Höja sin SGI när man får HP 2 mån? Går ju inte! Snälla hjälp!
Eftersom det kommer bli 3 år mellan mina barn och jag inte skyddat min sgi genom att fylla ut mina arbetsdagar med 25% fp (jobbar 75%), så har jag hela tiden planerat att gå upp till 100% 6 månader innan bf för att höja min sgi.
Nu till problemet. Eftersom jag har ett fysiskt tungt jobb och kommer få hp de sista 2 månaderna och hp tydligen inte räknas in i de 6 månaderna.så hinner jag ju inte gå upp till heltid. Då får man ju gå upp i tid samma dag som man plussar i princip! Det går ju liksom inte!!
Min bebis är beräknad till den 7/3. Kommer alltså få hp jan-feb. Hade alltså behövt gå upp till heltid i början av juli! Då visste jag knappt om att jag var gravid. Dessutom är både chefen och jag på semester. Är så frustrerad, kan det verkligen vara såhär knäppt? Hade jag haft ett kontorsjobb hade det ju inte varit några problem, det är ju orättvist att det ska bero på vilket jobb man har om man ska kunna höja sin sgi eller ej. Kommer nu få 80% av min 75% lön om jag tar ut max-ersättning. Känner mig så lurad, hade trott att jag skulle kunnat göra såhär och nu går det inte, är så illa tvungen att nöja mig med denna låga ersättning. Kan det verkligen vara såhär eller har jag fattat fel??