarsätet (alternativt i mitten).
    Någon som har erfarenhet av detta? Tacksam för snabba svar :)

• Svar på tråden Bilbarnstol i Saab 9-3 SportCombi
  • RackarnsMamma

Brio Primo..
    finns det Isofix  i bilen?

• NamnlösTillsvidare

Ok. Tar dom mindre plats? Ja de finns ISO-fix i bilen.

• RackarnsMamma

jag tycker den inte tar sån stor plats..

vi har basen i isofixen.. så det tar lite extra plats med den. MEN man får plats 2 passagerare brevid...

• NamnlösTillsvidare

Ok. Har ni oxå en Saab 9-3? Hur blir de med sätet framför? Måste de vara långt framsjkutet?

• RackarnsMamma

saab sport sedan 9-3 har vi.
    Sätet framför  skjuts fram en bit, men man får plats att sitta där. Jag är ungefär 1.61 lång och har gått om plats..en karl på 1.82 också.
    Även om det kan bli lite trångt, men det går.
    Men utan Basen så behöver man nog inte skjuta fram sätet alls. Man kan nog inte ha den i mitten med bas, med tanke på hur det är upphöjt där i golvet..

• NamnlösTillsvidare

ok. Jag är 160cm lång å min sambo är 190cm så vi måste kunna ha sätet ganska långt bak. Båda måste ju kunna köra bilen å sitta bekvämt. Ska nog prova hur de ser ut med en Brio Primo bakom förarsätet. Om de skulle funka för oss...
    Har inte tänkt på att de är upphöjt i golvet där bak...då kanske man inte kan ha den där med bas? Tror iofs att den går att montera där men frågan är hur de är säkerhetsmässigt?

• Lantani

Det är stor skillnad på hur stor plats primon och aktas tar. Aktas tar mycket större plats! Vi hade den till barn nr 1 och nu till barn nr 2 har vi primon och utan bas får den plats bakom förarplatsen (när min sambo som är 193 cm lång kör). Har en skoda oktavia kan tilläggas, aktan fick absolut inte plats bakom föraren!

• Lantani

I vår bil funkar inte primon med bas i mitten, eftersom stödbenet blir förlångt, hjälper kanske inte dig så myxcket, men åk till något butik och testa alla möjliga lösningar!

• NamnlösTillsvidare

Ok. De verkar som att de e Primon man ska satsa på då. Ska nog försöka ta mig iväg å titta på en sån :)
    Ingen som vet nån annan stol som skulle kunna passa? Så man har lite alternativ...

• cicci85

Testa alla babyskydd de har i affären typ... Men hur har ni tänkt göra om typ ett halvår då när bebben oxå behöver en stor bakåtvänd stol, om inte logico får plats blir det nog trångt med en större stol...

• NamnlösTillsvidare

Logicon tar större plats än sonens Britax Freeway så vi hoppas de ska gå att lösa då. Men man får väl göra samma sak då....typ prova alla stolar som finns.

• cicci85
    NamnlösTillsvidare skrev 2010-07-17 13:58:02 följande:
    Logicon tar större plats än sonens Britax Freeway så vi hoppas de ska gå att lösa då. Men man får väl göra samma sak då....typ prova alla stolar som finns.
    ja det går säkert att lösa men de behöver ju lite mer benplats när de blir äldre... Hittar ni inget babyskydd som passar så funkar ju freeway från nydödd oxå.
  • NamnlösTillsvidare
    cicci85 skrev 2010-07-17 14:01:37 följande:
    ja det går säkert att lösa men de behöver ju lite mer benplats när de blir äldre... Hittar ni inget babyskydd som passar så funkar ju freeway från nydödd oxå.
    Ja dom är ju från 0kg...men de känns inte som att man kan använda den redan då. Men sonen började sitta i den när han va 5 månader så de går att använda ganska tidigt. Så bara vi hittar en lösning fram till att bebisen kan ha en sån stol...:)
  • NamnlösTillsvidare

De blev en Brio Primo :)

Svar på tråden Bilbarnstol i Saab 9-3 SportCombi