• Hallonmaja

Höja sin SGI när man får HP 2 mån? Går ju inte! Snälla hjälp!

Eftersom det kommer bli 3 år mellan mina barn och jag inte skyddat min sgi genom att fylla ut mina arbetsdagar med 25% fp (jobbar 75%), så har jag hela tiden planerat att gå upp till 100% 6 månader innan bf för att höja min sgi.

Nu till problemet. Eftersom jag har ett fysiskt tungt jobb och kommer få hp de sista 2 månaderna och hp tydligen inte räknas in i de 6 månaderna.så hinner jag ju inte gå upp till heltid. Då får man ju gå upp i tid samma dag som man plussar i princip! Det går ju liksom inte!!

Min bebis är beräknad till den 7/3. Kommer alltså få hp jan-feb. Hade alltså behövt gå upp till heltid i början av juli! Då visste jag knappt om att jag var gravid. Dessutom är både chefen och jag på semester. Är så frustrerad, kan det verkligen vara såhär knäppt? Hade jag haft ett kontorsjobb hade det ju inte varit några problem, det är ju orättvist att det ska bero på vilket jobb man har om man ska kunna höja sin sgi eller ej. Kommer nu få 80% av min 75% lön om jag tar ut max-ersättning. Känner mig så lurad, hade trott att jag skulle kunnat göra såhär och nu går det inte, är så illa tvungen att nöja mig med denna låga ersättning. Kan det verkligen vara såhär eller har jag fattat fel??

dotter 2008 & bebis i magen bf 7/3-11
  • Svar på tråden Höja sin SGI när man får HP 2 mån? Går ju inte! Snälla hjälp!
  • Dissan

Kan man inte begära 25 % fp i efterskott, det handlar ju inte om så många dagar?

och sen får du gå upp på heltid efter semestern...

• Hallonmaja

Jag har inte varit föräldraledig sen i januari,så det blir många dagar. Då har vi nästan inga dagar kvar på dottern sen.

• pigglet

Tja, det är ju så reglerna är.
    Det fanns ju flera sätt du kunde ha höjt din sgi på. Jobbat heltid i 8 månader, om du vill ja all fp baserad på sgi. Eller börjat jobba heltid när ni började försöka bli gravida. Eller skyddat din sgi efter 1-årsdagen.

Kanske du kan börja jobba heltid, och strunta i att ansöka om hp? Och hoppas på att bli sjukskriven i stället?

• Dissan
    Hallonmaja skrev 2010-07-17 21:33:39 följande:
    Jag har inte varit föräldraledig sen i januari,så det blir många dagar. Då har vi nästan inga dagar kvar på dottern sen.
    Men du behöver ju bara heltid från Juli säger du ju, eller fattar jag fel? Det blir ju inte många dagar...
  • Hallonmaja
    Dissan skrev 2010-07-18 21:26:33 följande:
    Men du behöver ju bara heltid från Juli säger du ju, eller fattar jag fel? Det blir ju inte många dagar...
    Man måste JOBBA 6 mån innan, går inte att fylla upp med fp. I så fall hade jag behövt fylla upp ända från januari då jag började jobba.
    pigglet skrev 2010-07-17 21:39:02 följande:
    Tja, det är ju så reglerna är.
    Det fanns ju flera sätt du kunde ha höjt din sgi på. Jobbat heltid i 8 månader, om du vill ja all fp baserad på sgi. Eller börjat jobba heltid när ni började försöka bli gravida. Eller skyddat din sgi efter 1-årsdagen.

Kanske du kan börja jobba heltid, och strunta i att ansöka om hp? Och hoppas på att bli sjukskriven i stället?
    Ja jag vet att jag har mig själv att skylla som inte kollat upp reglerna ordentligt, men fortfarande är det knäppt att det inte är möjligt att höja sin sgi när man har ett fysiskt tungt jobb så man behöver ha 2 mån hp. Jag kunde gått upp i heltid när vi började försöka bli gravida, men det blir inte bra för dottern som får jättelånga dagar på dagis. Det kunde ju lika gärna tagit 1 år att bli gravid liksom.

Nu ska jag försöka få till en träff med min chef i veckan och fråga om jag kan få gå upp i tid retroaktivt, från början av juli. Har en heltidstjänst i botten. Får se hur det går. Kan inte njuta av graviditeten pga detta Rynkar på näsan
  • Favvo

de räknar din sgi 6 mån före bf, vilket innebär att de 2 mån som du går på hp räknas in.
    Så du kan börja jobba 100% i sept...

Lycka till

• pigglet
    Favvo skrev 2010-07-18 21:58:14 följande:
    de räknar din sgi 6 mån före bf, vilket innebär att de 2 mån som du går på hp räknas in.

Lycka till
    Nja... du ska ha för avsikt att hinna jobba minst 6 månader. Ts ska ansöka om hp sista 2 månaderna, så hon hinner bara jobba 4 månader.
  • Hallonmaja
    Favvo skrev 2010-07-18 21:58:14 följande:

Lycka till
    Är du säker på det?? För så trodde jag också, men har ringt fk och de säger att hp INTE räknas in. Har pratat med 3 st varav 2 st sa att jag INTE fick räkna in det och en som trodde att jag skulle kunna räkna in det, men att hon skulle höra av sig med säkert besked. Hon ringde aldrig, så jag ringde fk igen och pratade med en annan som sa att jag inte får räkna in det. Men har för mig att mina kollegor fått göra så. Åh känner mig så förvirrad, de säger ju olika på fk! Var vänder jag mig för att få rätt svar???
  • Hallonmaja

Kan nån säga SÄKERT vad som gäller? Någon som varit med om samma sak??

Ska in och träffa chefen i veckan och måste ju veta vad som gäller innan dess. Försöker ringa fk men det är hög belastning, så man kommer inte fram.........

• entill2010

Vet helt säkert att hp inte räknas in tyvärr du måste ha jobbat för att höja sgi. Däremot om du går upp på heltid nu och struntar i hp men blir sjukskriven så skyddas sgin, men det innebär ju att du måste bli sjukskriven.

Svar på tråden Höja sin SGI när man får HP 2 mån? Går ju inte! Snälla hjälp!