• Korp

Kan inte andas genom näsan

Hej!

Tänkte bara höra ifall någon vet vad som kan tänkas vara fel med mig.

Jag kan inte andas genom näsan inomhus, speciellt inte när jag sitter still en längre stund. När jag är utomhus så kan jag andas problemfritt genom näsan trots att jag är pollenallergiker och det är sommar/pollentider nu. Problemet började för kanske 2 månader sedan och har hållt i sig varenda dag sedan dess, så det har inte alltid varit såhär jobbigt.

Kan jag vara allergisk mot någonting hemma, damm eller liknande? Vi har husdjur men jag är inte allergisk mot pälsdjur då jag har tagit allergitester och man tycker väl ändå att det inte borde bero på allergi? Isåfall borde jag väl få andra symptom än just nästäppa?

Nässpray hjälper och underlättar enormt vid läggdags då jag måste andas genom näsan men jag vill inte överdosera det då jag har hört prat om hjärnblödningar och att det kan ge motsatt effekt till slut.

Någon som vet/tror sig ha ett svar på mitt mysterium? Är så less på att alltid vara torr i munnen då jag måste andas med den konstant.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Kan inte andas genom näsan
  • RiNan

Du kan ju alltid kolla med vårdcentralen? Själv blir jag ofta täppt när det är dammigt så hemma hos mig undviker jag damm så gott det går. Helt sterilt vill jag inte få det för det är inte bra men jag fixar inte när det är för dammigt.

• Korp

Damm tror jag inte det beror på då det hålls väldigt rent här, dock inte allt för sterilt. Men det kan ju vara värt att kolla upp :)

• AnnelieTyresö

Ni har inte fukt eller mögel hemma som du reagerar på?

• Belavon

Du kan ha näspolyper som täpper till näsgångarna när du sitter ner och att besvären blir värre när du är hemma. Jag trodde jag hade allergi för näsan rann och det var täppt i 7 år. Sedan kollade en läkare tillslut upp i näsan och det blev fixat.

• Korp
    Annelie: Jag har ingen aning faktist! Hur kan man ta reda på det och vad kostar en sån undersökning? 

Belavon: Kan det problemet bara komma helt plötsligt utan förvarning? Förvånad Borde inte det isåfall göra så att jag är täppt dygnet runt mer eller mindre?
  • Belavon
    Korp skrev 2010-07-17 14:04:50 följande:
    Annelie: Jag har ingen aning faktist! Hur kan man ta reda på det och vad kostar en sån undersökning? 

Belavon: Kan det problemet bara komma helt plötsligt utan förvarning? Förvånad Borde inte det isåfall göra så att jag är täppt dygnet runt mer eller mindre?
    Nej jag trodde det var allergi som höll i sig hela året. Men tillslut slutade jag med allergimedicin och då växte polyperna och jag kunde se dem upp i näsan, men de satt långt ut. Du kan ha polyper som sitter längre bak och täpper till när du sitter ner eller ligger, beroende på hur de är placerade.

Mina slämhinnor var så känsliga i näsan så jag fick allergi besvär utan att jag var allergisk förutom mot pollen och gräs. Men vintertid hade jag ändå problem. Men jag gick ju i flera år utan att det uppdagades.

Även om det är allergi så borde du kolla med läkare eftersom det håller i sig i flera månader. Nu är det ju iofs svårt att göra allergitester mot pollen på sommaren. För att se om du har polyper tittar de upp i näsan, du kan behöva remiss till öronläkare från vårdcentralen.

Det kan ju bara vara allergi men jag tänkte att jag skriver om att det kan vara polyper eller något annat med. Värt att kolla upp.
  • Korp

Det uppskattas att du påpekar att det kan vara polyperna, verkligen! Ju fler tips på vad det kan vara desto mer har jag att testa och utesluta. Jag ska ta mig till vårdcentralen på måndag det första jag gör.

• saralways

Du är inte gravid?!
    Jag har varit beroende av nässpray för att kunna andas ordentligt sen oktober när jag blev gravid, fick panikkänslor om jag inte sprayade ca 4 gånger per dag. Slemhinnorna i näsan sväller ju tydligen när man är gravid. Kändes inte kul att vara beroende, men vad gör man, hoppades bara på att det skulle gå över när bebisen var ute..

Nu har jag för 1 v sen fött min son och direkt märkt skillnad. Har inte behövt använda nässpray på 5 dagar och kan andas utan problem igen, jätteskönt!! :)
    Bara en tanke om det kanske var därför..

• Sirling

Jag var kroniskt tilltäppt i näsan innan jag blev medicinerad för hypotyreos, för dålig produktion av sköldkörtelhormon.

• Katta89

Testa dig för kvalster allergi!!!!!!!!!!!!!!!

• Faber

Rinner det ur näsan? Inte snor utan som ett genomskinligt vatten som du varken kan dra in eller snyta ut? Då är det allergi. Kan inte andas genom näsan under stora delar av pollensäsongen. Använder Nezeril eller Otrivin under 2 månader varje år.

• frökenelisabeth

Du överdoserar inte nässpräyen? Avsvällande nässpray typ Nezeril, Nasin, Otrivin och liknande kan man få konstant nästäppa av ifall man använder den för länge.

• Faber
    frökenelisabeth skrev 2010-07-19 00:48:57 följande:
    Du överdoserar inte nässpräyen? Avsvällande nässpray typ Nezeril, Nasin, Otrivin och liknande kan man få konstant nästäppa av ifall man använder den för länge.
    Jag är medveten om det men det är det eller att vakna upp på morgonen med en jävla huvudvärk pga. syrebrist och att inte kunna visa sig för folk för att kranen rinner. Har använt det varje år. De receptfria alternativen för allergi funkar skitdåligt läs inte alls.
  • frökenelisabeth
    Faber skrev 2010-07-19 00:52:28 följande:
    Jag är medveten om det men det är det eller att vakna upp på morgonen med en jävla huvudvärk pga. syrebrist och att inte kunna visa sig för folk för att kranen rinner. Har använt det varje år. De receptfria alternativen för allergi funkar skitdåligt läs inte alls.
    Nej, jag har också testat dem, och håller med, de är värdelösa. Lyckligtvis har jag själv inte så mycket allergi, men har alltid långvarig nästäppa vid minsta förkylning, och kan vara småtäppt i näsan annars också. (Min kran är inte av modell större, så jag tror helt enkelt bara det är trångt där inne....). Så jag brukar motvilligt slita mig från nässprayen efter tio dar.

Hur gör du när du ska vänja av dig då? Går det av sig själv eller är det pest o pina?
  • Faber
    frökenelisabeth skrev 2010-07-19 00:56:23 följande:
    Nej, jag har också testat dem, och håller med, de är värdelösa. Lyckligtvis har jag själv inte så mycket allergi, men har alltid långvarig nästäppa vid minsta förkylning, och kan vara småtäppt i näsan annars också. (Min kran är inte av modell större, så jag tror helt enkelt bara det är trångt där inne....). Så jag brukar motvilligt slita mig från nässprayen efter tio dar.

Hur gör du när du ska vänja av dig då? Går det av sig själv eller är det pest o pina?
    Går bra, efter en två tre dagar är näsan okej igen.
  • Faber
    Faber skrev 2010-07-19 01:01:37 följande:
    Går bra, efter en två tre dagar är näsan okej igen.
    Kan tillägga att det beror på pollensäsongen, vissa år slutar gräsblommningen tidigare. Fick jag bestämma skulle skiten brännas. Ingen skulle vara lyckligare än jag om världen asfalterades. Hade varit hos en bekant i stugan, olidligt. På hemvägen stannade jag till i stan vid mackarna. satt och käkade hamburgare och njöt av kolvätena. Det var som om näsan öppnades upp och jag kunde dra ned luft i lungorna och se världen klarare. Hellre Statoil än någon jävla blomsteräng.
  • Korp
    saralways skrev 2010-07-18 17:03:07 följande:
    Du är inte gravid?!
    Nej det är jag inte :)
    Katta89 skrev 2010-07-19 00:24:34 följande:
    Testa dig för kvalster allergi!!!!!!!!!!!!!!!
    Ska göra tester så fort som möjligt! Tack för att du påminde mig om just kvalster också! Glad
Svar på tråden Kan inte andas genom näsan