• xXMaLoXx

Hes 6 månaders

Idag upptäckte vi att våran son på 6 månader låter lite hes när han "pratar". Ingen hosta och han leker som vanligt. Tog tempen och den låg på 37.7 efter lek...och i den här värmen, så det ser jag inte som någon feber.

Han har varit hård i magen i ett par dagar och tar i en del när han ska bajsa. Jag har to m funderat på om han blivit hes av det. Han låter ju liksom en del när han tar i. Kan det vara en möjlighet?

• Svar på tråden Hes 6 månaders
  • happy2

Låter som de kan vara tecken på lite virus på stämbanden,, sen även ett tecken på att de kan vara Falsk krupp på väg.. När min älsta son blir plötsligt hes vet vi garanterat att de är ett tydligt tecken på  att han kommer få en krupp natt..

Sebastian, Kevin och Alexander
  • xXMaLoXx
    happy2 skrev 2010-07-17 19:37:49 följande:
    Låter som de kan vara tecken på lite virus på stämbanden,, sen även ett tecken på att de kan vara Falsk krupp på väg.. När min älsta son blir plötsligt hes vet vi garanterat att de är ett tydligt tecken på  att han kommer få en krupp natt..
    Det låter ju mindre trevligt :S
  • xXMaLoXx

När jag läser om falsk krupp så står det om väsande andning och hosta, och det har han inte. Det står också att det brukar föregås av snuva, vilket han inte heller har eller har haft. Han är precis som vanligt bara att han låter lite hesare. Han har inte uppvisat att han skulle må sämre efter att ha sovit heller och verkar inte störa sig på att ligga ner.

• happy2

Kolla med vårdguiden eller närmaste jouren om de känns oroligt men gå på almäntillståndet,

Men nu menar jag juinte att så fort man blir hes att de ska bli kruppanfall av de hela, kan enbart som sagt vara tillfälligt, lite virus på stämbandet, luften retar slemhinnorna med värme osv mycket vätska, isglass är skönt o lindra halsen med, Lyssna på hur han andas så de inte blir jobbigt med andingen då är de bara o åka i in med han.

• happy2

Heshet kan vara ett tidigt symtom på Falsk krupp de va de jag menar,, Min älsta har varken snuva eller feber när han får sina anfall,,

Hoppas de löser sig o att de snabbt släpper

• xXMaLoXx

Än så länge verkar han inte påverkad på något vis, mer än hans hårda mage då.

Jag ringde och hörde och givetvis kan det ju vara krupp, det är ju svårt att säga. Men, det var inte säsong (finns tydligen säsong för den också) och vi har inte träffat så mycket folk den närmaste tiden. Jag frågade om det kunde vara av ansträngning (han klämmer för hård mage) och det var också ett alternativ.

Det går ju inte att veta, så det är väl bara att vänta och se. Han har varit småhes hela dagen nu.

Usch, nu blev jag orolig

• Birgitta L

Svar till xXHecateXx:

Heshet hos så små barn är falsk krupp. Prova att sätta dig i badrummet med honom och låte duschen strila varmt vatten så att det blir ånga omkring er. Sitt så en stund och se om hesheten då släpper. Gör den det så är det falsk krupp men efter att ni "ångat" behöver du inte oroa dig, inte förrän hesheten eventuellt kommer tillbaka.

• xXMaLoXx

Ingen annan som har erfarenhet av hesa barn, utan att något annat i allmäntillståndet är påverkat.
    Han har hostat lite idag, men det är för att han har satt dreggel i halsen (har tandsprickning och dregglar kopiösa mängder). Det har inte varit mer heshet efter han sovit. Kan så små barn överanstränga sina stämband?

Han är som sagt lite småknölig i magen och jag har misstänkt att han blivit hes av klämmandet, men det kanske inte alls är möjligt.

Svar på tråden Hes 6 månaders