Inlägg från: Heavenlyfaith |Visa alla inlägg
  • Heavenlyfaith

Är det fel att inte låta killen med Tourettes ha kundkontakt?

Hercule skrev 2010-07-17 11:10:25 följande:
    Mitt eget svar är att det beror på hur involverad killen själv har varit i beslutet.
    Att bestämma det utan att kolla med honom vad han tror att han klarar hade inte känts ok. 
    Självklart bör personen i fråga vara med i diskussionen kring förläggandet av arbetet och visst ska han få lägga fram hur han själv tror att det skulle kunna se ut.
    Däremot, är det så att hans Tourette är stötande eller påverkar kunderna negativt så är det företaget som får lägga beslutet kring hur arbetsfördelningen ska se ut.
    Samma sak gäller om det handlar om ett fysiskt begränsat handikapp. Även där kan omplacering ske. Detta är för att företaget ska fungerat utifrån största möjlighet för vinst, kundrelationer osv.
    Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • Heavenlyfaith
    Lillsnufflan skrev 2010-07-18 18:56:32 följande:
    Jo, om inte annat är han rimligen den som vet själv vad han klarar och hur han fungerar. Han är ju så att säga expert på sig själv.
    Men det är inte han som bedömer hur företaget vill ha honom placerad. Han kan tycka, känna och ha en vilja kring var han ser sig själv bäst. Det är däremot företaget som vet vad som passar dom.
    Allt beror på företaget, personen i fråga o är väldigt individuellt.
  • Heavenlyfaith
    Lillsnufflan skrev 2010-07-18 19:47:19 följande:
    Jo, arbetsgivaren är ju den som leder och fördelar arbetet och har formellt rätt att göra hur den vill. Men jag instämmer med Hercule i att det vore LÄMPLIGT att ha en diskussion med den anställde först. Tourette kan som sagt yttra sig på många olika sätt och om den anställde kommer ny till företaget tycker jag att man bör föra en dialog med vederbörande om hur h*n fungerar och vilka arbetsuppgifter h*n ska utföra och om det finns några som är svårare för h*nom att utföra. Det vore bäst för alla inblandade, om arbetsgivaren bara gissar finns ju risk att man sätter arbetstagaren på "fel" uppgifter (dvs. de h*n har svårt för).
    Och vad har jag skrivit i mina båda inlägg??
Svar på tråden Är det fel att inte låta killen med Tourettes ha kundkontakt?