• ankaplanka

äta all mat på semesterresan till cypern?

Hur är det med magsjukerisken när man åker charter (all inclusive) till cypern.
    Kan barnen tex äta den kulglass som hotellet serverar?
    Läste att man kan dricka vattnet där men tar det säkra före å köper allt vatten.
    Är lite orolig att dottern 1 1/2 år ska bli sjuk när vi åker dit...
    Någon som har erfarenhet och kan ge tips.

• Svar på tråden äta all mat på semesterresan till cypern?
  • lia76

Rekommenderar dej att INTE dricka vatten på Cypern utan köpa på flaska.
    Knappt att de som bor på Cypern dricker vattnet utan köper på flaska.

Ät ni. Jag har har varit till Cypern två gånger, har dock inte haft barn då, men jag har aldrig blivit sjuk.
    Har en kompis som bor där och det går hur bra som helst.
    Men ni ska iallafall ta vaccination, Twinrix innan ni åker... Inkl barnen 

(=
  • ankaplanka

Nä, vattnet kommer vi INTE att dricka, konstigt bara att det stod så på en "turistsida"

Så konstigt med vacc. råden. Somliga säger att man ska ta twinrix när man åker dit, andra inte.
    Bokade tid för vacc för några veckor sedan och när vi kom till vc så skickade dem hem oss igen med svaret att det var onödigt att ta den. Det viktiga var endast att dottern fått sin 1 1/2 års-spruta innan resan. Så konstigt, verkar som ingen inom sjukvården vet exakt!

Tack annars för dina svar...

• lia76

Ok.. antagligen för att det är normal risk att få hepatit A eller B
    Lika stor/liten risk att få det på Cypern som här hemma i Sverige.
    Tror inte vi tog den vaccinationen när vi åkte till Cypern heller... Minns inte riktigt.

Matförgiftning förekommer ju även här hemma i Sverige. Jag skulle inte oroa mej så mycket.
    Det är främst vattnet. Visst det går att dricka, men jag rekommenderar det inte (=
    Annars är det bara att leva på som vanligt och äta det som erbjuds  

(=
  • Marsflickan78

Vi var på Cypern förra året och hade all inclusive, vår dotter var då 15 månader. Hon åt iofs inte av kulglassen men jag gjorde det och jag blev inte magsjuk. Vatten ska man alltid köpa på flaska.
    Vi vaccinerade oss inte och ingen av oss blev sjuk. Av alla de gånger jag varit utomlands har jag aldrig blivit magsjuk eller sjuk överhuvudtaget.

Vilket hotell ska ni bo på? *nyfiken *

• Marsflickan78

Förresten, eftersom ni har all inclusive så behöver ni inte köpa vatten utan det ingår i priset.

• brünnhilde

Cypern är ingen fara - oroa er inte. Ät som ni skulle gjort hemma. Vattnet had jag dock köpt.

• ankaplanka
    Marsflickan78 skrev 2010-07-17 16:20:19 följande:
    Förresten, eftersom ni har all inclusive så behöver ni inte köpa vatten utan det ingår i priset.
    Jaha, vad bra Skrattande
    Även stora flaskor med? Det kommer ju gå åt ganska mycket vatten...

Vi ska bo på atlantica sungarden i ayia napa. Solig
  • Lowzie

Jag har varit på Cypern tre gånger med barnen. Vi har aldrig vaccinerat oss, vi har ätit kulglass och druckit vatten på flaska. Aldrig blivit sjuka :)

Cypern är fantastiskt, hoppas ni får en fantastisk resa!

• Fija m 2 pojkar

Instämmer med föregående. Vi var där i juni med två barn, 6 och 2 år.

Vattnet går att dricka men är inte särskilt gott (men så är jag van vid världens godaste vatten i kranen hemma). Vi blev inte magsjuka och åt ute nästan varje dag på lokala ställen. Om ni tröttnar på all inclusive och vill äta cypriotisk mat rekommenderar jag Tonys taverna. Vi tog inga vaccinationer.

Ha en trevlig resa!

Svar på tråden äta all mat på semesterresan till cypern?